Blåsigt värre

Flög ESD till Västerås/Johannisberg för oljebyte idag. Plockade med junior för att ha en heldag tillsammans; kolla flygplan, köpa lite presenter till lillasyster (som fyller ett på fredag) osv. Vi var på fältet redan före åtta och baxade tillsammans ut planet och jag fick god hjälp att göra daglig tillsyn, med frågor som "vaffu gö du så däääär föööööör?", bra för att faktiskt utföra punkterna som man ska.

In i kärran, checklista och startade i ganska kraftig vind. Styrde raka spåret mot ESOW-Björksta. Ropade upp västeråstornet i höjd med enköping och fick klarering in. Någon minut innan jag passerade in i kontrollzonen så ropade några skolkärror upp tornet och begärde att få gå tillbaks pga låga moln. Strax därefter så rapporterade tornet att även västeråsfältet hade låga moln söder om sig. Jag tittade mig omkring och såg att det fortfarande var CAVOK norr om mig, så jag beslöt att fortsätta och kolla in läget.

Såg skolkärrorna landa alldeles innan jag passerade över fältet och såg att molnen på andra sidan västeråsfjärden låg längre söderut, så det skulle gå att ta sig fram och även avbryta landning och gå runt om det inte kändes bra. Fick lämna frekvensen för johannisberg radio och lade mig på en lång final. Johannisberg har jag ju kört rätt mycket på under utbildning, så det kändes som ett intressant träningsmoment. Jag var väldigt noga med hastighet och kolla av höjd, då jag tycker det är ganska svårt att bedömma höjd bara genom att titta ut genom fönstret när man flyger över vatten. När jag var på väg ner på mina sista 100 fot så stod struten nästan rakt ut, vinkelrätt mot banan. Kändes riktigt stabilt med sidvindsupphållningen, och utflytningen var ganska bra. Fick en liten körare/tryckare precis när jag skulle sätta, så jag drog på gasen lite för att balansera upp.

In till servicehangaren efter jag ropat upp västeråstornet med landningsmeddelande och lämnade över planet till teknikern. Johannisberg har gott och billigt fika, så vi gick och tog oss något att dricka och knapra på innan vi tog oss in till stan.







SE-ESD i bara mässingen.


Jobbar du här eller?



Jag fortsätter temat med tankbilar

Efter besök på leksaksbutik och lite annat, så tog vi oss upp till Djäkneberget, där det finns en bra restaurang och en stor lekpark. Far och son blev nöjda. 

Tillbaks ute på Johannisberg så var inte servicen riktigt klar, så vi kollade in en skördetröska som var ute och gjorde det skördetröskor gör bäst. Efter lite snack med teknikern så hoppade vi in i kärran igen och startade upp.
Vi fick klarering till väntläge Väst av tornet och ställde upp på bana 23. Vinden var starkare nu och jag tror inte jag skulle ha fullföljt en start om det hade blåst lite till.  

Innan jag hann fram till vänteläget så fick jag klart 1500 fot mot Björksta och passerade därefter rakt över flygplatsen. Färden hem var ganska turbullent och det dansade runt rejält. Men av det märkte inte Felix, han somnade (som vanligt?!) när vi utpasserade ur kontrollzonen. Lyssnade av arlanda atis på väg hem och beslöt mig för att ta bana 11 på vassunda. Kom in och korsade fältet och såg att vinden låg ganska bra. Inte rak sidvind iaf. Låg bra före planet och på medvind lade jag upp några punkter på final för att avbryta om jag inte låg rätt. Fältet är ju ganska smalt, så man har inte så mycket marginaler för missbedömningar när det är sidvind. Dansade omkring rejält på bas, men så fort jag kom ner under 500 fot på final så lugnade det ner sig. Jag tog inte ut full klaff och lämnade kvar lite motoreffekt tills precis innan sättning. Flöt då självklart lite längre än vanligt, men sättningen känner jag mig riktigt nöjd med. Felix vaknade inte ens. Däremot när jag stängde av motorn så öppnade han ett trött öga och frågade "ska vi inte flyga mer eller?"

På hela taget nöjd. Jag ska fundera lite mer kring vad för marginaler jag vill ha när det gäller vindförhållanden. Vill framförallt bli mer van med planet. Nu är det iallafall flygbart ett tag till, så, så fort jag har tid, så blir det att ligga i varvet på sundbro och kanske också köra ett pass airworks.


Tjillevippen.

Kommentarer
Postat av: Marcushedda

Nice site, keep up the good work!

2010-03-29 @ 11:40:49
URL: http://marcushedda.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0