It's raining men!

Efter lite beslutsvånda så har jag bestämt mig för en passande rubrik till dagens inlägg. Min dag började så här:

04.00 Väckning medelst kittling från junior.
04:10 Välling (inte till mig)
04:12 Unga fröken vaknar och protesterar.
04:13 Blöjbyte
04:17 Konstaterar att nationaldag == helgdag == ingen morgontidning
04:18 SWC och TAF:ar på lfv. Jajemensan. KANONVÄDER!
04:22 Just ja. Snabbsköljprogrammet i kaffemaskinen.
04:25 Dubbel espresso


fortsatte på samma sätt ett bra tag till. När jag vaknat till ordentligt så packade jag bilen och styrde sedan mot Sundbro. Fick hjälp att rangera ut planet. Det var redan fulltankat. Fyllde på en liter inkörningsolja och gick sedan och planerade klart med kursvinklar och tidsstreck, då jag hämtat aktuella vindar.

image58

Flygläraren kom indundrandes just-in/on-time och vi hade rätt mycket tid över att diskutera både min planering, ats-färdplaner jag anmält och även lite planering inför kommande veckor innan jag skulle vara off-block.

Mina ATS-färdplaner såg ut så här, spot the misstakes och vinn en dammsugare.

(FPL-SEIYD-VX
-C172/L-S/C
-ESKC0800
-N0100A012 DCT
-ESSX0025 ESOW
-OPR/UPPSALAFK RMK/SKOL DOF/070606 ORGN/ESSAZPZX)

(FPL-SEIYD-VX
-C172/L-S/C
-ESSX0845
-N0100F045 DCT ARS310050 DCT
-ESSD0040 ESVA
-OPR/UPPSALAFK RMK/SKOL DOF/070606 ORGN/ESSAZPZX)

(FPL-SEIYD-VX
-C172/L-S/C
-ESSD1030
-N0100F045 DCT HMR290047 DCT
-ESKC0100 ESKT
-OPR/UPPSALAFK RMK/SKOL DOF/070606 ORGN/ESSAZPZX)

Stärkt av några uppmuntrande ord från flyglärare så studsade(!) jag ut till planet och startade upp. Ingen aktivitet på Ärna, så Uppsalatornet var stängt. Startade och ropade upp Stockholm kontroll och aktiverade färdplan. Fick transponderkod och färdtillstånd genom R77.  Jag har funderat en hel del kring vad jag behöver fokusera på. Höjdhållning tillexempel. Det gick väl hyffsat. Jag gör fortfarande misstaget att vara lite för snabb på att trimma. Blir nästa lektions stora arbete. Cockpitarbetet gick bra, när man är ensam kan man ju bre ut sig, så allt finns lätt till hands. Borde vara lite mer disciplinerad ändå på pappershållningen tror jag.

Det var ganska händelselöst fram till Långtora, blev lite kryssande mellan olika segelstrutar. Ganska direkt efter det så blev jag överlämnad till Västeråstornet. Förträfflig klarering denna gång av flygledaren. Klart in mot Johannisberg och fick kliva över Hässlö (1500 fot) då det var mycket trafik i varvet där. Fick klart att skifta frekvens och flygledaren bad mig "hojta till när jag landat för avslut av färdplan".  Anslöt i varvet och fick äntligen till det på asfaltsbana. Rätt fart och rätt sättning. Kändes som mjukt schmööör när jag landade (avdelning skryt och självförträfflighet har en bra dag idag). Det trista är att jag inte riktigt vet vad jag gjorde annorlunda. En sak till på min todo-lista; ta med flygläraren en vända och göra lite studsar på asfalt.

image59

Jag skulle göra fullstop, så jag taxade av banan och stannade på gästparkeringen. Västerås flygklubb har sin beskärda del av gubbar som sitter och fikar utanför klubbstugan, så jag knallade dit för att hälsa lite på dem och för att kolla om nån kände den flyglärare som jag tog en provlektion av för några år sen (födelsedagspresent...). Då började det regna. Gubbar.

Jag hade blivit förvarnad att det var fallskärmsaktivitet och jag såg hoppkärran starta när jag var på väg att ansluta varvet, så jag hade kameran framme. Fick några bra bilder, här är en på en hoppare på väg att landa. "Mitt" flygplan i förgrunden.

image60

Efter att alla hopparna kommit ner så hoppade jag raskt in, utförde checklista och startade upp. Jag hann förresten med att ringa lilla mamma och förvarna att jag skulle flyga över huset på väg upp mot Borlänge. Motoruppkörning och anrop till Västeråstornet för att få klarering. Bad att få lämna via Dingtuna vilket flygledaren verkade väldigt nöjd med (det var så pass mycket trafik att jag fick vänta nästan två minuter innan jag kunde få en syl i vädret).

Vägen upp till Söderbärke var rätt händelselös. Jag njöt av utsikten och lyssnade på de "stora" grabbarna från Delta, American och Finnair. Efter Söderbärke så tappade jag kontakt med Sweden control. Tog ett litet varv, steg upp till högre nivå (det var G-luft), men fortfarande tyst. Så jag skftade till Sweden controls frekvens i Borlänge. Skrattade till lite när det var samma flygledare som lyssnade på den frekvensen också. Fick lite trafikinformation om att det pågick fallskärmshoppning i Borlänge också.

Eftersom tornet i Borlänge var stängt, så anslöt jag till varvet och använde tornfrekvensen för att förvarna andra. Vänstervarv till bana 22. Fick en bra medvind, bas och final. Eftersom Borlänge har ILS så slängde jag några ögonkast på OBS-en och allt såg bra ut.  Hyffsad sättning. Taxade in till plattan och hoppade ur med min lunch. Helt öde flygplats. Ringde och avslutade min färdplanl, hittade en fin plats i solen och lite god ljummen sallad senare så var man redo. Satt och jäste ett tag och såg en tvåmotorig kärra komma in. Visade sig innehålla två glada norrmänn och en jättekamera som de använde för kart-flygfotografering längs med dalälven. Norska spioner alltså. Man vet ju att norrmän inte är att lita på sen 1905.  ;-p (riktat mot vissa somliga läsare).

image61

Det var inte helt öde på flygfältet. Det fanns spotters! Undrar om de tyckte det var spännande med en C172.

image62

Sen dök det självfallet upp en hel drös med fallskärmshoppare. Antar att det var de som tilldrog sig lite uppmärksamhet.

Startade upp igen och startade, ropade upp Sweden och aktiverade färdplan och gick nordöst mot Gävle. Lyckades med konststycket att avkalibrera mitt kursgyro istället för att ställa in buggen. Fick hyffsad riktining, men använde mig av VOR:en i Borlänge "i rumpan" istället. Radial 71, funkade finemang. En hel del turbullens på vägen, men eftersom det var G-luft så hittade jag en bra nivå där det var ganska lugnt. Gävle har jag ju varit till flera gånger, så vägen hem kan jag. Det var väldigt händelselöst, så jag fick lite tid att bara njuta.

Anslöt bana 21 i Sundbro och min vana trogen så var jag lite lite hot and high, men det rättade till sig på slutet och fick en bra avslutning på dagen. Lite debriefing och sedan hem för grillning.

Summa summarum; fantastiskt skoj, 2.9 timmar loggat. Ljuset i tunneln osv...

Kommentarer
Postat av: Gerth

Uppflygning!? Häftigt!
Lycka så himla mycket till!

2007-06-06 @ 18:00:08
URL: http://lindbergh.blogg.se
Postat av: PC

Med detta väder är det bara att säga lyckost :-)
/Din aviatöraspirantkollega som inte alls är bitter för att du fick luft under vingarna idag.

2007-06-06 @ 18:07:59
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: PC

Höjden 045 i 3:e färdplanen.
Vi tar kaffe också (för förolämpningen mot mina landsmän) i morgon ;-)

2007-06-06 @ 22:44:04
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: ESOW

Borlänge, helt öde flygplats? Du måste haft en bra dag helt enkelt, för Borlänge är alltid fullproppat med en massa onödig trafik.

2007-11-19 @ 16:53:53
Postat av: Marcus

Taxar du in till plattan när tornet är stängt i Borlänge får du nästan skylla dej själv om inget händer :P, kom bort till klubben nästa gång istället. Om det var hoppning så fanns det väl förmodligen lite folk där. Sen visste jag förresten inte att vi hade fått en bana 22 i Borlänge ;)

//Segelelev från Borlänge

2007-12-29 @ 13:31:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0