MR98

image116
Ibland så suger det i flygtarmen. Idag tillexempel. Inte ett moln på den klarblå himlen. Ingen vind och 15 grader varmt. Snabb koll i bokningslistan. Flygplan ledigt. Så det var inte så svårt att bestämma sig för att ta en liten tur. Åkte ut till Vassunda och träffade herr Hellepeller som var ute och putsade på sina två MI-2:or. Ska tydligen bli lite filminspelning där imorgon. Kul, ska åka dit och kolla lite, statistroll hägrar.

Vi diskuterade lite lampor på flygplanet och hur vi skulle göra, han vill gärna att den har nog med belysning så att det går att flyga kommersiellt i mörker med den. Inte mig emot. Hellre bra belysning än dålig. Fick några tips kring kortfältstart av honom också som jag tänkte testa -"vi har ju en riktigt stol-tillsats på planet och så så här gör du för att snabbt komma upp".

Baxade ut planet och gjorde daglig tillsyn. Hade bränsle så det skull räcka för en och en halv timmes flygning + reserv. Vart skulle jag åka då, jo Sundbro, ligga i varvet och nöta lite. Jag har ju inte varit helt bekväm med mina hastigheter på final i planet, så jag tänkte ta och träna lite sånt. Checklista, taxa till banände bana 29 och ställde upp efter varmkörning. Fick lite publik då det stannade ett par bilar längs med vägen som går strax bortanför tröskel till 29.

Enligt tips från mr Hellepeller, så provade jag stol-start enligt instruktion. Maxgas, stå på broms och sen iväg. Så fort farten kom upp i vit båge, så spaken i magen och så fort kärran lyfte, snabbt fram med spak. Rida på markeffekt och så upp. Jisses. Den startar på ingen sträcka alls! Ropade upp Uppsalatornet och fick klarering in över barnkors och fick därefter klart att ligga i varvet över Sundbro.

Direktbas för bana 21 och låg fint i höjd och fart. Svängde in bra på final och avslutningen var ok, fick någon liten studs, men det kändes ändå kontrollerat. Upp igen. Denna gång så fick jag ett par värre studsar. Hmm... Upptagning för tidigt kändes det som. Gången efter gick det lite bättre men tyckte ändå att jag fick en eländig studs i onödan. Gjorde ett sista varv och använde lite motoreffekt när jag satte ner. Gick bättre. Konstaterade att jag måste haft lite svag medvind när jag taxade av banan för att åka in och fika lite. Syntes inte på vindstruten, men på modellflygplanen som var ute och gled så såg man att de drev på nästan parallellmedvind i banans riktning. Kanske förklarade lite varför jag fick extrastudsar.


Tankade och taxade ut för start bana 03. Tornet verkade ha hunnit stänga under tiden, så jag startade och gjorde ytterligare en studs. Gick ok, fart helt ok och en hyffsad sättning. Upp och hemåt.


Bas och final för bana 11. Taxa in till hangar och ut i brittsommarsolen. Härligt att flyga såna här dagar. Det får bli ytterligare lite träning med planet. Man kanske skulle ringa flygläraren och be om någon timmes drillning, antar att jag börjar dra på mig olater också som det vore bra att få bort innan de sätter sig.

Kommentarer
Postat av: PC

Inte utan att man tänker på Nanne Grönvalls: AVUNDSJUK, JAG ÄR SÅÅÅÅÅ AVUNDSJUK!!!!!!!!!

2007-10-04 @ 18:47:23
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Ben

Angånde det du skriver om sättningarna på slutet.
Nu är inte jag nån proffs med mina 5 landningar. :p
Men jag tror att kärran ger bättre respons om du
har lite gas (effekt) jämnfört med tomgång
pga. propströmmen som träffar höjdrodret och hjälper dig att "styra alfan" bättre.
Rätta mig om jag har fel.
MVH Ben

2007-10-04 @ 19:32:36
URL: http://ben.kraal.se/bilder.php
Postat av: Fish Games

Home Page I am really excited! Very useful. It very impressive. :-)

2010-01-26 @ 13:13:43
URL: http://fish-games.tk01.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0