Det var lågt, men inte lika lågt som...

Tam rubrik, jag vet.

image17




20 grader varmt, sol på en klarblå himmel, dvs hemskt dåligt väder, så vi ställde lektionen. Alltså den lektion vi tänkt oss; ytterligare sidvindsträning. Istället blev det åter en väldigt bra flyglektion där jag lärde mig mycket.



När jag var mindre och yngre (vi pratar sex-sjuårsåldern), så brukade min pappa ta med mig och lillasyster ut på trimorientering. Precis så var det idag, fast från luften, på låg höjd. Flyginstruktör Fälting gav mig ett antal punkter ute i skogarna nordöst om Uppsala. "De här punkterna ska du planera för. Hur lång tid behöver du?... Ok... då vill jag se dig sitta klar i planet vid den tidpunkten.". Intressant litet stressmoment och ribbhöjning. Jag hann precis klart (sanning med modifjukation, då jag inte riktigt hann torrflyga rutten) och vi drog iväg.

Denna gång så var det mer att gå på kurs och klocka och försöka hitta av uppfång jämfört med förra låghöjdsnavigeringen som var på punkter jag sett tidigare. Vi låg på 600 fot närapå hela vägen. Det är ju en väldigt annorlunda upplevelse jämfört med att ligga och puttra på höjd. På låg höjd så blir det lite jaktplansfartupplevelse även med en småtrött Cessna 150. Nästan så man känner lukten av granarna och tallarna som svishar förbi (även kallad "pinnarna" av junior) ----v

image19



Navigationen gick kalasbra.  Vid en punkt så hittade jag inte av det jag letade efter, men gjorde ett varv och konstaterade att jag måste flygit rakt över men ändå inte sett.  Flygläraren var nöjd över insatsen. Strax före målgång så gjorde jag en bedömning. Intressant från så pass låg höjd. Jag drog direkt spaken i magen för att vinna så mycket höjd som möjligt innan jag sjönk med bästa glidfart.

Därefter segade vi oss upp till 3000 fot och jag fick göra lite branta svängar. Kul med lite g-krafter i magen. Det gick så pass bra att efter jag gjort några stycken så fick jag lära mig göra lazy-eights. På väg tillbaks så berättade läraren att vi i princip är klara nu, bara instrument kvar och den där sidvindsträningen. Samla tid är det som gäller. Vi diskuterade lite kring mörkerträning, men eftersom det nu kommer att vara ljust  i princip dygnet runt så väntar vi tills i höst. Så det blir alltså (förhoppningsvis) efter att jag är klar med certet.

Gick tillbaks till Sundbro och gjorde en bedömning från 2000 fot. Halvbra approach, bra utflygning och sättning.

Imorgon blir det heldag. Börjar med en EK-nav. Västerås beware. Kanske dags för min första levelfika. Dammsugare finnes!


(ps.... kvällens bästa video)

Kommentarer
Postat av: Haakoningebjorg

Excellent site, added to favorites!! Wonderful and informative web site. I have found much useful information.

2010-02-12 @ 08:45:14
URL: http://haakoningebjorg.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0