AIRwe

image114

Tycker det börjar bli dags att göra en Branson och lägga ett flygbolag till samlingarna, så jag reggar ett på I-O-M. Tack PC för förslaget till bolagsnamn. Nu är det bara en logga som behövs.

Det började rycka i flygtarmen strax efter åtta på morgonen. Klarblå himmel. Ingen vind. Strax före lunch fick jag meddelande om att flygkollegan Jonas skulle och titta på en *sak* på Vasslanda, så då tänkte jag -Hm, en liten eftermiddagsflygning vore kul.

Väl ute på fältet så väntade vi in att ESD skulle komma tillbaks från en lunchflygning. Vi packade raskt in oss, Jonas pluggade i sitt headset, vi utförde checklista och taxade till banänden bana 29. Motorvarmkörning och kolla vind, det hade friskat i lite och kom i princip i rak sida. Drog på och efter vi lättat så fick jag styra emot rejält i några byar. Väl uppe på några hundra fots höjd lugnade det ner sig. Fantastiskt bra sikt, märks hur fint det kommer att bli nu igen när det väl är kalluftmassa.

Vi styrde (rättare sagt, Jonas kände på rodren) ner mot Bålsta och sedan så gick vi mot Barkarby-Masten. Anslöt medvind för bana 24 och jag gjorde en hyffsad landning, svängde lite tidigt från bas så jag fick jobba lite för att komma rätt på finallinje, men sättningen blev rätt ok.

På väg när vi taxade in så bevittnade vi en incident då ett plan taxade ut och ställde upp framför ett annat som låg på final. Återkommer vid senare tillfälle kring lite mer detaljer. Parkerade på gästparkeringen och språkade lite med inblandad pilot. Han berättade om att det var andra incidenten på hans flygning, där han tydligen hamnat på samma höjd på väg in mot Barkarby med en kärra på väg ut (Barkarby kör ju med 1000 fot in och 1200 fot ut) och tydligen hade kärran han mötte dessutom väjt åt fel håll. Så jag kan förstå att han var smått upprörd. Däremot verkar han blandat ihop lite reggar, för han sade nämligen vår reg först när han pratade om det andra planet... men jag tror jag lyckades få honom att tänka om lite där.

In på Calle Flygares café för en snabb kopp kaffe och inväntan på vår pax ;-p Som vanligt... unge herr PC som istället för buss hem fick taxiflyg.  Without further ado så studsade alla tre ut till kärran och vi startade från bana 24. Efter masten så ropade jag upp arlandatornet och fick klarering hem över Sigtuna. Inte speciellt händelsefull resa hem, vi fick hålla ut från ett av R-områdena som var aktivt. Första gången. Vid Vassunda så lämnade vi arlanda ctr med ett hej och jag anslöt på bas för bana 29.

Hot and high var ordet. Drog av på tomgång och tog ut full klaff. Gjorde en rejäl päronsväng för att blöda av ytterligare lite höjd och beredde mig på att dra på. Men det ordnade till sig rätt bra, hade lite hög fart sista biten ner och flög inte riktigt slut på fart, så det blev en studs. Skyller på att det är ett gupp på banan, mitt mellannamn är ju skippy, så jag levde bara upp till det ;-p Ska boka in en eftermiddag  (kanske i helgen) och åka upp till Tierp och ligga i varvet, känns att det är dags att köra lite träning.

Snabbt hemåt. Trevligt att träffa sina glada flygarkollegor. Hoppas vi kan ta en liten vända tillsammans snart igen.

Kommentarer
Postat av: PC

Du vet vem du ringer om du behöver en marknadskoordinator.

2007-09-19 @ 20:44:59
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: tupplur

Ghostbusters?

2007-09-19 @ 20:53:16
Postat av: PC

Nej...bu-bu-bu-bu-bu-bu-bu-BUNNNY!!!

2007-09-19 @ 20:55:05
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: tupplur

Jag ringer hoppe-hoppe-hare!

2007-09-19 @ 20:56:12
Postat av: PC

Min värsrta fiende...hur kan du!
/Bunny

2007-09-19 @ 20:57:12
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: F

Schyst namn! "ÄrVi". Hmm.. finns det inget (luft)bolag som heter - typ - L'air? ;) Annars, för att få lite lagom svensk 70-tals DDR-känsla: Interflyg ;)

2007-09-19 @ 23:19:40
Postat av: tupplur

Japp, vi är ett existentialistiskt flygbolag. Hm. Interflug, bra idé. Fin logga hade de också.

2007-09-20 @ 07:12:41
Postat av: Patrik

Jag kan vara chief pilot men då ska jag ha förmåner därefter. Gratis donuts, skola åt mina barn och fem streck på axlarna.

2007-09-20 @ 19:00:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0