Hur många tallar...

... finns det i Uppland? Nån som kan göra en uppskattning?


image11

Dagens flygpass blev av i ett helt fantastiskt vårväder och jag fick det serverat på ett silverfat. Fick ett telefonsamtal på eftermiddagen från flygläraren som tyckte jag skulle planera klart för en liten soloflygning till ESSK, dvs Gävle även kallad Gestrike airport

Fick lite hjälp från Felix att rita färdlinjer i kartan. Räknade klart och hoppade raskt i miatan och brände upp till Sundbro. Elisabeth var uppe och studsade i Tierp med KUZ (Den enda 172:an som är flygbar är rätt hårt bokad). Under tiden jag väntade på dem så kollade jag in en Yak-52. Plan med spak rockar. Kände mig som röde baronen... ratatatata....
När de kom in så tankade hon och flygläraren upp planet åt mig, så det var bara att hoppa in och dra iväg.Taxade ut. Bana 21. Upp och iväg! (tm flygkapten-Lansburgh)

Otroligt lugn luft, klar blå himmel och fenomenal sikt. Flygningen som sådan var ganska händelselös, jag koncentrerade mig på höjdhållning, scanna av (det var en hel del segelflygtrafik i sektorn jag var i, men jag såg inte skymten av något) och försöka vara lite mer disciplinerad i cockpitarbetet. Men mest av allt, så njöt jag av utsikten, kollade in tallar, kossor och vårbrasor (tror att varenda bonde i uppland eldade idag). Det finns som sagt många tallar i uppland.

Min rutt upp var ESKC-Skuttunge-Hedesunda-GS346-ESSK. Men eftersom KUZ inte har adf, så sket jag i GS346. I Hedesunda så ropade jag upp Gävle Information. Dödstyst. Gick längs kraftledning upp och anslöt på en medvind för bana 18. Bas, final och lite sidvind. Placeringen var sådär,  men sättningen var helt ok. Kan man säga vingligt men stabilt?  Jag gjorde en fullstop, stängde av motorn och klev ut på plattan på något man kan beskriva som en spökflygplats. Inte en själ där och totalt tyst. Lite märkligt när man suttit en halvtimme i buller (även om mitt julklapps-ANR-headset tar bort det värsta). Två minuter (och tre deciliter lättare (varför finns inte toaletter/kissträd utmärkta i AIP??!!)) senare så gjorde jag startup-checklist och började rulla ut från plattan igen. Då knastrade det till på radionoch en seneca (inte helt klar på vilken reg det var) gjorde en låghöjdsapproach och lämnade med lite vingtippningar söderut.

Lyfte och gick sydösterut och följde sedan E4 ner mot Dalälven, gick över Tierp (ESKT) och sen direkt  mot Skuttunge. Anslöt för bana 21 och helgen blev fulländad med bästa landningen jag gjort hitintills. Kändes riktigt bra. Dessvärre så börjar jag bli lat när det gäller bana 21, man är alldeles för van vid att flyga på den (säkert 90% av mina landningar har varit på den banan) och jag börjar få standardriktmärken att gå på. Inget fel i det, men utifrån att träna att göra generella trafikvarv, så borde jag åtminstone låtsas att det är en bana jag inte flygit på tidigare. Jaja, hoppas på att kunna köra ett pass i varvet igen ganska snart, och då blir det nog lite sån träning.

Fick hjälp att rangera in planet i hangar och pratade några minuter med flygläraren innan jag brådskade mig hem. Som vanligt är man tidsoptimist och kom hem "lite" senare än jag lovat. På en lördag. Jaja, Jag skäms lite. Bara lite. 

Två veckors uppehåll nu. Glad påsk på er om jag inte hinner skriva något. Härnäst står teoriskrivande på tur. Kanske lite teoripluggande också.

Kommentarer
Postat av: Erik

Roligt att du landade på ESSK. Bor aldelles i närheten och kan hålla med om att det är lite dött. Dock brukar det vara lite aktivitet men det kan vara rätt livat på dagarna ändå då en del företag håller till där samt två flygklubbar. Fast flygaktiviteten är väl inte så mkt ändå förutom något taxiflyg då och då och lite annat smått. Fast det har också hänt att bolag kommit dit med lite större plan för att göra studsar. Men aktiviteten var väl inte vad den var förr.

2007-04-13 @ 00:13:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0