OBI-VOR Kenobi you are my last and only hope...

image41


Jajemensan! Flygning i underbart vårväder blev det idag. Fast av det såg jag intet... för det blev en instrumentlektion.





image42image43
Flygarens bästa kompisar; OBI och VOR, som gjorda för varandra!

Kom ut till klubbstugan och började med en lunch och fick komma ner i varv lite. Fick ytterligare en till 172:a till samlingarna; SE-IYD var tillbaks i tjänst efter att varit iväg på renovering ett halvår. Fina nya säten och och självklart en sproilans ny motor. Gick som ett spjut!

Checklist. Uttaxning. Motorkörning. Uppsalatornet stängt. Start som vanligt på bana 21. Steg till 1500 fot och fick sen ta på mig ett par IFR-glasögon (ser ut som skyddsglasögon fast med softat glas). Ser iaf inte lika illa ut som IFR-strut men det är tur att ingen ser en när man har såna på sig. Fick börja med att flyga och hålla höjd och kurs med lite olika powersettings, sedan steg vi upp till 3000 fot och gjorde lite övningar. Inget att anmärka på. Därefter lite svängar i plané och svängar i stig. Sen plockades raskt glasögat (och liggunderlagen för fönstret) bort. Rakt föröver; skogsbrand. Vi gick dit och pejlade in position med hjälp av Aros och Arlanda VOR och ropade upp Stockholm control för att rapportera av den.

På med glasögonen igen. Därefter flygning mot och runt en NDB och därefter vektoreringsövning mot för ILS-approach mot F16 (för deras bana 21).  Avbröt inflygning på 200 fot och gjorde därefter en riktigt hygglig bedömningslandning på bana 21 Sundbro. Härligt med revansch jämfört med förra flygningen då jag inte riktigt kände att mina landningar var bra.

Fick frågan när vi landat om jag var sugen på ett pass till... vilket jag *självfallet* inte tackade nej till. Bäst att passa på så mycket det går innan jag drar iväg på semester en vända.

Snabb fika, baxa ut SE-GON från hangar, daglig tillsyn och sen upp via bana 21. Vinden började friska i märkte jag första bedömningen jag gjorde, för jag tappade rejält med höjd på ingen tid alls på final, så jag drog på och gick runt för att inte få en minuslandning. Nästa varv gick riktigt bra. Gjorde en extra öggla för att släppa genom en segelkärra och kom åter in för en bedömning. Den här gången var jag med lite bättre med koll på hur mycket höjd jag tappade. Märkte att jag behövde hålla närmare 75 knop för att ligga bra till på kort final, så det verkade blåsa mer och mer. Gjorde ytterligare två riktigt skapliga bedömningar innan jag fick order om att göra full stop. När jag kom in till klubben igen så visade vindmätaren ungefär 30 knop i byarna. Läraren gav mig gott betyg för bedömningarna och han tyckte att mitt pådrag visade på att jag tänker rätt i rätt tid. Så på det hela taget idag så var det en kanondag!

Vad gjorde jag då annorlunda jämfört med sist? Jag var betydligt mer alert på att hålla farten och låg betydligt mer "före" planet än sist. Mina utflytningar var bättre. Tror det var helt enkelt så att jag flög jag mer avslappnat.


Hoppas på en eftermiddagsflygning i veckan innan semestern, nästa helg blir det inget iallafall.
Kvällens fråga, får man flyga en X-wing på ett PPL-SEPL?

"Don't pick your nose in turbulence."
"You've never truly been lost until you've been lost at mach 2."
"Renting airplanes is like renting sex: It's difficult to arrange on short notice on Saturday, the fun things always cost more, and someone's always looking at their watch"

Kommentarer
Postat av: Jörgen

Har du inte Röstat än, så gör det nu...
Vilken är den bästa TV-Serien??

2007-05-05 @ 18:28:32
URL: http://www.kempo.nu/TheGuide
Postat av: PC

Du kommer närmare och närmare målet Hr. Anders!

2007-05-05 @ 19:05:42
URL: http://pcreithe.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0