Valborg

image37
SE-GON Sundbro 20070427

Det verkar inte bli något idag. Alla flygplan är tydligen på service. Det är kul att bli informerad. Mindre kul när man inte blir det. Mutter. Åtminstone fint väder och det finns glass i frysen på Sundbro. Piggelin.


En motor. Ett problem. Fyra motorer. Fyra problem.

image38
HS-TGG ESSA RW01L 20070429

Hit och dit och hem igen

eller... I love the smell of 100LL in the morning eller... "Man kan inte vara nere med en ballong" (Puh, Nalle)


Helt färdig efter en händelserik dag som för min del började redan natten innan den började med en dundersjuk liten Felix som höll oss vakna. På morgonen så var han pigg som en lärka igen och även jag, så med några dubbla espresso i kroppen så åkte jag iväg upp till Sundbro (lustigt hur man börjar vänja sig med att det ändå är 45 minuter att köra dit).

Väl framme så hade min flygkollega Börje redan baxat ut flygplanet-för-dagen nämligen SE-GON (japp, en kändiscessna... den som framträder i tv-serien Upp och Iväg) och vi satte oss inne i klubbstugan och räknade.. Efter lite diskussioner med flygläraren så lade vi in två tanktillfällen och ringde in färdplaner för de första två delsträckorna.

image36
Klicka här för vår rundtur lite större format. Lila linje är vår färdväg. Det blå strecket är gräns för fjällområde. Rödoranga streck är restriktionsområden/nationalparker och naturreservat. Ljusrött är kontrollzoner med trevliga flygledare i. Krafset till höger är Åland. Där finns det taxfree. Vår resa var planerad 412 nm raka vägen. Det blev lite mer än så tror jag.

Börje fick börja (nu pun intended) och skulle flyga sträckan Sundbro - Söderhamn - Vallsta/Arbrå (med en liten sväng in till hans stuga i närheten). Vi taxade ut och startade bana 03. Fantastiskt flygväder och lugnt i luften. Vi steg upp till FL065 som var vår höjd för dagen och fick trafikinformation från Stockholm/Sweden Control hela vägen upp.  Jag satt i baksäte och drack kaffe, åt flyglärare Fältings snittar (tm) (r) (c) och lyssnade på alla SAS-kärror på Sweden control mestadels. Jag fick också en bra chans att bara njuta av utsikt och ta lite kort.


image24
Start bana 03, Sundbro (klubbstuga, hangarer och segelsläp i övre delen av bilden).


image25
Untra kraftverk



image26
Gävle, sveriges tråkigaste stad (efter Härnösand)


image27
Söderhamn efter studs och gå.

Börje gjorde en studs i Söderhamn och styrde vidare mot Arbrå. Väl framme så blåste det en stark sidvind och det var vindskjuvningar strax före bantröskeln. Inte helt lätt. Efter tre försök så beslöt sig han/flyglärare för att avbryta och gå vidare mot Sveg. Färdplan aktiverades eftersom vi skulle in i fjällområde. navigationsmässigt så var detta en av de svårare sträckorna, inte mycket uppfång att gå på (Ljusnan iofs men den gick ganska mycket norr om vår kurs initialt) och inte några radionavstationer som hade räckvid till oss att gå på. Men vi tog oss dit och efter landning så fick vi vänta på tankning. Bra läge för lunch.  Det blev picknick ute i det fria, blåsigt värre, men vi hittade efter lite letande ett litet ställe med lä.

image28
På final till Sveg bana 27.

Jag ringde in två färdplaner för sträckan Sveg-Idre och Idre-Mora. Jag ringde också upp meteorologen på Arlanda  för att få lite mer aktuellt väder, vi tyckte att vinden hade tagit i lite och jag ville få besked om att den inte skulle vrida runt så vi skulle få motvind även på sträckan ner till Mora (det är låååångt mellan flygplatserna där uppe) och som min flyglärare säger... "att bli utan soppa i fjällen... är 'sådär.'..". Fick först beskedet att vinden skulle nog ligga kvar på ungefär samma som vi fått i taf-ar, men att det kunde vara lite starkare på vår flygnivå. Sen så blev jag uppringd av SMHI som sade att de hade nya uppgifter. Kunde bli upp till 50 knop rak motvind på vår sträcka upp till Idre.  Vi begärde i lite mer soppa än vi först räknat på för att få lite bättre marginaler. När planet och vi var fulltankade (100LL respektive kycklingpastasallad) så var det min tur att flyga.

Lite ovant med en C172 efter att ha flugit C150 ett längre tag. Starten från Sveg var intressant, jag har inte startat i byig sidvind på asfalt tidigare. Jag fick jobba rejält med fötterna för att hålla planet rätt. Det var också lite ovant med att åka i såpass tungt lastat plan som vi var, flygläget blir ju lite annorlunda. Jag steg till 4500 fot och fick kontakt med Sweden control, aktiverade min färdplan och fick beskedet om att vi var helt ensamma så långt han kunde se. Det var ganska lättnavigerat från Sveg till Idre, man har ju fjälltoppar att gå på, så jag tog sikte på Nipfjället-Städjan-Stor-Uckuvålen och Gråheden. Det låg en hel del cumulus strax över 5500 fot så istället för att gå upp till FL065 så låg jag på 4500 fot msl ända fram till naturreservatet som jag gick söder om och jag steg då upp och gick mellan molntussarna.

Min flygning så långt var ok, min höjdhållning var bra och jag hade koll på tider och bränsle/motorstatus. Vi tappade kontakt med Sweden control, så jag låg kvar på höjd ganska länge under tiden som vi försökte nå dem för att avsluta färdplan. Min flyglärare hade förvarnat både mig och Börje om att det som är svårt på den här typen av flygningar är att visualisera ett landningsvarv på ett fält man aldrig sett tidigare. Han hade rätt. Det som är lustigt är att det känns som jag hade mycket kortare tid på mig jämfört med "hemma". Antar att det är kombination av både högre arbetslast när man är på okänt ställe men även att man går från att i princip bara övervaka till att göra en mängd olika moment i snabb följd. Hours of boredom, moments of terror någon?

Jag fick iallafall till ett rikigt hyfsat varv och min final var rätt så ok, även om det tog lite tid innan jag låg rätt mot banan. Jag höll lite låg fart jämfört med vindstyrkan och korrigerade väl upp farten i lite väl sista minut. Min utflytning var "sådär" till gränsent till "bedrövlig". Ballong. Men satte väl kärran hyffsat efter lite uppräddning, dock inte på linjen. Eftersom vi inte fått kontakt med ATCC så ringde vi och avslutade färdplanen och aktiverade samtidigt nästa.

Jag drog på och vi gick sydöst mot Mora. Det här var nog den roligaste sträckningen då vi inte låg så högt och hade Fulufjällen och Sälen på vår styrbordssida och Tränglset/Älvdalen på babordssidan. Jag ropade upp Mora information i höjd med just Älvdalen och fick prata med en mycket trevlig flygledare. Min inflygning till Mora var lite hot and high, men hyffsad landning. Drog på och gick mot Siljansnäs. Trafikvarvet där är lite mer regelstyrt än hemma och ganska snävt. Här så fick jag mig en rejäl överaskning när jag på final fick ett vindskjuv och fick dra på rejält för att ta mig fram. Varför blev jag överaskad är något jag funderat på nu i efterhand. Jag ska väl vara den som styr och bestämmer. Okej, det var första gången det hände mig. Men. Jag borde ha varit mer förberedd och inte bara "åkt med". Inflygning över vatten, sol och värme, turbullens och med lite skogsdungar. Nästa gång är jag nog lite mer alert. Att jag var lite trött efter två timmar i luften kan också spelat in. Nyttigt litet uppvaknande.

Vi stannade i Siljansnäs och fikade och tittade på bygget av Biggles Café och därefter tog  Börje oss ner till Borlänge. På väg upp från Siljansnäs så tog jag några kort på den airpark som håller på att byggas. Visst vore det läckert med en liten sommarstuga med tillhörande asfaltsbana att ta sin lilla Cirrus SR22 eller Evektor Super cobra till ;-p

image29
I väntan på fika (Siljansnäs utanför flygklubben. Hit ska jag åka igen!)


image30
Så här glad kan en flyglärare vara. (Eller är han lättad över att vara på terra firma igen).



image31
Förarskifte

image32
Ny, fin asfalt i siljansnäs.

image33
En C172 med tre gubbar i lättar precis vid struten vid Biggles café (bra komihåg)

image34
Siljan Air Park



I Borlänge fyllde vi på lite mer bränsle i linje med "hellre för mycket soppa än för lite" och bytte igen.
Jag flög hem via Avesta/Rembo, "så där" landning igen, inget att komma ihåg.


image35
Borlänge Dallanda.

Sen blev det raka spåret hem till Sundbro för landning på bana 21.

Mycket kul resa och en massa lärdomar. Har en lista på 10-15 saker jag vill bättra på redan nu. Återkommer när jag talat med flyglärare om dem.


Seven of nine!

image23


Ja. Jag är trekkie. Ja. Jag gillar TNG och Voyager. Ja. Ni får fnissa bakom min rygg. Bryr mig inte, eftersom teoriskrivningen gick rätt bra idag. Så... seven down. two to go. 

Kan skvallra att det inte räcker med att läsa och lösa teoribok/1000 frågor från KSAK för AGK-delprovet. Riktigt knepiga frågor.


Imorgon långnav. VNE på SE-GON? Antagligen lite mindre än Warp 9.6 


Sommarn kummar...

Idag kändes våren långt borta. Novemberkyligt, grått och blåsigt. Så vad gör man då, jo läser lite teori (skriver på Lidair på torsdag, håll alla tummar ni har). Fick som vanligt stor hjälp av fellow Sigtunaaviatör PC.
En trevlig blandning av 1000 frågor, rövarhistorier, gott kaffe (vi satt som vanligt på Valvet) och gapskratt. Tror att det kan gå vägen på torsdag. Ringde Siljansnäs flygklubb idag för att kolla lite inför långnaven på fredag. Fick prata med en mycket glad och trevlig dalmas som lät som han var långt bort. Japp... fortfarande kvar nere efter Aero i Friedrichshafen-trakterna. Upptäckte att hans efternamn var samma som vår grannes och jajemen, de verkar vara släkt. :) Han lovade att det fanns tvåochetthalvtusen fot slät och fin asfalt att landa på. 

Just ja, igår var jag och Felijoxen ut vid rw26 och jag provade nya kameran på lite landande kärror. Jag vill inte erkänna att jag blivit en spotter, så jag ser det hela som något jag kan lajja fotokonst med.

image22
Flugplan.

Imorgon blir det planering inför fredag. Rita karta och räkna soppa. Lär bli en hel del kaffe. Kanske festa till med en dammsugare. Jag är trött på vinter nu. Vill ha sommar.


and now... something completely different. It's...

... min nya kamera. Nikon D80. Magisk.
Jag har aldrig varit speciellt fotointresserad, förutom en kort period när jag fick ta över pappas gamla systemkamera och slaskade lite med framkallningsvätskor. Gillade aldrig lukten av det. Så nu när digitala systemkameror börjar komma ner till ett pris där man inte behöver pantsätta sin syster för att ha råd, så var det dags att skaffa en. Återkommer om något år när jag lärt mig *alla* funktioner man verkar behöva kunna... här är iallafall ett litet testskott på mitt lilla monster.
.
 image21
Pasta. Köttfärssås. Emmi. Fredag.


Kommer självfallet att ha med kameran på långnaven nästa fredag, Uppsala-Söderhamn-Arbro-Sveg-Idre-Mora-Siljansnäs-Borlänge-Avesta/Rembo-Uppsala. Innan dess. Teoriskrivning. Framförallt behöver jag studera lite.

Mitt namn är Ru, Lilla Ru (tack till PC för förslag på rubrik)

Dags för en liten kritisk analys av de senaste dagarnas flygning.  Kom gärna med tips och tricks.

image20

1) Definitivt behöver jag träna mer asfaltslandningar på fält jag inte är van vid. Jag studsade omkring som lilla Ru på banan vid Johannisberg. Misstänker synvilla och framförallt att jag inte är så van vid asfalt (har väl gjort 6-7 asfaltslandningar totalt). I söndags så pratade jag med en styrman på Ryan som flyger 737-800 och han berättade om när han landade på en 90(!) meter bred bana i Cornwall. Han (eller om det var kapten) tokmissbedömde höjden och de fick i princip skrapa asfalt från vingarna efteråt. Min flyglärare och jag diskuterade det lite vid debriefing. Förslag till lösning. Jag ska nog köra några pass uppe i Tierp för att få till det där. Framförallt tror jag att jag behöver ändra lite på hur jag tittar. Som Lelle Lansburgh säger i Upp och iväg "titta både nära och långt bort, nära och långt bort".


2) Det andra jag känner är att jag behöver ägna lite mer tid åt att få bättre ordning på förande av driftsfärdplan och instrumentscanning vid varje brytpunkt. Brukar börja bra, men sen så blir jag lat/får för mycket att göra. En annan sak är att jag låg före planeringsmässigt på utresan, men på hemresan var det mer ad-hoc. Kan ha att göra med att man inte orkar hålla koncentrationen så länge och man börjar bli trött. Förslag till lösning. Få in rutinerna lite bättre (borde iofs komma ju fler ek-navar man gör), se till att dricka ordentligt i luften (det blir rejält varmt i en Cessna) och se till att blodsockret håller sig på en bra nivå.

3) Bättre koll på annan trafik. Framförallt när man passerar i närheten av andra fält. Jag tyckte att jag hade bra koll på segelplan och annat, men jag kände mig inte helt tillfreds. Hur brukar ni göra?

4) Höjdhållning. Den var helt ok när jag gjorde låghöjdsnav och airworks på fredagen. Men lite sisådär när jag var ute på ek-naven. Förslag. Stäm av mot höjdmätare lite bättre (men inte för den sakens skull sitta med näsan i instrumenten hela tiden) .

5) Förarbete. Jag skulle behöva få in ännu bättre rutiner på planering innan jag sticker iväg. Torrflyga. Tänka alternativ. Tänka vad jag ska ta vägen om det börjar gå åt pipsvängen. (Senaste veckornas incidenter/haverier får en att tänka till lite grann).

6) Inte ha för bråttom iväg. Det här är något som jag inte slarvar med ÄN. Men måste ändå försöka få in i ryggmärgen att verkligen ta mig tid att verkligen göra alla kontroller by the book. Det är ju så otroligt roligt att flyga att man verkligen längtar iväg upp. Så det jag försöker disciplinera mig själv med är att alltid göra daglig, även om kärran flygits alldeles innan. Inte slarva med checklista när jag har flygit själv och gjort ett kort stopp. Alltid kolla bränsle och olja innan jag drar iväg, även om det varit ett kort stopp och jag *vet* att jag har tankat.

7) Börja förbereda mig på EK-långnav, Övning 100 och (hilfe) Uppflygning. Ingen aning vad jag ska göra. Jag har tänkt rätt mycket på rutten Sundbro -- Johannisberg som verkar vara standard för ufk-uppflygningar.

8) Solbrillor. Jag glömde mina i bilen sist. Dumt. De jag har är inget vidare. Förslag på vad jag ska införskaffa? (det går ett elakt rykte om att vår teorigrupp på UFK-ht2006 är den mest prylkåta gruppen någonsin och det  ryktet stämmer!!) Funderar på ett par skidglasögon iofs. Ser för taskigt ut, men är skönt. (Man får ha ett par Oakleys i skjortfickan att ha när man är ute och går walk-around).

Menar egentligen. Vad ska man packa med i sin flygväska. Vad lämnar ni aldrig marken utan?


Segel och gräddvispar. CAVOK!

(alternativ rubrik... "Harutappatpropellern?")
image19


Jag var ensam med min flyglärare idag, så jag fick köra två pass. Började med sovmorgon och var ute vid fältet och planerade klart min EK-nav strax före tolv. Flygläraren och jag pratade genom den. Sundbro, över Långtora, in i Västerås kontrollzon och sedan studs/fullstop på Johannisberg, vidare ut norröver och sedan över Salanda hem till Sundbro.  59 minuter från dörr till dörr. Lät ju enkelt.


Det var hemskt bra väder. Dvs, högtryck, sol och varmt. Sånt drar till sig segelgubbar och deras flygande maskiner. Och såna fanns det gott om på Sundbro, så för första gången så fick jag flyga när det var ganska mycket trafik i luften.


Jag tankade SE-KUZ full och plockade med mitt level-fika ut i maskinen. Taxi till väntplats och väntade sedan in några segelflygplan som landade på bana 24 , vilken man passerar strax bortom tröskel när man taxar ut till bana 21. Det var nog tur att jag väntade då ett modellflygplan gick i backen precis framför mig. Hade väl varit lite snopet om den hade hamnat i propeller; jag är faktiskt beredd på birdstrikes, men inte balsa/servo/modellflygplansmotorstrike.


Ställde upp på bana 21 och tyckte att kursgyrot var lite konstigt, det hade vandrat en 25 grader på den korta sträckan från motoruppkörning. Tog tid, slog på transponder och drog iväg.


Ropade upp Stockholm kontroll och fick färdtillstånd genom ett restriktionsområde som ligger strax utanför Uppsala kontrollzon. Väldigt trevlig tjej gav mig klart genom och frågade om jag ville ha trafikinformation. Vilket jag självfallet tog emot med glädje. Hon varnade mig för att det var rätt mycket trafik över Långtora och sa åt mig att återkomma om jag ville få lite hjälp == vektorering. Himla snällt va!


Då tyckte jag åter att kursgyrot var lite knas, den hade vandrat iväg nästan 25 grader igen. Så jag fick ställa den mot kompass igen och tänkte att "okej sticker den iväg igen så kör jag på kompass istället". Så jag tog sikte mot en sjö jag hade på kartan och flög några minuter och konstaterade därefter att kursgyrot inte hade någon bra dag. 


Jag bytte över till Långtora radio och det var rätt mycket trafik på frekvensen. Jag har fått höra att segelgubbar inte gillar att prata radio, så jag antog att det var toppen på ett isberg jag hörde. Fick kontakt med trafik och räknade till sju segelplan på samma höjd som jag  + dragkärra på väg upp. Eftersom jag inte ville kliva upp i TMA:t så tog jag en liten omväg


Ropade därefter upp Västerås och möttes åter av en väldigt trevlig tjej (som visste att jag var på väg). Hon gav mig en fantastiskt bra (dvs jag hörde vartenda ord hon sade (vilket jag inte gjorde när jag talade med Västeråstornet förra gången)) klarering in mot Johannisberg. In över Elba och följde efter en kärra in mot bana 05. Gjorde väl ett hyffsat trafikvarv och approach, men en bedrövlig utflytning och landning. Lille skutt, hopp hopp hopp/Kalla mig Ru.
Jag lovar att jag inte hade någonting att göra med händelsen som utspelade sig strax intill.


Väl uppe i luften igen så fick jag klarering ut över Dingtuna, och gick sen mot Sala. Hittade av Salanda och sen hemåt igen, eftersom inte kursgyrot var så kul så tog jag sikte på Uppsala domkyrka. Funkar det också. För en gångs skull så hittade jag Skogs-Tibble. Anslöt på medvind för bana 21 på Sundbro och gjorde en helt ok landning. 

Fika.


Sen så körde jag ett pass med en halvtimme bedömningslandningar som jag tycker gick *sådär* och sen upp på 4000 fot och körde skarpa svängar och lazy-eights. Hade kul helt enkelt.


In mot Sundbro och åter mycket trafik. Lade mig i väntvarv för att låta pawnee dra iväg en segelgubbe från varvet och låta några segelplan landa på 24 (finalerna korsar varandra). Precis på väg in på medvind för 21 så drog lufttransport 993 (ambulanshelikotern) förbi strax under mig. Landade på 1:00 lufttid blankt. Fick till sättning riktigt bra. Alltid skönt att sluta på sånt sätt.


Debriefing med flygläraren efteråt, nästa gång blir det en rejäl långnav. Uppsala-Söderhamn-Sveg-Mora-Siljansnäs-Borlänge-Uppsala. Typ sex timmar flygning. Kan bli riktigt kul. Fjällflygningsinslag också. 
Men det är två veckor uppehåll tills dess. Flyglärarna ska ner till Aero i Friedrichshafen. 


Återkommer med rapport från teoripluggande/skrivande. Totalen för helgen blev 3,7 timmar loggat. Kanon. Ljuset i tunneln osv.

Det var lågt, men inte lika lågt som...

Tam rubrik, jag vet.

image17




20 grader varmt, sol på en klarblå himmel, dvs hemskt dåligt väder, så vi ställde lektionen. Alltså den lektion vi tänkt oss; ytterligare sidvindsträning. Istället blev det åter en väldigt bra flyglektion där jag lärde mig mycket.



När jag var mindre och yngre (vi pratar sex-sjuårsåldern), så brukade min pappa ta med mig och lillasyster ut på trimorientering. Precis så var det idag, fast från luften, på låg höjd. Flyginstruktör Fälting gav mig ett antal punkter ute i skogarna nordöst om Uppsala. "De här punkterna ska du planera för. Hur lång tid behöver du?... Ok... då vill jag se dig sitta klar i planet vid den tidpunkten.". Intressant litet stressmoment och ribbhöjning. Jag hann precis klart (sanning med modifjukation, då jag inte riktigt hann torrflyga rutten) och vi drog iväg.

Denna gång så var det mer att gå på kurs och klocka och försöka hitta av uppfång jämfört med förra låghöjdsnavigeringen som var på punkter jag sett tidigare. Vi låg på 600 fot närapå hela vägen. Det är ju en väldigt annorlunda upplevelse jämfört med att ligga och puttra på höjd. På låg höjd så blir det lite jaktplansfartupplevelse även med en småtrött Cessna 150. Nästan så man känner lukten av granarna och tallarna som svishar förbi (även kallad "pinnarna" av junior) ----v

image19



Navigationen gick kalasbra.  Vid en punkt så hittade jag inte av det jag letade efter, men gjorde ett varv och konstaterade att jag måste flygit rakt över men ändå inte sett.  Flygläraren var nöjd över insatsen. Strax före målgång så gjorde jag en bedömning. Intressant från så pass låg höjd. Jag drog direkt spaken i magen för att vinna så mycket höjd som möjligt innan jag sjönk med bästa glidfart.

Därefter segade vi oss upp till 3000 fot och jag fick göra lite branta svängar. Kul med lite g-krafter i magen. Det gick så pass bra att efter jag gjort några stycken så fick jag lära mig göra lazy-eights. På väg tillbaks så berättade läraren att vi i princip är klara nu, bara instrument kvar och den där sidvindsträningen. Samla tid är det som gäller. Vi diskuterade lite kring mörkerträning, men eftersom det nu kommer att vara ljust  i princip dygnet runt så väntar vi tills i höst. Så det blir alltså (förhoppningsvis) efter att jag är klar med certet.

Gick tillbaks till Sundbro och gjorde en bedömning från 2000 fot. Halvbra approach, bra utflygning och sättning.

Imorgon blir det heldag. Börjar med en EK-nav. Västerås beware. Kanske dags för min första levelfika. Dammsugare finnes!


(ps.... kvällens bästa video)

Jag har svaren, ni ställer frågorna.

image15


Första vändan teoriskrivning avklarad. Som vanligt när jag och PC ska göra något så strulade det för oss. Plockade upp honom och vi brände iväg till Lidair. Kom fram, kom in och fick logga på luftfartsstyrelsens fina examinationssystem. Tvärstopp. Vare sig jag eller PC kunde välja något av proven. Hm. Vänta nu. Det fanns inga uppgifter om att vi utfört skolprovet. PC ringde raskt upp flygkapten Lennart Lelle Lansburgh (tillika skolchef på Uppsala FK) och en halvtimme senare (och jag vet inte hur många svordomar) så hade han löst problemet.

Jag började med Air law, som jag har pluggat stenhårt. Frågorna var betydligt lättare än jag befarat. De flesta var såna som man kan återfinna i praktverket 1000-frågor (och framförallt i 1000-svar). Passed.

Nästa jag gav mig på var Meterologin som jag fått höra skulle vara svår. Jag kan bara hålla med. Delvis väldigt lätta frågor; mestadels rena kunskapsfrågor, men också några riktiga slamkrypare och det som jag tycker var svårt, tolkning av väderkartor, betydligt svårare än motsvarande i 1000-frågor. Passed. Lättnad.

Nästa var Operation procedures. Vilket jag bara kan säga BU om. Slamkrypare. Flera frågor kring "i vilken publikation återfinner du (och för en gångs skull så fanns inte en enda fråga där man svarar "i AIP" med, vilket är standardsvaret i 1000-frågor på publikationsfrågorna). Det andra jag opponerar mig emot är att det fanns flera frågor som inte täcks in av det utbildningsmaterial som vi har. Ett exempel på detta var procedurer för ingripande/intercept/prejning (som står i AIP, är det ett krav att man instuderar hela AIP (inte vad jag sett av kursplan för JAR-FCL-PPL)). Som ni märker på mitt gnällande så körde jag. (och jag är nog mest gnällig bara för
att jag är lite trött, då en väldigt ung dam
---->      image16
väckte mig klockan 04.00 imorse med ett "baaappppaaaa"). Failed. Jaja, Inte hela världen, det går flera tåg/flyg/hölass. Just ja. Lidairs kaffemaskin funkade inte. Inte undra på att man är grinig.

Radiodelen gjorde jag raskt därefter, och den var lika enkel som alla sagt. Passed.  Roligast var en fråga där det fanns två identiska svar (som var felaktiga).

Så resultatet av förmiddagen blev 3 av 4. 75% (hm. det räknas ju som Passed enl. luftis ;-p) Inte direkt något att deppa ihop över, men
 1) Synd att det är lite lotto vad man får för frågor.
 2) Varför får man inte reda på vilka frågor man svarat fel på. Det är ju direkt korkat utifrån att målet borde vara att  jag har så goda kunskaper efter utbildning som möjligt. Om man nu har en gräns där man inte är 100% rätt, så borde väl man i logikens namn ha en rimlig chans att veta var man har ev hål i sin kunskap. Nästan så jag åker ner till norrköping och protesterar lite. Undrar om det blir lite skriverier om jag ockuperar luftis.

Oj vad bitter jag låter. Jaja. Nån gång ska man väl vara det också.

På väg hem ringde flygläraren. Det blir flygning imorgon. Vädret ser väldigt lovande ut, rättare sagt... det blir kanonväder. Solbrillor checked. Shorts checked. Asfaltera Sundbro-tröja checked.

1000 frågor och en hel del ägg...

image13

...fick följa med upp till stugan i Sälen över påsk. Packade med mig BCL, MET och Making perfect landnings in light airplanes. Gissa vilken som är roligast att läsa. Orkade mig iallafall genom BCL-en några gånger och fick bra resultat på frågorna i 1000 frågor, så det börjar kännas som att det kan gå vägen på teoriprovet på torsdag. Meteorologin tänkte jag fräscha upp kvällarna innan.

Skönt att få vila ut lite, men märligt vilken flygabstinens man får. Ser fram emot fint aprilväder i slutet av veckan, bokat kärra fredag och lördag. Sidvindslandningar på schemat.



Räkenskaper

image12


12,8hC172
9,2h 150
0h PA28
0,9h Syntetisk träning

4,6h solo

78 start/landningar (det känns skönt att det är samma antal start och landningar)

RSS 2.0