Opp o ner, ner o opp, yaken gal i granens topp

Vilken dag. Ni ska inte tröttas ut med hur jag tog mig till Sundbro. För det var precis som vanligt.

Dagens flygning kändes som en bonusflygning efter allt bra tidigare i veckan. Fick planet utrangerat av flygläraren samtidigt som jag gjorde klart mina kartor och driftfärdplan. Skulle bli tre flygningar med fullstop på både Johannisberg och Skavsta. Dubbelkollade ATS-färdplanerna som jag hade goofat lite på när jag skickade in dem. (Starttiden för andra flygningen låg för tidigt).

In med fika och kamera i planet. Tyvärr så blev det knappt några bilder, då jag gjorde korta stoppar. 

Lite taktiksnack med flygläraren, framförallt om vad som kan hända i Skavsta. Kul med lite större flygplats. Träffade också den luftisinspektör som jag ska flyga upp för.

Min off-blocktid närmade sig och jag spännde fast mig och gick genom checklistan. Jag märkte förra gången att jag körde genom den lite väl snabbt. Så denna gång så tog jag lite lugnare. Något jag tidigare sagt är ju; att kolla soppa, olja, utföra daglig och *faktiskt* utföra checklista är något som jag banne mig inte ska slarva på.

Taxade förbi glada vinkande gubbar som skulle ut och flyga segelflyg, utförde motorvarmkörning och ropade därefter upp Uppsalatornet som gav mig initial klarering ut ur kontrollzonen. Ställde upp för start, denna gång bana 03. På med transponder, kolla klockan och att klaff var korrekt ställd. Två sekunder från tomgång upp till full spätta och sen jobba med pedalerna. SE-KUZ, eller rättare sagt, C150 är en modell man får jobba lite mer med jämfört med C172.

Händelselöst fram till Björksta. Jag fick trafikinformation från Stockholm control ett par gånger innan jag blev överlämnad till Västeråstornet som gav mig "SE-KUZ, gå till väntläge East via Björksta, 1500 minus, qnh 1020".  20 sekunder senare. "Jag återkallar din klarering. Vänta utanför kontrollzon".

Så jag lade mig i ett ovalt varv med  Björksta och Breds kyrkor som rundningsmärken. Det gick fem minuter. Då fick jag förklaringen. "Det pågår en flyguppvisning just nu".  Det gick 10 minuter. Då dök en annan uppsalakärra upp... med en luftisinspektör och en uppflygande elev. De fick samma order som jag. Jag fick kontakt med dem efter ett litet tag och märkte att de låg på samma höjd. De såg inte mig, så jag steg 200 fot och gjorde ytterliggare ett varv. Vi fick båda därefter klarering in mot Johannisberg. Eftersom de hade snabbare plan och skulle göra en studs, så fick de gå före. Jag tog följe på dem, inledde plané efter jag passerat ESOW och anslöt till medvind för bana 05.

Min förra landning där var hyffsad. Vid dagens så hade jag lite låg fart på final, men jag gjorde en riktigt mjuk sättning. Så jag ger den 3+ som totalbetyg. Hade hoppats på en liten bensträckare och framförallt vätskepaus. Närmare 30 grader och stekande sol, en liten cessna är som en rejäl bastu. Men eftersom jag hellre ville ha en rejäl lunchpaus så gjorde jag backtrack och ropade upp tornet för att få klarering till Skavsta. 

Fick gå direkt mot Eskilstuna, gick väster om stan så jag gick inte genom TIZ:en där. Kom rakt över Hållsta som var min pappas arbetsplats i bra många år. Därefter tappade jag bort mig. Rättare sagt. Jag tror jag var lite varm och helt plötsligt så upptäckte jag att jag inte riktigt hade koll på vart på kartan jag var och jag fick inte kursen att stämma med vad jag tyckte skulle ligga framför mig. Svor lite och gjorde några S-svängar innan jag beslöt mig för att fortsätta. Hade nämligen ett par riktigt bra uppfång. Efter två minuter svor jag igen. Jag var ju helt rätt.

Stockholm control lämnade över mig till Östgöta och jag fick klarering till min inpasseringspunkt till Skavsta. Några minuter senare så blev jag överlämnad till Skavstatornet som gav mig en klarering direkt till väntläge North. Innan jag hann fram dit (ska tydligen vara ett grustag), så fick jag klart att gå till bana 26, skulle anmäla på höger bas.

Angjorde medvind samtidigt som en 737:a startade och sänkte farten. Fällde ut klaff och svängde in på en bas. På kort final med en del sidvind så ropade ett annat plan upp tornet för en approach. Tornet svarade "gå till väntläge norr, vi tittar på en flyguppvisning just nu". Hmmm..... är det jag de menar???!

Fick frågan vart jag ville gå, och när jag sade GA-plattan, så fick jag backtracka och lämna via tw B. Parkerade och tittade ut. Hmm... himla mycket folk. Tittade uppåt. Där så var det ett plan som flög uppochner. En Rune Leindahls YAK-52 som utförde ett riktigt coolt ava-program.

image67

Visade sig vara studentavslutning och flygteknikstudenterna (och jag) bjöds på lite underhållning. Så jag satt och mumsade på mina BLT-sandwiches och slörpade kaffe och tittade på diverse akrobatik.


image65
Jag hann aldrig med någon levelfika, mestadels för att jag aldrig var på någon flygnivå att tala om, så det blev istället en Apron-fika. Min dammsugare ger spinnern en rejäl kram.

Innan jag satte mig i kärran igen så kom jag på att min dammsugare låg inne i cockpit, där det säkert var runt 60 grader just nu. Räddade den i sista sekund.

Kollade att jag har bensin och olja och sen in i planet igen. Ropade upp tornet och begärde att få göra motorstart och fick taxiinstruktioner. Med motor igång så fick jag taxitillstånd  till holding point för bana 26. Efter motorkörning så fick jag klarering ut norr mot Uppsala. Klart starta och upp och iväg. Fortfarande en del sidvind, men jag lyckades hålla planet på centerlinjen under stigning. Höger ut och fick kontakta Östgöta control. Jag hade skrivt 2000 fot i min färdplan, men eftersom det skulle innebära omväxlande G- och C-luft så tänkte jag om och begärde 3000 fot vilket jag fick.

Gick in mot radial 358 på Dunker och därefter mot LNA. Fast planet saknade ju ADF. Tänkte inte på det. Så jag fortsatte med DKR i rumpan istället. Såg flera MD80-or på min höjd på väg mot ESSA. Fredageftermiddag, hyffsat mycket trafik. Kändes riktigt skoj. Uppsalatornet var stängt så jag fick bestämma själv hur jag skulle gå till Sundbro. Fortsatte in på 3000 fot till Uppsala-Näs. Såg mitt hus i Sigtuna på vägen upp. Begärde plané av Stockholm control och fick tillbaks en "klar lämna höjd, frekvensen och ha en trevlig helg". Nådde 1000 fot över bankorset på Ärna och anslöt medvinden för bana 03. Det hade börjat blåsa lite mer, så jag fick lägga till några knop på final. Jag gillar KUZ-en och den gillar mig, blev riktigt nöjd med landningen.

Lite analys, jag fick till min höjdhållning denna gång. Cockpitarbete måste jag fortsätta jobba med. Radiohanteringen känner jag att jag behärskar.

Efter rangering och lite debriefing så gick vi genom nästa pass som blir ett DK-pass. Blir på tisdag. Jag ska flyga från Skavsta-Norrköping och sedan upp till Norrtälje. Tänker planera min färdplan så att vi går rakt över city (nån som har något tips på punkter?). Därefter upp till HAMAR och sedan hemåt. Lär bli en hel del tid att logga.

En fågel skvallrade nu på kvällen att ytterligare ett plan är groundat. Precis det som vi ska ha på tisdag. Men men. Jag lever på hoppet.

Kommentarer
Postat av: Gerth

Hejsan!
Jag inser mer och mer vilken härlig sommar som väntar mig med alla dessa NAV-ar.
Kul liv du har just nu med mycket flyga och en liten kotte; glada tider överallt!

2007-06-08 @ 22:46:41
URL: http://lindbergh.blogg.se
Postat av: PC

Jag instämmer med Hr. Lindbergh!

2007-06-08 @ 23:05:54
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: F

Leindahls Yakidijack är reggad SE-LII. Vad är LII med romerska siffror? Denna fråga kommer säkert på uppflygningen :P

2007-06-09 @ 21:16:56
URL: http://lae.blogg.se
Postat av: Fredrik @ Flygfyren

Mycket medryckande och intressant läsning! Snart dags för uppflygning?

2007-06-09 @ 21:37:29
URL: http://www.flygfyren.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0