Spin it magistern, spin it.

CAVOK.
Smaka på det ordet!

Bra flygdag. Kom ut till Sundbro en stund innan flygläraren och fick rangera ut SE-KUZ i godan ro, göra daglig, fylla på olja och slarva bort bränslemätstickan. Jag tror att de är släkt med strumpor, nycklar och kameleonter. De har en otrolig förmåga att försvinna när de är i sitt naturliga habitat. Dagens första lärdom. Titta alltid noggrant under alla mattor, tog mig en liten stund. Men vad gör det när man är ute i vårsolen.


Dagens första pass var tänkt att bli en EK-nav, men i vanlig ordning så ställde vi in den då vinden inte var helt fördelaktig på destinationen. (14 knop, rak sidvind). Istället blev det att ligga i varvet och omväxlande köra bedömningar och vanliga landingar. Bra förslag och beslut, då jag kände mig ringrostig,  var en månad sen nästan jag flög sist. Självförtroendestärkande liten historia. Jag var nöjd med sju landningar av åtta. Den jag inte riktigt var nöjd med höll jag lite väl låg fart på, något som jag efter dagens andra lektion kommer att ta lite mer allvarligt på och ska försöka jobba lite mer med. 


Fältet var fortfarande ganska mjukt, så det blev en bra träning för soft-field-starter (något som kan vara bra att kunna på vasslanda, som är ökänt för det). Spaken i magen och försök få nosen att lätta så fort som möjligt, upp på markeffekt och lite svävarkänsla tills man kommer upp i en 65 knop ungefär.


Det var ganska mycket trafik i luften, dels vårrusiga segelflygare, dels en hel del lufttransporter strax väster om fältet, på väg från och till Ärna. Så det blev extra cockpitlast att försöka hålla reda på i huvudet vart folk var och var på väg. Eftersom uppsalatornet var stängt, så fanns det ingen annan än vi själva som höll reda på separation. Bra träning.


Nere på marken så blev det en snabb kaffe och lite snack om fortsatt flygträning. Ska bli kul med lite mörker, lite instrument och framförallt längre navar. Färdigt i mitten av juni. Ska nog gå om jag ligger i lite (och inte några fler plan går sönder).




Dags för dagens andra lektion. Spinövning! Äntligen!!


image9


Vi gick upp på 4000 fot och lämnade Skuttunge mot Tämnaren. SE-KUZ är inte en raket när det gäller att vinna höjd. Stiger som ett kassaskåp ungefär. Alltså ett med vingar. Äsch ni förstår vad jag menar. I sakta mak på väg upp så blev det disigare och disigare. Horisonten blev diffus och något jag tyckte var svårt var att hålla planet rätt på vingarna. Så det blev lite instrumentträning också. Eftersom en del segelflygplan som legat norröver var på väg tillbaks, så gjorde vi S-kurvor för att försöka se dem. Såg dem aldrig.

Efter att jag gjort några stallar och vikningar så gav flygläraren gav mig några spindemonstrationer. Jätteskoj! Skönt med g-krafter och lite berg och dalbana. Något som slår en är att en spin klipper till så snabbt. Pang, så snurrar det. Något jag tyckte var intressant var att man efter några sekunder inte riktigt vet egentligen åt vilket håll man snurrar. Så det blir lite 50-50, antingen trampar man rodret åt rätt håll så man tar sig ur den, eller så förvärrar man situationen. 






Flygläraren förklarade kring hur de uppkommer, exempelvis när flygläget ett sådant som man så lätt kan hamna i om man är lite tungt lastad, flyger orent och med lite för låg fart. Typ när man svänger i trafikvarvet med svärmor med planet lastat fullt med taxfree. Man tappar rejält med höjd på ingen tid alls, när vi gjorde våra övningar så försvann 1000 fot direkt. Så händer det i varvet, så är man chanslös, över på några sekunder bara.

image10

Något som jag drog som lärdom av dagens lektion var att vara lite mer disciplinerad när det gäller att hålla fart, och framförallt inte tumma på lastbegränsningar. En cessna är ju väldigt flygvillig även i låga farter, så man kan nog bedras av att den är "snällare" än vad den faktiskt kan vara. Det var en väldigt nyttig lektion, där man faktiskt fick rejäl respekt för vad man håller på med. Förstår att det kan vara ganska lätt att flyga ihjäl sig bara genom att vara lite slarvig. Jag kommer definitvt att försöka lära mig lite mer kring detta. Jag har redan beställt dvdn ovan som tydligen ska vara bra.

En annan grej som jag lärde mig på marken var att man inte riktigt ska lite på dessa bränslemätstickor (i KUZ är den i form av ett ihåligt glasrör), jag och läraren fick väldigt olika resultat när vi lodade. När det diffar på 40% av total bränslemängd, så kan man nog tanka i lite extra för att få marginalerna på sin sida. Hjälper inte heller till att mätarna i planet verkar visa mängd slumpmässigt.

Kvällen blev mycket trivsam hemma hos herr PC och ett stycke födelsedagspartaj. Nu har jag ett ansikte på rösten i utropet på Arlanda!!

Imorgon vankas förhoppningsvis ett flygpass till. Snart dags att åter vända blad i loggboken.

.

Kommentarer
Postat av: Nilskathrine

Just checking to see if my dad s guest book is working, not that I don not believe him. I might just have to have one of these myself.

2009-05-07 @ 14:42:55
URL: http://nilskathrine.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0