Jag har svaren, ni ställer frågorna.

image15


Första vändan teoriskrivning avklarad. Som vanligt när jag och PC ska göra något så strulade det för oss. Plockade upp honom och vi brände iväg till Lidair. Kom fram, kom in och fick logga på luftfartsstyrelsens fina examinationssystem. Tvärstopp. Vare sig jag eller PC kunde välja något av proven. Hm. Vänta nu. Det fanns inga uppgifter om att vi utfört skolprovet. PC ringde raskt upp flygkapten Lennart Lelle Lansburgh (tillika skolchef på Uppsala FK) och en halvtimme senare (och jag vet inte hur många svordomar) så hade han löst problemet.

Jag började med Air law, som jag har pluggat stenhårt. Frågorna var betydligt lättare än jag befarat. De flesta var såna som man kan återfinna i praktverket 1000-frågor (och framförallt i 1000-svar). Passed.

Nästa jag gav mig på var Meterologin som jag fått höra skulle vara svår. Jag kan bara hålla med. Delvis väldigt lätta frågor; mestadels rena kunskapsfrågor, men också några riktiga slamkrypare och det som jag tycker var svårt, tolkning av väderkartor, betydligt svårare än motsvarande i 1000-frågor. Passed. Lättnad.

Nästa var Operation procedures. Vilket jag bara kan säga BU om. Slamkrypare. Flera frågor kring "i vilken publikation återfinner du (och för en gångs skull så fanns inte en enda fråga där man svarar "i AIP" med, vilket är standardsvaret i 1000-frågor på publikationsfrågorna). Det andra jag opponerar mig emot är att det fanns flera frågor som inte täcks in av det utbildningsmaterial som vi har. Ett exempel på detta var procedurer för ingripande/intercept/prejning (som står i AIP, är det ett krav att man instuderar hela AIP (inte vad jag sett av kursplan för JAR-FCL-PPL)). Som ni märker på mitt gnällande så körde jag. (och jag är nog mest gnällig bara för
att jag är lite trött, då en väldigt ung dam
---->      image16
väckte mig klockan 04.00 imorse med ett "baaappppaaaa"). Failed. Jaja, Inte hela världen, det går flera tåg/flyg/hölass. Just ja. Lidairs kaffemaskin funkade inte. Inte undra på att man är grinig.

Radiodelen gjorde jag raskt därefter, och den var lika enkel som alla sagt. Passed.  Roligast var en fråga där det fanns två identiska svar (som var felaktiga).

Så resultatet av förmiddagen blev 3 av 4. 75% (hm. det räknas ju som Passed enl. luftis ;-p) Inte direkt något att deppa ihop över, men
 1) Synd att det är lite lotto vad man får för frågor.
 2) Varför får man inte reda på vilka frågor man svarat fel på. Det är ju direkt korkat utifrån att målet borde vara att  jag har så goda kunskaper efter utbildning som möjligt. Om man nu har en gräns där man inte är 100% rätt, så borde väl man i logikens namn ha en rimlig chans att veta var man har ev hål i sin kunskap. Nästan så jag åker ner till norrköping och protesterar lite. Undrar om det blir lite skriverier om jag ockuperar luftis.

Oj vad bitter jag låter. Jaja. Nån gång ska man väl vara det också.

På väg hem ringde flygläraren. Det blir flygning imorgon. Vädret ser väldigt lovande ut, rättare sagt... det blir kanonväder. Solbrillor checked. Shorts checked. Asfaltera Sundbro-tröja checked.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Tittafe på din blogg också...inte hunnit läsa allt dock, håller du på och ska ta cert?

2007-04-12 @ 19:17:29
URL: http://[email protected]
Postat av: Anonym

Jajemensan. Skolar på Uppsala flygklubb. När jag är klar så ska jag flyga världens vackraste Reims-cessna (http://www.se-esd.se). Jag gillar din blogg Hanna.

2007-04-12 @ 19:29:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0