EFMA

Berättelse följer. Samtliga bilder tagna av PC.

image82
Edited and corrected! Lifeguard nioniotvå letar ELT som lever om på 121.50. 

image83
Vi plockade fram levelfika redan innan level.

image84
EFMA rw 21

image85
Så här ser en centerlinje ut.

image86
Bertil Cirkus parkerad på plattan

image89
Flygkapten Tupplur parkerad på trappan


image88
PC parkerad där man tankar, eller befinner sig andra tankar.

image89
Climb to FL065, report when leaving terminal area.

Vandringen är målet.

image81
 

image80

Ord överflödiga?

Jag är en person som brukar få prestationsångest på tentor och liknande (uppkörningar någon?) och självfallet hade jag det för uppflygningen idag.

Hade tagit mig ledigt hela dagen för att ha lite tid för förberedelser och det var ett klokt beslut, när jag läste Notam på morgonen, så upptäckte jag till min förvåning att Johannisberg skulle vara stängt pga dragsteråkning. Strax därefter ringde flygläraren med samma information. Lösningen blev Hässlö, eller Stockholm-Västerås flygplats som den heter (slår vad om att snart så kommer vi att få Stockholm-Borlänge och Stockholm-Jönköping också). Inget problem. Lite landningsavgift bara. Kul att landa på ny flygplats. På uppflygning. Jaja.
Jag ändrade min färdplan och tog det lugnt därefter innan jag rullade iväg upp till Sundbro (satt och försökte göra ett överslag på hur många gånger jag åkt den vägen sen 16 september).

Väl där ute fick jag göra ett   terminologiprov på engelska som flygskolan hade glömt att vi skulle gjort. Löjligt lätt. Strax därefter kom inspektören in och under tiden han åt lunch så kollade jag planet vi skulle ha utifrån om vi behövde tanka eller ej.

Gick in och fick lite genomgång om hur det skulle gå till. Därefter direkt ut till planet, hade räknat med att vi skulle gå genom min planering osv men icke. Daglig tillsyn, kolla olja igen. Checklista. Nogrannt som sjutton ;-p
Startade och taxade ut till väntplats. Noggrann motorkörning. Därefter så släppte nervositeten.

Ropade upp Uppsalatornet och fick klarering ut på 1000 fot minus. Startade och lämnade ut mot Västerås. Fick arbeta frenetiskt med höjdhållning för det var rejäl turbullens i luften, värsta jag vart med om hittills. Tyckte jag åkte iväg lite väl mycket och kommenterade det, fick ett lugnande "du är långt inom marginalerna och det är lite skumpigt så det här är inte något problem". När vi kom fram till Västerås så fick vi vänta utanför kontrollzon pga fallskärmshoppare på ESOW (ovanlighet). Jag lade mig i en oval med kyrkorna som rundningspunkter. Sen fick vi vänta. Och vänta. Och vänta. Till slut utbrast inspektörn; "Ja. Svängar i planflykt behöver vi inte kontrollera om du kan sen iallafall." Fick göra mina lågfartsövningar vilka gick riktigt bra. Började slappna av lite därefter. Fick äntligen klart för direkt anslutning till bana 19 och jag påbörjade plané för att ansluta direkt på en bas. Det var en del sidvind så jag kände mig för på början av finalen och lyckades få till en bra vinkel på planet så jag låg mitt över centerlinje. Strax innan sättning så gled jag lite åt vänster men lyckades arbeta tillbaks och fick till en grym sättning mitt på linjen, drog på och lättade. Hm. Det börjar ju gå bra det här tänkte jag. Steg rakt ut och lämnade österut över Ängsö. Fick gå mot LNA och nu började höjdhållningen bli lite bättre. Halvvägs upptäckte jag ett plan i motsatt riktining på samma höjd. Fort gick det. SK-60 som brände förbi och precis tvärs oss så viftade han på vingarna. Hur coolt är det inte med jet. Får bli härnäst. Vet redan vad jag vill ha.

Passerade över LNA och fick ordern att gå mot Uppsala. Ropade upp tornet och fick klarering in. Vi skulle gå norröver för lite airworks, men jag tog lite mod till mig och frågade Uppsala om vi kunde stiga till 2000 för inne i kontrollzonen istället. Några sekunder senare fick jag klarering att stiga. Jag frågade om det var ok att ligga över Ärna för att inte behöva väja för inkommande segelstrutarna, vilket tornet medgav. Så över Ärna så gjorde jag lite skarpa svängar som gick sådär, men inom marginalerna och sen några stallar. Gick vidare till Sundbro för bedömning från 2000 som gick riktigt bra och därefter en från 1000 som jag låg lite högt på, men tog tidigt ut full klaff och fick höra kommentaren "ah, riktigt bra tänkt, trodde du skulle skjuta över där, men det här reder ju du ut".  Därefter så rullade jag ut på banan. "Hoppsan, jag var nog lite otydlig där, vi skulle göra två studsar sen skulle du få göra en fullstop.... meeen... du har redan klarat dig, så taxa tillbaks till klubbhuset.... ja förresten... se bara till att inte krocka med något".

Glädjevolt.

In i klubbstugan för pappersexercis och därefter stolt innehavare av papplapp med orden "Temporary License, valid until 28/9". Efter gratulationer, ut till bilen och väl hemma så hade fröken redan ordnat med kyld skumpa (visste hon något jag inte visste).

På hela taget ganska nöjd med flygningen, tyckte min höjdhållning var bedrövlig, men nu så börjar nästa fas. Har varit fantastiskt skoj, utvecklande och slitigt, men väl värt varenda krona. Jätteskoj att få träffa så mycket roligt folk, framförallt mina teorikurskompisar.

Jahapp

T-13 hours and counting... jaja... det lär gå åt pipsvängen... berättar hur illa det gick sen.

image79

Say speed

Visst blev det flyga av idag igen (också). Rullade ut till flygklubben på eftermiddagen och träffade flygläraren. Precis när jag kom dit så började det blåsa upp och vinden låg på åt rätt håll, så han föreslog att vi skulle hoppa in i planet och kolla om det blåste tillräckligt för att köra lite sidvindslandningar.

Planet var SE-GON och det var fulltankat och nytvättat, så det var verkligen bara att hoppa in och åka efter att jag kollat oljan. Uppsalatornet var öppet, och jag frågade om vi kunde lägga oss i varvet för bana 03, vilket vi var mer än välkomna att göra (misstänker att de hade lite långtråkigt).

Startade och svängde på tvärs, fortsatte upp på en lagom trafikvarvshöjd och "gled över" till ett vänstervarv för bana 03 på Ärna. (ja, Ärna/F16 ligger väldigt nära Sundbro). Förvärme, klaff och påbörjade sjunk. På bas, 20 grader som vanligt. Klart landa från tornet. 15 knop in 75 grader från banans riktning. Final, in med förvärme, kolla/hålla hastighet. Jag lade på några knop för motvindskomposant, och fick en fin final med 70 knop. Trampa ordentligt för att hålla planet i banriktning och så lite motskev. Gjorde som vanligt på slutet att jag glömde trampa roder sista metern ner. Fick till sättning iallafall och fick en tumme upp från flygläraren (efter hans sedvanliga "en liten släng av polio tror jag"). Pådrag och så ett varv igen. Gick bättre andra och tredje gången. Fjärde gången fick jag göra ett tajtare trafikvarv för att få lite mer att göra. Tog ut 20 grader klaff direkt och fick till ett kanonvarv. Precis när jag satte kärran så hojtade läraren till "mina roder" och han drog på, och  visade hur man kan köra på ett hjul när man startar.  "Länge sen jag gjorde det här". *fnitter*

Tillbaks till Sundbro för en landning och sedan lämnade jag över planet till flygkollega Börje som skulle ut på en långnav.

En fika senare så föreslog flygläraren att jag kunde ta en tur till om jag kände för det. Sagt och gjort. Ut och kolla in SE-IYD. Fulltankad också. Olja fanns. In med grejerna och jag tog svans på Börje när han taxade ut. Uppsalatornet verkade ha hunnit stänga under tiden jag var inne, så det var G-luft när jag startade. Rullade och roterade  när jag passerat 40 knop (den kärran bara *vill* flyga), då helt plötsligt så sjönk hastighetsmätaren ner på noll. Hade för lite bana kvar för att avbryta, så jag fortsatte upp och gjorde ett varv. Alternativt statisk uttaget - men fortfarande noll på mätaren,  så jag tittade ut och flög istället. Skönt att ha gjort det förut utan hastighetsmätare. Riktigt nöjd med varvet, som vanligt kanske lite väl högt, men kändes som jag höll fart bra och sättningen var det inget fel på.
Rullade in till klubbstugan och kallade ut flygläraren. Vi kollade statiskt uttag och pitotrör, men såg helt ok ut. Föreslog att vi skulle kolla igen, så vi taxade ut och startade, japp, visade hastighet, men så fort vi kom över 40 knop så dog den. Flygläraren fick en chans att visa hur man avbryter start efter man lättade. In till klubben igen och drog en fika.

image76



Då så dök flyglärare två upp som jag skulle få flyga en mockup-uppflygning med. Eftersom SE-IYD var ställd så hade vi ett litet planproblem... men då trillade SE-IBX ner lite tidigare än bokat, nästan löjligt timat. Så vi tog den istället. Utförde en daglig tillsyn och fick svara på lite frågor kring antennerna på planet. Vi taxade ut och jag fick order om att lämna rakt ut, stiga till 2000 fot och därefter gå på en radial från arlanda till en viss distans. Startade och höll i gasen i ett fast grepp. "De här klubbplanen verkar ha en tendens att få motorbortfall direkt efter start när ni flyglärare är med". Han bara garvade. Jag steg samtidigt som jag tog ut en kurs för att fånga upp min radial. Fick några frågor på prickarna på OBS-instrumentet.  (2.5 grader på vanlig VOR och 0.25 grader på ILS om jag inte minns helt fel). Fick stiga till 2500 fot och när jag nådde fram till den distans jag hade att gå på så flinade flygläraren och sade, "Vad bra, nu är du framme där du får motorstopp".

Jahapp. Bästa fart, hitta fält. Såg ett långt smalt, som jag tyckte såg bra ut. Gjorde en sväng in mot det. Nödchecklista och radio. Hm. På backen där står ett flygplan. Blödde av lite höjd och lade upp en bas, och final (lite högt (ni börjar väl känna igen det där nu)) och avbröt på 500 fot.

Tydligen en av hans gamla elever som hade det fältet. Bra att veta, för det finns en himla massa träd runt omkring i skogarna. Fick fortsätta med lite branta svängar (tyckte väl att det gick sådär), approachfart med lite olika klaffinställningar. Sen lite stallar och sen gå mot en radial igen. Anslöt in mot Sundbro på 2000 fot för en bedömning. Gick riktigt bra. Fick dra på igen och sedan göra en klafflös landning. Japp. Funkade. In till klubbstugan för lite debriefing. Inget att egentligen behöva ändra på inför uppflygning.

I bilen hem; Infected mushroom - Mushimushi. Väl hemma så märkte jag att de använde bana 08 för landing på Arlanda, så det blev lite trädgårdsspotting.

image77
"Ett riktigt flygplan"

image78
"SE-LEA, traffic below"

Madiiii madiiii madiiiiii

Några dagar sen jag flög sist, tyvärr har jag  inte riktigt haft tid att skriva något kring det. Blir en kort uppdatering på livet, universum och allting. Börjar med gårdagen; på frågan "vill du flyga" från flyglärare på eftermiddagen, blev svaret en liten tur upp till Tierp för sidvindsövningar och lite allmän airwork.

Vädret var fint och det var lugnt i luften, så resan dit blev lugn och fin. Gjorde några studsar som gick helt ok, måste bara tänka på att arbeta mer med planet, blir lätt att jag på final strax innan jag flyter ut "bara åker med". På vägen hem så blev det lite stallövningar, därefter instrument- och radio/headsetbortfall samtidigt med ett simulerat motorbortfall. Intressant liten prioriteringsövning. Gick rätt bra. Jag hade rejält med höjd och IYD glidflyger ju som en segelkärra jämfört med de andra cessnorna så jag hade gott om tid att hitta mig ett bra fält. Kom lite högt på final, men hellre högt än för lågt har jag sagt tidigare och fortsätter intala mig att det är bättre. Höjdhållningen under flygningen satt som den skulle, jag har äntligen slutat jaga med trimmen. Tillbaks mot Sundbro där jag fick till en bra avslutning. Ska ut en vända på eftermiddagen idag också, får se vad det blir. Det blir inte sidvind iallafall, då det är helt vindstilla och klarblå himmel.


image75
(jag hakar på trenden på andra flygbloggar med en tankbilsbild)

Förra veckan hamnade jag i IMC när jag låg i varvet. Man kan kalla det för en ögonöppnare. Var fint väder och bra sikt när jag anslöt medvind, när jag svängde bas så kom en riktig störtskur från ett indundrande Cb. Såg ingenting vare sig framåt eller åt sidorna. Låg i sväng mot final när sikten försvann helt och hållet, så det var bara att dra på och flyga på instrument. Flög i banans riktning och steg upp till trafikvarvshöjd igen. Öster om fältet så kom jag ur det. Överlevde det också, men det var som sagt en ögonöppnare.

T-2 days and counting. Vädret ser inte helt lovande ut.


Go around go around

T-3 days and counting.


Kommt schon...

Är på lyxuppdrag. Kul. Skönt. Glatt(tm). Åker på midsommarfirande direkt därefter. Återkommer med rapport så småningom, kommer att bli lite smaskiga detaljer från MD80-simulatorflygande mm).

image74
(thailändska midsommarblomster)


Bzzzzz....

"Den galna flygveckan" / "Semana loca del vuelo" / "Der Verrückte Fliegenwoche" / шальная неделя летания / "Settimana pazzesca di volo" / "Semana louca do vôo"  fortsätter.
Imorgon bitti bär det av igen. Då lär jag passera det magiska strecket i logboken. Ska flyga ett plan för service och sedan hem igen, får se om någon övning blir inbakad också. Behöver få mig flaplessträning, och skulle vara glad om det blåser sidvind också. Återkommer med rapport.

image72
Licensed under the Creative Commons License

Murphy och ILSa dom där hemma

image70
(tack för fotandet PC)

Femte gången gillt? Nopes. Jag och Elisabeth lyckades inte komma iväg på den nav vi tänkt och planerat för, det verkar gå rejält med troll i detta.

Vi träffade flygläraren på eftermiddagen ute på Sundbro och mumsade på Elisabeths smarriga  EK-tårta samtidigt som vi diskuterade hur vi skulle göra med det lilla problemet att flygplanet vi skulle använda på navigationen inte var färdigservat än. Det plan som vi skulle flyga till Västerås för att hämta upp det andra med hade vi tillgängligt några timmar, så vi kom fram till att jag började flyga ett instrumentpass med läraren och om servicen blev klar så skulle vi gå tillbaks direkt, plocka upp Elisabeth och sticka iväg och hämta planet för att sedan flyga långnaven.

Så jag och flyglärare satte oss i planet efter att jag fått visa att jag jag inte dragit på mig några olater när det gäller att utföra en daglig tillsyn. Taxade ut till bana 03 och väl där ute när jag ställt upp, så fick jag sätta på mig de övertjusiga IFR-glasögonen. Aha, tänkte jag. Han ska starta och flyga runt lite så jag tappar orienteringen, eller.  Nopes. Han gav ordern. Starta! Använd kursgyrot för att hålla dig på banan och sen flyg på horisontgyro och hastighetsmätare. Och så bar det av. Gick faktiskt rätt bra märkte jag när vi började rulla (var nog mest för att jag inte såg ett skvatt av hur det egenltigen gick). Lättade och jag tog som vanligt upp farten genom att sänka nosen en aning. Vi gick rakt ut och lämnade norrut efter jag passerat Bälingen på den kurs jag fått av honom när vi startade. Under stigning upp mot 2500 fot så fick jag order att ansluta till en radial från arlanda. 30 grader intercept och det gick riktigt bra. Kontrollerade att jag låg rätt på vingarna efter jag fångade upp radialen på rätt höjd och ställde in horisontgyrot så att instrumentet motsvarade mitt planflyktsläge.

Vi flög en bit och jag ordern att ta ner min hastighet till 65 knop, bibehållandes planflykt och med radialen rätt. Sinnesintrycken spelade mig lite spratt, det kändes lite som att man satt och flög med "rumpan", dvs planet kändes som att det hade högre anfallsvinkel än det egentligen hade. Ett litet tag senare fick jag ta ut 10 grader klaff, hålla hastighet och höjd konstant , samma sak med 20, 30 och 40 knop. Lite tricksigt att koordinera hyffsat  många saker samtidigt, men väldigt kul och lärorikt. Jag fick ta in klaff stegvis, fortfarande med 2500 fot och 65 knop. 

Sen fick jag en ny radial att gå mot, denna gång så fick jag ratta in Västerås vor samtidigt som jag skulle stiga till 3000 fot. Fick flyga på den ett tag innan jag blev ombedd att göra en standardturn 360 grader. Därefter av med glasögonen. Nu dags för nästa moment. Onormala flyglägen. Jag fick titta ner på knäna samtidigt som flygläraren ful-flög planet. När jag fick titta upp så skulle jag se till att få planet i planflykt igen. Skitskoj övning. Gick enormt bra.

Därefter på med glasögon igen. Fick en rad kurser och höjder att gå på, lite motsvarande en vektorering (lite mer tricksig denna gång jämfört med förra instrumentpasset), fick jag ratta in en NDB som jag kände igen som den som är inflygningsfyr på F16. (AHA är det här vi här!) Sjönk till 2500 fot. När jag kom fram till den skulle jag svänga kontrakurs mot bana 21, dvs 030 grader samtidigt som jag skulle påbörja ett sjunk. När jag kommit upp på kurs så skulle jag flyga i 1½ minut och därefter göra en 180 graders standardrate-turn. Hmm... nu gick det  upp ett ljus. Min flygväg liknande något jag sett på ifr-kartor. 

image72
Något sånt här, fast på F16. (Någon som har en plate för bana 21 på Ärna,  så skulle jag bli glad för en kopia)

Jag kom upp på kurs och började sjunka så smått (hade någonstans i bakhuvudet att när jag kom tillbaks så skulle jag vara på 1700-fot vilket jag fick bekräftat ungefär åtta sekunder senare). Gjorde min standardratesväng tillbaks till 210 grader och låg helt ok på linje med ndb-fyren på 211 grader. OBS fick liv och låg också bra, kanske någon grad till vänster. Mitt kursgyro låg närmare 10 grader fel så jag rattade raskt in det på det som mina radioinstrument visade.

När glideslope började vandra nedåt så följde jag med genom att sänka nosen ner till precis strax under gyrohorisonten utan att ändra på gasreglaget. Hm. Detta ser ju rätt bra ut och liknar det jag gjort i simulator ett par hundra gånger. Det enda som min lärare hade sagt senaste minutrarna var bara "fortsätt" då och då. På sjuhundra fot så började det blir lite turbullent men jag låg fortfarande bra på glideslope. "fortsätt". Femhundra fot, trehundra fot, tvåhundra fot,  fick ta av mig glasögonen på decision height och efter ett litet tag fick jag dra på.  På med glasögonen igen. Fick en kurs som tog mig till en anslutning för medvind för bana 03. Checklista inför landning. Kolla att jag var på rätt trafikvarvshöjd, förvärmning, klaff och hålla 75 knop. Fick order att svänga på kurs för bas, Hm. Fortfarande glasögon på. Påbörjade sjunk, svängde och tog ut lite mer klaff. "Turn to heading 030". Jahapp. Bara att göra som han säger. In med förvärmningen och ut med full klaff. Glasögon på. Fick några korrigeringar från honom i sidled. Hm. Ska höjdmätaren visa så här lågt? "Motor till tomgång och flyt ut".  Öhö. Gjorde som han sa och kärran satte sig ner på banan och vi rullade ut. "Som du ser så kan man landa så här också". Gapskratt.

Vi taxade in och jag hoppade ur samtidigt som Elisabeth kom ut och förberedde sig för en nödlandningslektion. Jahapp. Verkar inte bli någon långflygning, tänkte jag.  Men det var ju en bra lektion jag haft ändå, så jag var nöjd.  Var på väg ut till bilen. Då ringde de från Västerås och berättade att kärran var klar. Jag fick frågan om jag hade tid/ork/lust att åka med och flyga hem en av kärrorna.

In i kärran och en mycket förvånad Elisabeth fick nya order. Jag har förut skrivit att den tjejen kan landa... hon kan flyga rakt fram också... :) Vi kom fram till Johannisberg och hennes första landning där var snygg, lugn och trygg. En fika senare (jag kan rekommendera flygklubbens fik, gott och mycket prisvärt) så hoppade jag in i planet, taxade ut och ropade upp Västeråstornet. Startade och fick direkt klarering norrut, 1000 fot minus. När ett annat plan passerat över mig så fick jag stiga till 1500 och nådde höjden ungefär samtidigt som jag kom till kontrollzonsgränsen. Låg på 1500 fot upp till Sala och stötte på regn. Första gången som jag flygit genom en rejäl regnskur. Svängde på en kurs hemåt och anslöt sedan till bana 03. Lite studsig landning efter att jag fått lite nersvep på slutet, men ganska behärskat ändå.

Efter debriefingen så åkte jag hem med orden du behöver egentligen inte flyga något mer innan uppflygning ringandes i öronen. Läskigt.

På hela taget en bra dag. Jag och B****n får ta vår långnav någon annan gång.

Kvällens musik i bilen hem: Astral Projection - People can fly


Vad är väl ett litet CB...

image70

Sitter och tittar lite på TAF:ar för aftonens flygning. Kan bli riktigt bra väder (för lite IMC-träning)

ESCM 120510Z 120614 01007KT 9999 BKN008 BECMG 0607 CAVOK
            PROB30 TEMPO 0814 9999 TSRA BKN040CB
            QFE 997 QNH 999 ISSUED BY ESCR=


ESOW 120530Z 120615 03012KT 9999 SCT015 PROB40 0607 BKN013=


ESKN 120530Z 120615 29010KT CAVOK BECMG 0810 36007KT TEMPO
            1115 SHRA SCT050CB BECMG 1214 10010KT=


ESSP 120530Z 120615 27012KT CAVOK PROB30 1215 SCT050CB=




Jag känner mig inte så orolig för molnläget, men däremot så kan det bli lite för starka vindar, får se hur det utvecklar sig.


Just det här med att flyga in i dåligt väder är ju en sån där sak jag har på min *det ska inte hända mig*-lista, men nu har ju flyginstruktören sagt något i stil med "vi får hoppas på lite skitväder så du får flyga lite i moln" (när det varit klarblå himmel i en veckas tid), däremot så tror jag nog att jag avstår från att flyga in i cumulonimbusar.

Innan vi drar iväg idag så vankas det EK-tårta. Ser jag fram emot. Återkommer med bloggerier senare.

Synad i sömmarna...

image69
(ungefär så här var jag nog efter jag landat)

Dagens flygning fortsatte i samma vädertema som tidigare i veckan; soligt och varmt som sjutton. Lite mer vind dock.

Mötte upp den flyglärare som skulle köra repetitionspasset med mig och vi talade igenom vad som skulle göras. Han frågade mig om det var något speciellt som jag tyckte kändes svårt och jag berättade om  mina två hangups; överkompensation med trim och bedömningslandningar.

Gjorde daglig tillsyn tillsammans, startade motor och taxade till bana 03. På med transponder, kolla klockan och så åkte vi. När vi passerade 300 fot så drog han av gasen (lite) och frågade vart jag skulle ta vägen om jag fick motorbortfall... "raktframåt" han nickade och drog på igen. Samma sak igen när vi passerade 600 fot. Jag pekade ut ett fält strax framför till vänster och sa att jag "siktar på att ta mig ner strax efter diket, parallellt med kraftledningen". Fick dra på igen och sedan lämnade  vi stigande norrut över Skuttunge. Väl uppe på 2500 fot fick jag göra lite planflyktsövningar med olika powersettings och sedan gå mot HMR på en radial han ville att jag rattade fram. Min höjdhållning var det inget fel på iallafall. Mina svängar satt som de skulle med "bra tryck i pedalerna" som han uttryckte det. Jag behöver nog träna lite mer VOR, känns som att det står still i hjärnan när jag sitter i cockpit. Finns ju både FSX och javaapplets man kan använda.

Jag rattade in Tierp/Gryttjom radio (samma frekvens) och informerade om att vi passerade över. Strax tvärs Tierp så "fick jag motorhaveri" (igen?!! vad är det för skrot vi flyger)  och jag körde från ryggmärgen; bästa fart (tre tag med trimmen) 70 knop, gå mot öppen yta (hm, Tierpfältet ser välkomnande ut, det tar vi), nödchecklista för att starta om motor, kollade in fältet för att välja rikting (såg inte hur vinden låg så jag gick på det vi hade vid start i Uppsala, så bana 34 var den jag tog (rätt beslut visade det sig)) och markerade ut några punkter för mitt bedömningstrafikvarv. Jag hade fortfarande rätt bra höjd, så jag gjorde en 360 för att komma ner till mitt utgångsläge.

1000 fot på medvind, svängde in på en bas och märkte att det blåste på rätt bra, så jag skar in lite för att komma in med lite marginal på final. Kom in riktigt bra över tröskel med 10 grader kllaff och det jag kanske missade lite på var att jag aldrig tog ut full klaff. Gjorde en kanonsättning (för en gångs skull i Tierp) och hörde ett glatt hummande i headsettet från flygläraren.

Gjorde backtrack, kollade mitt kursgyro mot banriktning och startade igen. Höger ut. På väg tillbaks mot Gryttjom hörde jag att de var på väg att fälla fallskärmsgubbar, så jag svänger bort från fältet och svänger tillbaks söderut i princip rakt norr om Tämnaren.

På väg tillbaks fick jag göra lite sjunk med och utan klaff och med lite olika powersettings. Fick lite tips på hur man kan göra för att snabbt gå från full klaff till noll utan att tappa för mycket höjd. Lite mer radionavigering med Arlanda och Västerås VOR och jag fick göra några trianguleringsövningar. Fick också gå mot lite olika kurser.

Under hela tiden så ställde läraren frågor framförallt kring instrumentering och vad som kan gå fel. Strax efter sista navigationsövningen så frågade han om statiskt uttag och vad som händer om det är blockerat och vad man gör isåfall. Den C150 vi flög har inget alternativt uttag så jag sade att det inte fanns så mycket att göra och *vips* så hade jag vare sig fartmätare eller höjdmätare (som sagt, vilket *skrot* vi flyger). Han bad mig gå till Sundbro och utföra en landning.

Anmälde att vi var på ingång, på okänd höjd (eftersom det fanns segelstrutar i luften tyckte jag det var god ton att berätta det), gick över fältet och anslöt ganska högt på medvind för bana 03. Min tanke var; ok jag vet inte hur högt jag är och hur fort det går.... så hellre för högt och ev för långsamt, än för lågt och ev för långsamt (då hinner man iaf ropa Ooooooooooooooooooooooooops istället för Doooh!)

På bas så tog jag ut rejält med klaff och drog av på tomgång och det blev i princip en kontrollerad bedömningslandning med en sån där topp-3-sättning (japp... jag var sk*tnöjd med den). Vi taxade tillbaks till klubbstugan och jag lämnade över planet till en *mycket* ivrig PC (han kom ut till fältet ungefär lika tidigt som jag och jag antar att han inte bara druckit en kaffe under tiden han väntade). Han gjorde en dunderinsats och hittade på sin EK-navigering de glasögon jag glömt i Borlänge. Supertack PC!

Vi debriefade och jag fick gott betyg från honom. Flyger jag så här på uppflygning har jag inget att vara orolig för. Så min intensiva flygvecka slutade på bästa sätt med humör och självförtroende på topp. Får se hur det går på tisdag antar att min flyglärare kommer att vilja höja ribban ytterligare ett snäpp. :)

Totalt 8,2 timmar loggat denna vecka och 17 landningar. Har varit rätt slitigt och jag undrar hur sjutton man orkar med nästan dubbelt så mycket på en vecka om man går en intensivutbildning i Florida.

Återkommer på tisdag natt då jag förhoppningsvis bla passerat rakt över Stockholm City på nån bra flygnivå.

The heat is on...

image68


...på flera sätt... 30 grader varmt nu på eftermiddagen, ett enormt tempo på flygning (jag loggar förhoppningsvis närmare 9 timmar denna vecka totalt), en hel del bloggande och hett som sjutton i kärran jag flög igår, hade huvudvärk idag, antagligen pga vätskebrist. Jag missade att kolla om cabin heat var på. Men det kändes nästan som det. Ska jag köpa nytt flygplan så ska det definitivt finnas A/C.

Imorgon blir det åter en vända. Hade först planerat för en EK-tripp nånstans, men på eftermiddagen så var jag i kontakt med en annan av flyglärarna på UFK. Det blir en DK-lektion med titeln Allmän repetition inför uppflygning. Dessvärre inte med någon C172 vilket jag tror skulle varit bättre utifrån hur uppflygningen kommer att bli. Jag har visualiserat den ganska länge, vilket är en slags tick jag har (jag är ju controlfreak när det gäller vissa saker), vilket ofta innebär att jag gör det svårare än det verkligen är. Samma sak som när jag pluggade., varje tenta jag hade gjorde jag nog svårare än vad de egentligen var. Finns en gammal spex-låt, Livet som perfektionist, som summerar det hela rätt så bra. Min flyglärare har ju sagt vid några tillfällen att jag vill lite för mycket och måste tillåta mig göra fel. Ligger nog någonting i det.

Vad gör man då en flygfri dag. Jo åker på picknick och badar. När junior hörde ordet picknick så utbrast han "jaaaa!! titta på flygplan". Hm. Miljöskadad eller hjärntvättad?

Återkommer med rapport från morgondagen. Får se hur det går med 1) Branta svängar 2) Stallrecovery 3) Bedömningslandningar 4) Klafflös landning (som jag bara gjort en gång tidigare) 5) Lågfartsflygning




Opp o ner, ner o opp, yaken gal i granens topp

Vilken dag. Ni ska inte tröttas ut med hur jag tog mig till Sundbro. För det var precis som vanligt.

Dagens flygning kändes som en bonusflygning efter allt bra tidigare i veckan. Fick planet utrangerat av flygläraren samtidigt som jag gjorde klart mina kartor och driftfärdplan. Skulle bli tre flygningar med fullstop på både Johannisberg och Skavsta. Dubbelkollade ATS-färdplanerna som jag hade goofat lite på när jag skickade in dem. (Starttiden för andra flygningen låg för tidigt).

In med fika och kamera i planet. Tyvärr så blev det knappt några bilder, då jag gjorde korta stoppar. 

Lite taktiksnack med flygläraren, framförallt om vad som kan hända i Skavsta. Kul med lite större flygplats. Träffade också den luftisinspektör som jag ska flyga upp för.

Min off-blocktid närmade sig och jag spännde fast mig och gick genom checklistan. Jag märkte förra gången att jag körde genom den lite väl snabbt. Så denna gång så tog jag lite lugnare. Något jag tidigare sagt är ju; att kolla soppa, olja, utföra daglig och *faktiskt* utföra checklista är något som jag banne mig inte ska slarva på.

Taxade förbi glada vinkande gubbar som skulle ut och flyga segelflyg, utförde motorvarmkörning och ropade därefter upp Uppsalatornet som gav mig initial klarering ut ur kontrollzonen. Ställde upp för start, denna gång bana 03. På med transponder, kolla klockan och att klaff var korrekt ställd. Två sekunder från tomgång upp till full spätta och sen jobba med pedalerna. SE-KUZ, eller rättare sagt, C150 är en modell man får jobba lite mer med jämfört med C172.

Händelselöst fram till Björksta. Jag fick trafikinformation från Stockholm control ett par gånger innan jag blev överlämnad till Västeråstornet som gav mig "SE-KUZ, gå till väntläge East via Björksta, 1500 minus, qnh 1020".  20 sekunder senare. "Jag återkallar din klarering. Vänta utanför kontrollzon".

Så jag lade mig i ett ovalt varv med  Björksta och Breds kyrkor som rundningsmärken. Det gick fem minuter. Då fick jag förklaringen. "Det pågår en flyguppvisning just nu".  Det gick 10 minuter. Då dök en annan uppsalakärra upp... med en luftisinspektör och en uppflygande elev. De fick samma order som jag. Jag fick kontakt med dem efter ett litet tag och märkte att de låg på samma höjd. De såg inte mig, så jag steg 200 fot och gjorde ytterliggare ett varv. Vi fick båda därefter klarering in mot Johannisberg. Eftersom de hade snabbare plan och skulle göra en studs, så fick de gå före. Jag tog följe på dem, inledde plané efter jag passerat ESOW och anslöt till medvind för bana 05.

Min förra landning där var hyffsad. Vid dagens så hade jag lite låg fart på final, men jag gjorde en riktigt mjuk sättning. Så jag ger den 3+ som totalbetyg. Hade hoppats på en liten bensträckare och framförallt vätskepaus. Närmare 30 grader och stekande sol, en liten cessna är som en rejäl bastu. Men eftersom jag hellre ville ha en rejäl lunchpaus så gjorde jag backtrack och ropade upp tornet för att få klarering till Skavsta. 

Fick gå direkt mot Eskilstuna, gick väster om stan så jag gick inte genom TIZ:en där. Kom rakt över Hållsta som var min pappas arbetsplats i bra många år. Därefter tappade jag bort mig. Rättare sagt. Jag tror jag var lite varm och helt plötsligt så upptäckte jag att jag inte riktigt hade koll på vart på kartan jag var och jag fick inte kursen att stämma med vad jag tyckte skulle ligga framför mig. Svor lite och gjorde några S-svängar innan jag beslöt mig för att fortsätta. Hade nämligen ett par riktigt bra uppfång. Efter två minuter svor jag igen. Jag var ju helt rätt.

Stockholm control lämnade över mig till Östgöta och jag fick klarering till min inpasseringspunkt till Skavsta. Några minuter senare så blev jag överlämnad till Skavstatornet som gav mig en klarering direkt till väntläge North. Innan jag hann fram dit (ska tydligen vara ett grustag), så fick jag klart att gå till bana 26, skulle anmäla på höger bas.

Angjorde medvind samtidigt som en 737:a startade och sänkte farten. Fällde ut klaff och svängde in på en bas. På kort final med en del sidvind så ropade ett annat plan upp tornet för en approach. Tornet svarade "gå till väntläge norr, vi tittar på en flyguppvisning just nu". Hmmm..... är det jag de menar???!

Fick frågan vart jag ville gå, och när jag sade GA-plattan, så fick jag backtracka och lämna via tw B. Parkerade och tittade ut. Hmm... himla mycket folk. Tittade uppåt. Där så var det ett plan som flög uppochner. En Rune Leindahls YAK-52 som utförde ett riktigt coolt ava-program.

image67

Visade sig vara studentavslutning och flygteknikstudenterna (och jag) bjöds på lite underhållning. Så jag satt och mumsade på mina BLT-sandwiches och slörpade kaffe och tittade på diverse akrobatik.


image65
Jag hann aldrig med någon levelfika, mestadels för att jag aldrig var på någon flygnivå att tala om, så det blev istället en Apron-fika. Min dammsugare ger spinnern en rejäl kram.

Innan jag satte mig i kärran igen så kom jag på att min dammsugare låg inne i cockpit, där det säkert var runt 60 grader just nu. Räddade den i sista sekund.

Kollade att jag har bensin och olja och sen in i planet igen. Ropade upp tornet och begärde att få göra motorstart och fick taxiinstruktioner. Med motor igång så fick jag taxitillstånd  till holding point för bana 26. Efter motorkörning så fick jag klarering ut norr mot Uppsala. Klart starta och upp och iväg. Fortfarande en del sidvind, men jag lyckades hålla planet på centerlinjen under stigning. Höger ut och fick kontakta Östgöta control. Jag hade skrivt 2000 fot i min färdplan, men eftersom det skulle innebära omväxlande G- och C-luft så tänkte jag om och begärde 3000 fot vilket jag fick.

Gick in mot radial 358 på Dunker och därefter mot LNA. Fast planet saknade ju ADF. Tänkte inte på det. Så jag fortsatte med DKR i rumpan istället. Såg flera MD80-or på min höjd på väg mot ESSA. Fredageftermiddag, hyffsat mycket trafik. Kändes riktigt skoj. Uppsalatornet var stängt så jag fick bestämma själv hur jag skulle gå till Sundbro. Fortsatte in på 3000 fot till Uppsala-Näs. Såg mitt hus i Sigtuna på vägen upp. Begärde plané av Stockholm control och fick tillbaks en "klar lämna höjd, frekvensen och ha en trevlig helg". Nådde 1000 fot över bankorset på Ärna och anslöt medvinden för bana 03. Det hade börjat blåsa lite mer, så jag fick lägga till några knop på final. Jag gillar KUZ-en och den gillar mig, blev riktigt nöjd med landningen.

Lite analys, jag fick till min höjdhållning denna gång. Cockpitarbete måste jag fortsätta jobba med. Radiohanteringen känner jag att jag behärskar.

Efter rangering och lite debriefing så gick vi genom nästa pass som blir ett DK-pass. Blir på tisdag. Jag ska flyga från Skavsta-Norrköping och sedan upp till Norrtälje. Tänker planera min färdplan så att vi går rakt över city (nån som har något tips på punkter?). Därefter upp till HAMAR och sedan hemåt. Lär bli en hel del tid att logga.

En fågel skvallrade nu på kvällen att ytterligare ett plan är groundat. Precis det som vi ska ha på tisdag. Men men. Jag lever på hoppet.

Småfåglarne i gökottan

väckte mig tidigt imorse. Är det inte småbarn så är det trastande kvittrar, eller vad de nu kan heta (ornitologi är inte min starka sida), som väcker en.

image64

Hade lite svårt att somna igår kväll, mycket att smälta just nu. Dessutom så hade jag en iamx-låt snurrandes i huvudet, ni vet hur irriterande det kan vara. Ska bli kul att se dem i Arvika i sommar.  Hoppas kunna flyga för egen maskin dit oxå.

Dagens ats-färdplaner ser ut som så här;

(FPL-SEKUZ-VX
-C150/L-S/C
-ESKC0830
-N0090A012 DCT
-ESSX0030 ESOW
-OPR/UPPSALAFK RMK/SKOL DOF/070608 ORGN/ESSAZPZX)

(FPL-SEKUZ-VX

-C150/L-S/C
-ESSX0915
-N0090A012 5934N01630E DCT
-ESKN0035 ESKC
-OPR/UPPSALAFK RMK/SKOL DOF/070608 ORGN/ESSAZPZX)

(FPL-SEKUZ-VX

-C150/L-S/C
-ESKN1045
-N0090A020 DCT DKR DCT LNA DCT
-ESKC0045 ESCM
-OPR/UPPSALAFK RMK/SKOL DOF/070608 ORGN/ESSAZPZX)

På färdplan nummer två så hade jag missat lite(copy/paste-slarv som vanligt), men eftersom FPC är fantastiskt trevliga och hjälpsamma så löste det sig pronto. Även om aroweb fungerar riktigt bra (jag gillar att när fpc uppdaterar en färdplan så ändrar sig sidan momentant, bra snyggt programmerat) så ringer jag nästan hellre och pratar med dem. Har ni möjlighet att besöka ATCC någon gång så se till att få träffa de som jobbar där.

Återkommer lite senare ikväll med fullständig rapport, bilder och förhoppningsvis en lämplig Povel Ramel-melodi.

Hurra!

Det blir ytterligare ett pass denna vecka! Blev uppringd på förmiddagen med en fråga "Vill du flyga imorgon?". Gissa mitt svar. Inget pris denna gång.

Min favoritkärra, SE-KUZ har åter hyrts in till UFK, då två kärror fått på sig lite oväntad service. Så jag ska flyga den imorgon. Sundbro-Västerås/Johannisberg-Skavsta och hem. Så nu är det tryck på flygandet. Hoppas faktiskt på ytterligare en vända på söndag, och sen på tisdag kväll, så timmarna i loggboken bara ramlar in nu innan jag får ett kortare uppehåll.


Planerade när jag kom hem, ringde in ATS-färdplaner och sen PC upp för några koppar kaffe. Trevligt som vanligt.


image63
Jag fick lite planeringshjälp från unga fröken. Bild tagen av Captain Kangaroo


It's raining men!

Efter lite beslutsvånda så har jag bestämt mig för en passande rubrik till dagens inlägg. Min dag började så här:

04.00 Väckning medelst kittling från junior.
04:10 Välling (inte till mig)
04:12 Unga fröken vaknar och protesterar.
04:13 Blöjbyte
04:17 Konstaterar att nationaldag == helgdag == ingen morgontidning
04:18 SWC och TAF:ar på lfv. Jajemensan. KANONVÄDER!
04:22 Just ja. Snabbsköljprogrammet i kaffemaskinen.
04:25 Dubbel espresso


fortsatte på samma sätt ett bra tag till. När jag vaknat till ordentligt så packade jag bilen och styrde sedan mot Sundbro. Fick hjälp att rangera ut planet. Det var redan fulltankat. Fyllde på en liter inkörningsolja och gick sedan och planerade klart med kursvinklar och tidsstreck, då jag hämtat aktuella vindar.

image58

Flygläraren kom indundrandes just-in/on-time och vi hade rätt mycket tid över att diskutera både min planering, ats-färdplaner jag anmält och även lite planering inför kommande veckor innan jag skulle vara off-block.

Mina ATS-färdplaner såg ut så här, spot the misstakes och vinn en dammsugare.

(FPL-SEIYD-VX
-C172/L-S/C
-ESKC0800
-N0100A012 DCT
-ESSX0025 ESOW
-OPR/UPPSALAFK RMK/SKOL DOF/070606 ORGN/ESSAZPZX)

(FPL-SEIYD-VX
-C172/L-S/C
-ESSX0845
-N0100F045 DCT ARS310050 DCT
-ESSD0040 ESVA
-OPR/UPPSALAFK RMK/SKOL DOF/070606 ORGN/ESSAZPZX)

(FPL-SEIYD-VX
-C172/L-S/C
-ESSD1030
-N0100F045 DCT HMR290047 DCT
-ESKC0100 ESKT
-OPR/UPPSALAFK RMK/SKOL DOF/070606 ORGN/ESSAZPZX)

Stärkt av några uppmuntrande ord från flyglärare så studsade(!) jag ut till planet och startade upp. Ingen aktivitet på Ärna, så Uppsalatornet var stängt. Startade och ropade upp Stockholm kontroll och aktiverade färdplan. Fick transponderkod och färdtillstånd genom R77.  Jag har funderat en hel del kring vad jag behöver fokusera på. Höjdhållning tillexempel. Det gick väl hyffsat. Jag gör fortfarande misstaget att vara lite för snabb på att trimma. Blir nästa lektions stora arbete. Cockpitarbetet gick bra, när man är ensam kan man ju bre ut sig, så allt finns lätt till hands. Borde vara lite mer disciplinerad ändå på pappershållningen tror jag.

Det var ganska händelselöst fram till Långtora, blev lite kryssande mellan olika segelstrutar. Ganska direkt efter det så blev jag överlämnad till Västeråstornet. Förträfflig klarering denna gång av flygledaren. Klart in mot Johannisberg och fick kliva över Hässlö (1500 fot) då det var mycket trafik i varvet där. Fick klart att skifta frekvens och flygledaren bad mig "hojta till när jag landat för avslut av färdplan".  Anslöt i varvet och fick äntligen till det på asfaltsbana. Rätt fart och rätt sättning. Kändes som mjukt schmööör när jag landade (avdelning skryt och självförträfflighet har en bra dag idag). Det trista är att jag inte riktigt vet vad jag gjorde annorlunda. En sak till på min todo-lista; ta med flygläraren en vända och göra lite studsar på asfalt.

image59

Jag skulle göra fullstop, så jag taxade av banan och stannade på gästparkeringen. Västerås flygklubb har sin beskärda del av gubbar som sitter och fikar utanför klubbstugan, så jag knallade dit för att hälsa lite på dem och för att kolla om nån kände den flyglärare som jag tog en provlektion av för några år sen (födelsedagspresent...). Då började det regna. Gubbar.

Jag hade blivit förvarnad att det var fallskärmsaktivitet och jag såg hoppkärran starta när jag var på väg att ansluta varvet, så jag hade kameran framme. Fick några bra bilder, här är en på en hoppare på väg att landa. "Mitt" flygplan i förgrunden.

image60

Efter att alla hopparna kommit ner så hoppade jag raskt in, utförde checklista och startade upp. Jag hann förresten med att ringa lilla mamma och förvarna att jag skulle flyga över huset på väg upp mot Borlänge. Motoruppkörning och anrop till Västeråstornet för att få klarering. Bad att få lämna via Dingtuna vilket flygledaren verkade väldigt nöjd med (det var så pass mycket trafik att jag fick vänta nästan två minuter innan jag kunde få en syl i vädret).

Vägen upp till Söderbärke var rätt händelselös. Jag njöt av utsikten och lyssnade på de "stora" grabbarna från Delta, American och Finnair. Efter Söderbärke så tappade jag kontakt med Sweden control. Tog ett litet varv, steg upp till högre nivå (det var G-luft), men fortfarande tyst. Så jag skftade till Sweden controls frekvens i Borlänge. Skrattade till lite när det var samma flygledare som lyssnade på den frekvensen också. Fick lite trafikinformation om att det pågick fallskärmshoppning i Borlänge också.

Eftersom tornet i Borlänge var stängt, så anslöt jag till varvet och använde tornfrekvensen för att förvarna andra. Vänstervarv till bana 22. Fick en bra medvind, bas och final. Eftersom Borlänge har ILS så slängde jag några ögonkast på OBS-en och allt såg bra ut.  Hyffsad sättning. Taxade in till plattan och hoppade ur med min lunch. Helt öde flygplats. Ringde och avslutade min färdplanl, hittade en fin plats i solen och lite god ljummen sallad senare så var man redo. Satt och jäste ett tag och såg en tvåmotorig kärra komma in. Visade sig innehålla två glada norrmänn och en jättekamera som de använde för kart-flygfotografering längs med dalälven. Norska spioner alltså. Man vet ju att norrmän inte är att lita på sen 1905.  ;-p (riktat mot vissa somliga läsare).

image61

Det var inte helt öde på flygfältet. Det fanns spotters! Undrar om de tyckte det var spännande med en C172.

image62

Sen dök det självfallet upp en hel drös med fallskärmshoppare. Antar att det var de som tilldrog sig lite uppmärksamhet.

Startade upp igen och startade, ropade upp Sweden och aktiverade färdplan och gick nordöst mot Gävle. Lyckades med konststycket att avkalibrera mitt kursgyro istället för att ställa in buggen. Fick hyffsad riktining, men använde mig av VOR:en i Borlänge "i rumpan" istället. Radial 71, funkade finemang. En hel del turbullens på vägen, men eftersom det var G-luft så hittade jag en bra nivå där det var ganska lugnt. Gävle har jag ju varit till flera gånger, så vägen hem kan jag. Det var väldigt händelselöst, så jag fick lite tid att bara njuta.

Anslöt bana 21 i Sundbro och min vana trogen så var jag lite lite hot and high, men det rättade till sig på slutet och fick en bra avslutning på dagen. Lite debriefing och sedan hem för grillning.

Summa summarum; fantastiskt skoj, 2.9 timmar loggat. Ljuset i tunneln osv...

Lika som bär?

Godmorgon, sitter och bloggar av mig efter att ha förberett dagens stora händelse, nämligen EK-långnav. Igår så bidde det flyga av! Två kortare pass. Övade bedömningslandningar i två olika  C172. Intressant upplevelse. Lika men ändå helt olika... tänk er filmen Twins

Eftersom det var kanonväder så åkte jag ut till Sundbro lite tidigare än jag tänkt . När jag kom dit så träffade jag Börje (som jag flög fjällnaven med) som skulle flyga ett pass med IYD innan jag. Jag hade lite flyt då IBX kom in lite tidigare än bokat, så jag och flygläraren kom på att det skulle vara intressant att prova på skillnaderna mellan två olika individer. Så vi tankade upp och lade oss i varvet och körde bedömningar för hela åkslanten. Jag var som vanligt (när jag är lite ringrostig), lite väl lätt på roder-foten (vissa flyglärare kallar det för polio) när jag gjorde första varvet.

Det var nära på vindstilla, vilket var fenomenalt för att få konsistens på bedömningarna och mycket bra utifrån jämförelse. Något annat som var bra att de blev väldigt lätta. Min första kom jag in lite högt på, men 40 grader klaff gör ju att man kommer ner snabbt som sjutton ändå, och min inställning "hellre högt än lågt" verkar gå hem.

Sättningarna gick riktigt bra genomgående. Inte några ballonger att tala om, som jag fick sist jag var ut.
Efter en halvtimme så var IYD och Börje på backen igen, så vi gjorde ett sista varv under tiden som han tankade upp den åt mig (vilken service va?!).

Ner på marken och efter kort vätskepaus (det är *varmt* i en cessna när solen ligger på), så startade jag upp IYD och gick upp i varvet igen. Nu så kom det två väldigt intressanta bedömningar där jag först flög planet precis som jag flygit IBX (dvs, jag lade mina bedömningsben på samma ställe, samma fart och samma höjd som tidigare). Vilken skillnad det var. Det kändes som att jag kunde glidflyga dubbelt så långt i jämförelse, vilket då självfallet fick till följd att jag låg *tokhögt* på final.  IYD har "bara" 30 grader klaff , vilket jag märkte gör stor skillnad. Så jag avbröt och gick runt. Andra gången så svängde jag in på bas lika tidigt som första gången, men förlängde den (rejält tyckte jag), men det var ändå inte tillräckligt, så jag var fortfarande lite högt, men en liten S-kurva i stil med rymdskytteln, gjorde att jag blödde av tillräckligt med höjd. Flöt ut , stallvarnaren tjöt men planet flög, flög och flög. Just ja... den har ju lägre stallfart än vad de andra cessnorna har. Fick till en mjuk sättning  och drog på igen.

Denna gång så förlängde jag medvinden lite mer och då så blev det mycket bättre, var iofs lite slarvig på final så jag satte den lite snett och flygläraren morrade till. Men mina efterföljande varv blev riktigt, riktigt bra. På sista varvet så låg jag lite högt på final, varpå läraren demonstrerade hur man luftbromsar med dörrarna. Det går det också!

Debriefade och jag fick instruktioner för planeringen för dagens flygning som för rutten ESKC-ESSX-ESSD-ESSK-ESKC. Levelfika redan packat och klart.  


Just ja... när vi bytte flygplan, så ringde flygläraren till ett stycke luftisinspektör... så nu är uppflygning bokad (jisses)


image55

Återkommer med rapport från dagens övning. 

Det såg lovande ut...

... för veckan.  Vi får se hur det blir.... jag har en fantastisk flyglärare som försöker fixa o trixa trots flygplansbrist.

Tack iallafall för bilderna på flygande grisar!

image54


Efter kampanjen "asfaltera", så startar jag härmed uppropet "sälj de gamla rishögarna och köp nytt istället".

Flygande grisar och slanka norskor.

Eftersom det inte blivit något flyga av sen jag kom hem från semestern, så åkte jag, PC och Felix till Barkarby och tittade på hembyggen på EAA flyin. Det är bara att konstatera; Man har blivit flyg-geek. Väl vid Barkarby så föll jag för henne. En slank skönhet från Norge. Kärlek vid första ögonkastet.


image52

Nu gäller det bara att övertala ägaren om att den skulle trivas mycket bättre i sverige.

Det fanns en hel del kul att titta på, jag är ju smått förtjust i canard-design och jag såg bla; vari-viggen, vari-eze och long-eze. Dåligt med foton på flygande sådana dock.

image53

Något som är väldigt tydligt är att hembyggda flygplan är en gubbsport. Tror medelåldern var 55+. Antar att det förklaras av, att om man börjar ett hembygge när man är runt 30, så är man över 50 när man börjar bli klar.


Hoppas att nästa blogginlägg kommer att handla lite mer om min egna flygning. Vädret verkar lovande iallafall. Felix hälsar Tok-PC att grisar inte alls har några vingar eller hellepellrar.


Drippen dropp och droppen drapp...

image51

Det blev inte någon flygning denna vecka, men nästa  så hoppas jag på att komma upp både på tisdag och onsdag. Min tillgängliga tid rinner iväg snabbare än regnet som strilat ner senaste dagarna och med min fullbokade/röriga kalender och snabbt påkommet uppdrag i Muscat om nån vecka så hamnar dessvärre mina hobbies i baksits. Mycket ska hinnas med innan midsommar... så vi får se hur det blir med flygning.



Får gratulera Henkrik som tydligen ska få ha MD80 som arbetsplats. Grattis! (Fast vad är väl en MD jämfört med en C150??!!)

I helgen vankas tandläkarbesök, treårskalas och tur till EAA flyin.


RSS 2.0