Tipp tapp tipp tapp...

Dags för första passet NQ. Vid sexsnåret rullade jag ut till Sundbro, denna gång höll jag på att köra fel; nybyggd väg och jag var smått tankspridd (är inte det ett varningstecken på att man inte ska flyga) men efter ett par hummanden och suckande så styrde jag rätt.

Ute på fältet var flygkollega Börje redan färdigplanerad, hade baxat ut planet för kvällen; SE-GON och var i full fart med att tanka. Flyglärare F satt och tittade på väder och efter vi diskuterat lite så beslöt vi oss för att omedelbums försöka ta oss iväg för att vara någorlunda säkra på att inte råka ut för dimma. Jag ringde in till de vänliga själarna på FPC som tidigarelade min färdplan och sen raskt ut till planet efter att jag preparerat klart karta.

En liten cessna känns mycket trängre på kvällen än på dagen, framförallt så är det ett himla pussel med att få alla saker man har med sig på rätt plats. Något ovant med reglagen i GON efter att ha flygit enbart ESD i närmare 40 timmar. Checklista. Motorvarmkörning och start från bana 21. Fick uppleva black-hole effect och var snabbt med på att skifta över till att flyga på horisontgyro. Aktiverade min färdplan på medvinden och styrde därefter norrut.

Händelselös första hälft av sträckan. Otroligt vackert med alla ljus från småbyarna runt Uppsala och lugnt i luften, så det känns som att åka i schmör (tm Anna). Min färdplan tog mig norrut längs E4 med brytpunkt över Tierps flygfält. Tanken var att inte åka den "vanliga vägen", som innebär enormt mycket tallskog och två större sjöar. Känns lite otrevligt att hamna i om vi skulle få motorproblem. Efter en kvart ungefär så började jag tappa höjd och tänkte självklart inte något på varför utan gav lite mer gas. Ytterligare en minut senare så lös F på termometern och sade "hmm... fuktigt ute". Polett-nedsläpp. Tror nästan man kunde höra den när den trillade ner i min hjärna. Förvärme. Japp. Förgasaris.

Efter Tierp flög jag mot ytterfyren på Gävle och tände banbelysningen med bärvåg. Efter ett ganska långt tag så lyckades jag se ett par tröskelljus och efter att ha tackat Sweden control för hjälpen så påbörjade jag plané och fick till en fin anslutning mot en medvind för bana 18. Förvärme, bränslekran, blandning och landningsstrålkastare. Anmälde bas och gjorde en riktigt usel sväng in på final, dvs, jag genade och kom in lite hot and high. Lyckades reda ut det och hade bra attityd in över tröskel. Gjorde en rejält hård sättning och skuttade en bit in på banan. "Så där gör jag också första mörkerlandningen för säsongen" fick jag som tröstande ord från F. Nog sjutton är det betydligt svårare att bedöma höjd när det är mörkt märkte jag.

Upp igen och denna gång gick det betydligt bättre. Drog ut på varvet lite och fick lite mer tid. Fin final och en skön sättning. Precis när jag drog på igen så drog det in en dimbank. Avbröt och taxade in till platta.

Efter 10 minuter så var dimman borta och efter lite konsultation med meteorolog så verkade som att Gävle var enda stället där det var dimma. Så vi beslöt att fortsätta mot Johannisber, flygförarbyte. Jag tog min kaffetermos och satt i baksits under Börjes flygpass.

Väl framme i Johannisberg taxade vi till banände och bytte raskt igen. Jag utförde checkar och ropade upp Västeråstornet och fick klarering hemåt. Startade bana 23 och gick mot Björksta. Använde VOR en i Västerås i rumpan och med en del medvind så gick det ganska fort hemåt. Fick några frågor på vägen kring synvillor. 

Tände banbelysningen på Sundbro och anslöt för bana 21. Fick till en kalassättning som en bra avslutning på kvällen. In och göra pappersarbete och sen hem. Torsdag nästa vända. Om vädret vill sig. Blir att ligga i varvet och köra lite mörkerbedömningar. Kan bli skoj.  Kommer antaligen ett till litet bloginlägg under dagen.


image122
Mystery destination

Kommentarer
Postat av: PC

ESSK
aka Gävle

2007-10-24 @ 13:42:38
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: anders

Hehe... fusk PC! :)

2007-10-24 @ 14:54:07
Postat av: F

Nattligt slag på vikingatiden utanför Gräsö? :)

2007-10-24 @ 20:40:30
URL: http://lae.bloog.se
Postat av: Bea

haha, sådana bilder har jag oxå, både med mobilkameran och olympusen... tyvärr...! ;D

2007-10-24 @ 21:49:31
Postat av: Timadina

Hello admin, nice site! Good content, Beautiful design, thanks! Greetings

2008-12-17 @ 16:37:07
URL: http://timadina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0