Jumbokaptenerna...

Tillbaks i ett regnigt kallt sverige efter en suverän semester. Började riktigt bra med en dubbeluppgradering med Thai till Bangkok (ibland så lönar det sig att vara charmig).  Royal Silk Class rockar! Vi lyckades få till besök på  flightdeck också. Felix var *mycket* nöjd. Vidare till Koh Samui med Bangkok airways-B717. Gick lite snabbare än när vi tidigare åkt gräddvisp ner. (Inte så lite Fokker F28-känsla i de planen ;-p ).  Har bara badat, sovit och ätit gott under ledigheten. Det blev iofs en hel del flygprat på stranden, då vi bodde granne med en A340 kapten (med tillhörande kabinhäxa (tm)) på Cathay. På väg hem så bodde vi på The Peninsula i Bangkok. Rekommenderas varmt.


image49

Vad är väl 747/A340 mot riktig jumbo? (Märk väl att det är Felix som är PIC!)


Nåväl. Dags att gå in i sista perioden mot PPL. Hoppas det blir flygning av i slutet av veckan. Återkommer med rapporter.

Ps... jag har noterat diverse diskussioner på grannbloggar kring Eurovision song contest. Har inget egentligen att tillföra, förutom att det var bättre förr. Ju mer förr desto bättre.

All operators are busy, please hold.

image48

Semester!

Flygbart...

...underbart.

image45


Ser ut som vi haft lite tur i väderlotteriet. Ocklusionsfronten verkar röra sig ganska långsamt. Rapport följer....



Jajemensan, det höll. Det blev flyga av. Dagens stora behållning var att se PC få flyga EK i IYD! Grattis. Hans landningar på bana 03 var riktigt fina. Jag passade på att fota lite under tiden  han flög första passet. Hoppas bilderna blev bra, de lär nog komma upp på PCs blogg så småningom. 


Under tiden jag väntade så kollade jag väder och TAF-ar och konstaterade att molnlagret kanske skulle hålla sig på BKN045 (skiljer sig lite från kartan ovan). Men när jag väl lättade så fick jag ny molnbas från Uppsalatornet. 1500 fot. Så min idé om att ta mig upp och öva lite mer branta svängar och gungor osv, fick jag snabbt lägga ner. Istället så gick jag upp till Tierp. Låg på 1000 fot hela vägen dit. IYD är en pigg kärra, så jag höll närmare 115 kts IAS och med ungefär 10 knop i ryggen så var jag där ganska snabbt. In över fältet för att dubbelkolla att inga motorcykelidioter hade tagit sig in och sedan anslöt jag medvinden för bana 16. Hastigheterna i varvet kändes bra och mina tre utflytningar/studsar jag gjorde där uppe var inte så pjåkiga. Gjorde en approach som jag medvetet tänkte avbryta för att känna lite mer på hur IYD betedde sig. Lite mer motor gör väldigt mycket när man drar på för att gå runt. Lämnade söderut. Under hela tiden jag låg i varvet där så tränade polisen bredvid (det är något som gör att man fortfarande tycker att det är kul att titta på blåljusblinkande polisbilar). De hade parkerat bilarna och stod och fikade och vinkade glatt åt mig när jag flög hemåt.

image46
Flygkadetten i sin flygapparat


På väg hem så tränade jag på höjdhållning och lite instrumentskanning.  Anslöt till varvet Sundbro bana 03 men hade lite hög fart på final så jag avbröt ,gick runt och landningen därefter var jag nöjd med. Fika. PC skulle inte flyga passet direkt efter så efter lite kaffe och kanelbulle och flygplanstankning så lade jag mig i varvet vid Sundbro.


Det ville sig inte riktigt för mig. Hög fart på final inledningsvis och sen fick jag inte till utflygningarna alls som jag brukar. Utan det blev lite skuttande och några ballonger. Fick förklarat för mig vid efterbriefing av Henrik att IYD har betydligt lägre stallfart än vad de andra 172:orna har, så det kan förklara saken. Jobbigt när flygplanet bara vill flyga vidare och piloten vill landa. Nåväl är ganska nöjd ändå, det mesta av handgreppen sitter där de ska. Ska nog inte analysera sönder dagen allt för mycket. Kul var det iallafall. Huvudsaken. Nu. Dags för semester. Höres om två veckor!

Det suger...

...i flygtarmen.

image44

Men med lite tur med vädret så hoppas jag kunna få det åtgärdat med ett/två pass innan jag sticker iväg på semester några veckor. Plan bokat (tack PC!) och "barnvakt" finnes.

Återkommer med rapport. Ska iväg och fajtas lite med Thai Airways idag för att försöka ordna så att Emmi kan få sova ordentligt på väg till กรุงเทพมหานคร อมรรัตนโกสินทร์ มหินทรายุธยามหาดิลก ภพนพรัตน์ ราชธานีบุรีรมย์ อุดมราชนิเวศน์ มหาสถาน อมรพิมาน อวตารสถิต สักกะทัตติยะ วิษณุกรรมประสิทธิ์

OBI-VOR Kenobi you are my last and only hope...

image41


Jajemensan! Flygning i underbart vårväder blev det idag. Fast av det såg jag intet... för det blev en instrumentlektion.





image42image43
Flygarens bästa kompisar; OBI och VOR, som gjorda för varandra!

Kom ut till klubbstugan och började med en lunch och fick komma ner i varv lite. Fick ytterligare en till 172:a till samlingarna; SE-IYD var tillbaks i tjänst efter att varit iväg på renovering ett halvår. Fina nya säten och och självklart en sproilans ny motor. Gick som ett spjut!

Checklist. Uttaxning. Motorkörning. Uppsalatornet stängt. Start som vanligt på bana 21. Steg till 1500 fot och fick sen ta på mig ett par IFR-glasögon (ser ut som skyddsglasögon fast med softat glas). Ser iaf inte lika illa ut som IFR-strut men det är tur att ingen ser en när man har såna på sig. Fick börja med att flyga och hålla höjd och kurs med lite olika powersettings, sedan steg vi upp till 3000 fot och gjorde lite övningar. Inget att anmärka på. Därefter lite svängar i plané och svängar i stig. Sen plockades raskt glasögat (och liggunderlagen för fönstret) bort. Rakt föröver; skogsbrand. Vi gick dit och pejlade in position med hjälp av Aros och Arlanda VOR och ropade upp Stockholm control för att rapportera av den.

På med glasögonen igen. Därefter flygning mot och runt en NDB och därefter vektoreringsövning mot för ILS-approach mot F16 (för deras bana 21).  Avbröt inflygning på 200 fot och gjorde därefter en riktigt hygglig bedömningslandning på bana 21 Sundbro. Härligt med revansch jämfört med förra flygningen då jag inte riktigt kände att mina landningar var bra.

Fick frågan när vi landat om jag var sugen på ett pass till... vilket jag *självfallet* inte tackade nej till. Bäst att passa på så mycket det går innan jag drar iväg på semester en vända.

Snabb fika, baxa ut SE-GON från hangar, daglig tillsyn och sen upp via bana 21. Vinden började friska i märkte jag första bedömningen jag gjorde, för jag tappade rejält med höjd på ingen tid alls på final, så jag drog på och gick runt för att inte få en minuslandning. Nästa varv gick riktigt bra. Gjorde en extra öggla för att släppa genom en segelkärra och kom åter in för en bedömning. Den här gången var jag med lite bättre med koll på hur mycket höjd jag tappade. Märkte att jag behövde hålla närmare 75 knop för att ligga bra till på kort final, så det verkade blåsa mer och mer. Gjorde ytterligare två riktigt skapliga bedömningar innan jag fick order om att göra full stop. När jag kom in till klubben igen så visade vindmätaren ungefär 30 knop i byarna. Läraren gav mig gott betyg för bedömningarna och han tyckte att mitt pådrag visade på att jag tänker rätt i rätt tid. Så på det hela taget idag så var det en kanondag!

Vad gjorde jag då annorlunda jämfört med sist? Jag var betydligt mer alert på att hålla farten och låg betydligt mer "före" planet än sist. Mina utflytningar var bättre. Tror det var helt enkelt så att jag flög jag mer avslappnat.


Hoppas på en eftermiddagsflygning i veckan innan semestern, nästa helg blir det inget iallafall.
Kvällens fråga, får man flyga en X-wing på ett PPL-SEPL?

"Don't pick your nose in turbulence."
"You've never truly been lost until you've been lost at mach 2."
"Renting airplanes is like renting sex: It's difficult to arrange on short notice on Saturday, the fun things always cost more, and someone's always looking at their watch"

Gissningsleken.

image40
Slamkrypare (Periophthalmus)


Jajemensan! Jag var på LidAir på morgonen och skrev de sista delproven på teorin. Åter några riktiga slamkrypare bland frågorna, men det gick vägen ändå. Utifrån lärande och mätning av kunskap så tycker jag att luftis prov är riktigt bedrövliga. Kan förstå att det är en kompromiss mellan få kostnadseffektivitet, få bort ev fuskmöjligheter och hålla jämn nivå på alla examinationsställen, men så som frågorna är formulerade nu är inte bra.

Det jag ställer mig lite tveksam till också är att man använder kursmaterial på utbildningarna som inte täcker in de frågor som ställs (eller det är väl snarare tvärtom, frågor ställs på saker som jag inte kan se finns med i JAR-PPL syllabus). Jag är inte rätt person att bedöma om kursmaterialet är tillräckligt, men jag kan däremot tycka att en hel del frågor som jag fått på proven är irrelevanta för min roll som privatflygare.

När jag var klar så snackade jag lite IR-skolning med LidAir-personal, eftersom UFK inte har sån utbildning längre. Vi får se hur det blir. LidAir har varit väldigt trevliga att ha att göra med och allt runt omkring provskrivande har gått smidigt. De har en fin Elite-simulator också... så de ligger bra till att få mer av mina pengar...

Nåväl, nu återstår bara det riktigt roliga! Flyga, flyga, flyga. Som det ser ut nu... både fredag och lördag!

Glad såsom fågeln i morgonstunden...

image39

... strax dags för Lunds studentsångare! Jag och junior har spenderat dagen framför 1000 frågor,  hårdkör inför torsdag. Har hakat upp mig på en fråga jag fick på AGK-provet. Följ och kommentera den gärna i diskussionstråden på flygfyren.

Ser iallafall ut som det kan bli flygning på fredag. Två plan bokade!

RSS 2.0