Arlandatornet; Lilla Snigel. 850 fot.

Lite förarbete innan vår helgflygning innebar att åka iväg och hämta flytvästar samt ta ESD för en liten resa till Barkarby för att tanka fullt. Fick meddelande igår om att kärran skulle iväg till Kjula under dagen, för att få transpondern justerad och kontrollerad samt få höjdrapportering att fungera. Hade jag haft möjlighet skulle jag gärna följt med herr flygkapten Gunnar E dit (han flyger annars MD8x för ett stort skandinaviskt flygbolag). Har bara flygit med honom en gång tidigare i ESD, men jag lärde mig mycket på den lunchflygningen.

Han ringde mig på eftermiddagen och berättade att han var på gång tillbaks från Kjula, så jag packade in Felix i bilen och brände iväg till Vasslanda (international). Efter fått lite redogörelse av honom om hur det gått på servicen så stack jag och Felix iväg.

Felix fick ett headset av mig nu när jag kom hem från England och det blev rejält varmkört, för strax efter jag ropat upp Arlanda och när jag läste tillbaks klareringen så började det lilla trollet sjunga Lilla Snigel. Det måste läckt över från mitt headset till micken, för flygledaren i Arlandatornet gav mig nästa förhållningsorder med ett fniss och tillade "just ja... lillasnigel, jag läser höjd från din transponder, har ni fått den fixad?". 

Vi må vara en Cessna. Men såååå sakta flyger vi inte.... Men jag tycker att det är kul att de känner igen flygplan som är baserade runt kontrollzonen.




Duggregn på väg ner mot Barkarby, ganska mycket trafik i varvet. Jag var beredd på att göra en 360 då jag inte såg trafiken strax innan jag skulle ansluta medvind, men alldeles innan jag tänkte vrida till ratten så fick jag kontakt med de tre kärror som låg och studsade.

Fick till ett landning som jag känner mig nöjd med. Lugn och stabil approach och har hittat rätt hastighet för att inte kärran ska bara fortsätta att flyta och flyta.

In och tanka. Hade med ett par jeepdunkar som vi har som reserver.

Snabbt in i kärran igen och sedan iväg hemåt. Ny controller i arlandatornet och fick snabb och väldigt klar klarering hem över Sigtuna igen. Anslöt direkt bas för bana 11 och inget att anmärka på landningen. Så det känns riktigt bra inför helgen. Nu är det bara att hoppas på att vädret blir riktigt bra. Fast jag vet ju hur det brukar bli när Josefin ska med.... turbullens och kraftiga vindar.

I playlisten ikväll "Familjen". Skånsk synth är bäst.


Kommentarer
Postat av: Ben

Klockrent lilla snigeln! :D

2007-09-08 @ 01:16:52
URL: http://ben.kraal.se
Postat av: F

haha ... kvittera flygledarn med o säga "Visst, fan..stället" ;)

2007-09-08 @ 12:27:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0