Say speed

Visst blev det flyga av idag igen (också). Rullade ut till flygklubben på eftermiddagen och träffade flygläraren. Precis när jag kom dit så började det blåsa upp och vinden låg på åt rätt håll, så han föreslog att vi skulle hoppa in i planet och kolla om det blåste tillräckligt för att köra lite sidvindslandningar.

Planet var SE-GON och det var fulltankat och nytvättat, så det var verkligen bara att hoppa in och åka efter att jag kollat oljan. Uppsalatornet var öppet, och jag frågade om vi kunde lägga oss i varvet för bana 03, vilket vi var mer än välkomna att göra (misstänker att de hade lite långtråkigt).

Startade och svängde på tvärs, fortsatte upp på en lagom trafikvarvshöjd och "gled över" till ett vänstervarv för bana 03 på Ärna. (ja, Ärna/F16 ligger väldigt nära Sundbro). Förvärme, klaff och påbörjade sjunk. På bas, 20 grader som vanligt. Klart landa från tornet. 15 knop in 75 grader från banans riktning. Final, in med förvärme, kolla/hålla hastighet. Jag lade på några knop för motvindskomposant, och fick en fin final med 70 knop. Trampa ordentligt för att hålla planet i banriktning och så lite motskev. Gjorde som vanligt på slutet att jag glömde trampa roder sista metern ner. Fick till sättning iallafall och fick en tumme upp från flygläraren (efter hans sedvanliga "en liten släng av polio tror jag"). Pådrag och så ett varv igen. Gick bättre andra och tredje gången. Fjärde gången fick jag göra ett tajtare trafikvarv för att få lite mer att göra. Tog ut 20 grader klaff direkt och fick till ett kanonvarv. Precis när jag satte kärran så hojtade läraren till "mina roder" och han drog på, och  visade hur man kan köra på ett hjul när man startar.  "Länge sen jag gjorde det här". *fnitter*

Tillbaks till Sundbro för en landning och sedan lämnade jag över planet till flygkollega Börje som skulle ut på en långnav.

En fika senare så föreslog flygläraren att jag kunde ta en tur till om jag kände för det. Sagt och gjort. Ut och kolla in SE-IYD. Fulltankad också. Olja fanns. In med grejerna och jag tog svans på Börje när han taxade ut. Uppsalatornet verkade ha hunnit stänga under tiden jag var inne, så det var G-luft när jag startade. Rullade och roterade  när jag passerat 40 knop (den kärran bara *vill* flyga), då helt plötsligt så sjönk hastighetsmätaren ner på noll. Hade för lite bana kvar för att avbryta, så jag fortsatte upp och gjorde ett varv. Alternativt statisk uttaget - men fortfarande noll på mätaren,  så jag tittade ut och flög istället. Skönt att ha gjort det förut utan hastighetsmätare. Riktigt nöjd med varvet, som vanligt kanske lite väl högt, men kändes som jag höll fart bra och sättningen var det inget fel på.
Rullade in till klubbstugan och kallade ut flygläraren. Vi kollade statiskt uttag och pitotrör, men såg helt ok ut. Föreslog att vi skulle kolla igen, så vi taxade ut och startade, japp, visade hastighet, men så fort vi kom över 40 knop så dog den. Flygläraren fick en chans att visa hur man avbryter start efter man lättade. In till klubben igen och drog en fika.

image76



Då så dök flyglärare två upp som jag skulle få flyga en mockup-uppflygning med. Eftersom SE-IYD var ställd så hade vi ett litet planproblem... men då trillade SE-IBX ner lite tidigare än bokat, nästan löjligt timat. Så vi tog den istället. Utförde en daglig tillsyn och fick svara på lite frågor kring antennerna på planet. Vi taxade ut och jag fick order om att lämna rakt ut, stiga till 2000 fot och därefter gå på en radial från arlanda till en viss distans. Startade och höll i gasen i ett fast grepp. "De här klubbplanen verkar ha en tendens att få motorbortfall direkt efter start när ni flyglärare är med". Han bara garvade. Jag steg samtidigt som jag tog ut en kurs för att fånga upp min radial. Fick några frågor på prickarna på OBS-instrumentet.  (2.5 grader på vanlig VOR och 0.25 grader på ILS om jag inte minns helt fel). Fick stiga till 2500 fot och när jag nådde fram till den distans jag hade att gå på så flinade flygläraren och sade, "Vad bra, nu är du framme där du får motorstopp".

Jahapp. Bästa fart, hitta fält. Såg ett långt smalt, som jag tyckte såg bra ut. Gjorde en sväng in mot det. Nödchecklista och radio. Hm. På backen där står ett flygplan. Blödde av lite höjd och lade upp en bas, och final (lite högt (ni börjar väl känna igen det där nu)) och avbröt på 500 fot.

Tydligen en av hans gamla elever som hade det fältet. Bra att veta, för det finns en himla massa träd runt omkring i skogarna. Fick fortsätta med lite branta svängar (tyckte väl att det gick sådär), approachfart med lite olika klaffinställningar. Sen lite stallar och sen gå mot en radial igen. Anslöt in mot Sundbro på 2000 fot för en bedömning. Gick riktigt bra. Fick dra på igen och sedan göra en klafflös landning. Japp. Funkade. In till klubbstugan för lite debriefing. Inget att egentligen behöva ändra på inför uppflygning.

I bilen hem; Infected mushroom - Mushimushi. Väl hemma så märkte jag att de använde bana 08 för landing på Arlanda, så det blev lite trädgårdsspotting.

image77
"Ett riktigt flygplan"

image78
"SE-LEA, traffic below"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0