SE-ESD

Äntligen flygbart väder, så vad passar bättre än att premiärflyga sin egna kärra nämligen SE-ESD, som jag har en andel i. Hon är en fantastiskt fin Cessna 172:a, byggd i Reims med en alldeles äkta Rolls Royce med sex cylindrar. Lite mer mullrigt ljud än skolcessnorna jag flygit under utbildningen.

Plockade upp gode PC för att få lite sällskap, han behövde nästan 2 sekunder på sig att tacka ja när jag frågade. En kvart senare var vi ute på Vasslanda, rangerade ut planet, gjorde daglig, monterade in och startade upp "Canny", en umpc som vi importerat tillsammans, 7"-skärm, inbyggd gps och pocketFMS.

Checklista och startup, taxi och uppställning bana 29. Med stort leende på läpparna drog vi på och lyfte. Svängde ner mot Skokloster och ropade upp Arlandatornet och fick klarering in, 1000 fot eller lägre, för att snurra lite över Sigtuna.  Vi hade lite transponderproblem (stelth-cessna?!) men efter lite omklappning så verkar den leverera det den skulle till tornet.

Tog självfallet den obligatoriska första-vändan över huset., lär vara en av de flygaktiviter som tar ihjäl flest folk. Vilket inte är så konstigt; orutinerade piloter, man flyger lågt och långsamt och utför branta svängar...

Vi lyckades hålla oss över liv och gjorde en liknande vända över huset där PC bor. Lämnade därefter ut via Skokloster igen. Funderade om vi skulle ta oss ner till Barkarby en vända, men eftersom jag inte hade någon VAC med mig så tänkte vi Sundbro istället... eftersom kärran inte är stationerad där så berörs man inte av no-fly-tider, så vi tog oss raskt upp och jag gjorde en hyffsad landning på bana 21. Lite annan känsla, kärran är motorstarkare och lite mer stabil och STOL-vingarna gör att den flyger o flyger. Vi kom ner iallafall och jag startade raskt därefter på bana 03 för att gå tillbaks till Vasslanda.

Lite svårare då man sniffar i kanten på Arlanda CTR när man ligger på bas, men vi kom ner, för att vara första landningen på ungefär halva banbredden man har jämfört med Sundbro så får jag vara nöjd. 0,9h loggat.

Härligt! Kan inte vänta på att komma upp igen. Blir antagligen torsdag en liten vända till Johannisberg. Fika. Fredag bokat och klart. Jens verkar laddad att åka trots att han nyss fått barn. Grattis!!! :)

Här är några bilder, all care of mr PC.

image92
Start bana 29

image93
Obligatorisk hemma-hos-bild. Vårt hus är vänster om huset med vit pool och ljusturkos-tillbyggnad. (Vi tror och hoppas att de ska måla om snart).


image94
Självklart en vända över hemma hos PC också, spot his päron på balkong!


image96
Sigtuna von oben

image97
Stora gatan, Sigtuna. Caféet som jag och PC pluggar flygteori på kan man ana ungefär mitt på. (Rekommenderar både deras macchiato och dammsugare!)

image98
Kortkort final, bana 29, Vasslanda International.

image99
Touchdown, spaceshuttle SierraDelta.

Kommentarer
Postat av: PC

2 sekunder!
Behövde jag SÅ lång tid på att tacka ja?

2007-07-10 @ 22:43:54
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: anders

MSN behöver en sekund på sig att föra över informationen också vetdu...

2007-07-10 @ 22:45:13
Postat av: Feffe

Grattis till din andel i flygplanet !!

2007-07-11 @ 16:39:23
URL: http://feffeflygare.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0