Mitt namn är Ru, Lilla Ru (tack till PC för förslag på rubrik)

Dags för en liten kritisk analys av de senaste dagarnas flygning.  Kom gärna med tips och tricks.

image20

1) Definitivt behöver jag träna mer asfaltslandningar på fält jag inte är van vid. Jag studsade omkring som lilla Ru på banan vid Johannisberg. Misstänker synvilla och framförallt att jag inte är så van vid asfalt (har väl gjort 6-7 asfaltslandningar totalt). I söndags så pratade jag med en styrman på Ryan som flyger 737-800 och han berättade om när han landade på en 90(!) meter bred bana i Cornwall. Han (eller om det var kapten) tokmissbedömde höjden och de fick i princip skrapa asfalt från vingarna efteråt. Min flyglärare och jag diskuterade det lite vid debriefing. Förslag till lösning. Jag ska nog köra några pass uppe i Tierp för att få till det där. Framförallt tror jag att jag behöver ändra lite på hur jag tittar. Som Lelle Lansburgh säger i Upp och iväg "titta både nära och långt bort, nära och långt bort".


2) Det andra jag känner är att jag behöver ägna lite mer tid åt att få bättre ordning på förande av driftsfärdplan och instrumentscanning vid varje brytpunkt. Brukar börja bra, men sen så blir jag lat/får för mycket att göra. En annan sak är att jag låg före planeringsmässigt på utresan, men på hemresan var det mer ad-hoc. Kan ha att göra med att man inte orkar hålla koncentrationen så länge och man börjar bli trött. Förslag till lösning. Få in rutinerna lite bättre (borde iofs komma ju fler ek-navar man gör), se till att dricka ordentligt i luften (det blir rejält varmt i en Cessna) och se till att blodsockret håller sig på en bra nivå.

3) Bättre koll på annan trafik. Framförallt när man passerar i närheten av andra fält. Jag tyckte att jag hade bra koll på segelplan och annat, men jag kände mig inte helt tillfreds. Hur brukar ni göra?

4) Höjdhållning. Den var helt ok när jag gjorde låghöjdsnav och airworks på fredagen. Men lite sisådär när jag var ute på ek-naven. Förslag. Stäm av mot höjdmätare lite bättre (men inte för den sakens skull sitta med näsan i instrumenten hela tiden) .

5) Förarbete. Jag skulle behöva få in ännu bättre rutiner på planering innan jag sticker iväg. Torrflyga. Tänka alternativ. Tänka vad jag ska ta vägen om det börjar gå åt pipsvängen. (Senaste veckornas incidenter/haverier får en att tänka till lite grann).

6) Inte ha för bråttom iväg. Det här är något som jag inte slarvar med ÄN. Men måste ändå försöka få in i ryggmärgen att verkligen ta mig tid att verkligen göra alla kontroller by the book. Det är ju så otroligt roligt att flyga att man verkligen längtar iväg upp. Så det jag försöker disciplinera mig själv med är att alltid göra daglig, även om kärran flygits alldeles innan. Inte slarva med checklista när jag har flygit själv och gjort ett kort stopp. Alltid kolla bränsle och olja innan jag drar iväg, även om det varit ett kort stopp och jag *vet* att jag har tankat.

7) Börja förbereda mig på EK-långnav, Övning 100 och (hilfe) Uppflygning. Ingen aning vad jag ska göra. Jag har tänkt rätt mycket på rutten Sundbro -- Johannisberg som verkar vara standard för ufk-uppflygningar.

8) Solbrillor. Jag glömde mina i bilen sist. Dumt. De jag har är inget vidare. Förslag på vad jag ska införskaffa? (det går ett elakt rykte om att vår teorigrupp på UFK-ht2006 är den mest prylkåta gruppen någonsin och det  ryktet stämmer!!) Funderar på ett par skidglasögon iofs. Ser för taskigt ut, men är skönt. (Man får ha ett par Oakleys i skjortfickan att ha när man är ute och går walk-around).

Menar egentligen. Vad ska man packa med i sin flygväska. Vad lämnar ni aldrig marken utan?


Kommentarer
Postat av: Gunnar

Hej. Nu har jag hittat hit också. Trevlig läsning. Oroa dig inte för uppflygning, du kommer att klara dig bra! Var det du jag hörde på 123.75 vid halv ett i lördags? Då var jag strax framför dig då genom R77.

/G

2007-04-16 @ 11:12:06
Postat av: PC

Lämnar aldrig market utan ett extra par glasögon (annars blir LFS arga på mig) eller en penna!!

2007-04-16 @ 18:20:02
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Linn

http://linn.blogg.se/051006150206_i_min_flygvska.html
:-)

2007-04-17 @ 13:52:02
URL: http://linn.blogg.se/
Postat av: Gerth

Intressanta erfarenheter! Själv är jag ju bortskämd med asfalt, så det ska bli spännande att se skillnaden med gräsfält. I övrigt har jag inga goda råd att komma med, eftersom jag inte gått igenom de sakerna du gjort... men jag snor helt skamlöst dina erfarenheter!

2007-04-20 @ 13:39:48
URL: http://lindbergh.blogg.se
Postat av: Morganidun

I have surfed to your site accidentally and can not break away from it. It is really great!

2009-03-27 @ 12:29:58
URL: http://morganidun.myblog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0