Exit point - judgment landing ;-p

Vassunda off block 0900 precis enligt vår planering. Hade plockat upp PC som vanligt (två kroppar en hjärna eller?) och fick god hjälp av honom att rangera ut plan. Fem minuter efter start var vi på Sundbro. Fick till en riktigt fin landning, eller som kollegan sa "Va, har vi landat?!". Det var ganska låg molnbas, men på rätt sida om flygbarhetsgräns. Tankade samtidigt som PC gjorde ordning SE-IYD.


Startade sedan från bana 21 och gjorde ett halv trafikvarv, lämnade och korsade banan på 900 fot samtidigt som PC startade. Timingen var helt ok och vi slog följe med utpassering Skogstibble. Ropade upp Stockholm control och aktiverade färdplan mot Västerås/Johannisberg. Körde engelska rakt genom denna gång. Vi fick lite lustiga klareringar där controllern slog ihop båda reggarna... så det blev bla "SE-IYD and SE-ESD, contact Västerås tower on 130.60".

Lyckades ta några bilder på PC in air när jag drog på och körde förbi honom. Kameran går bra att balancera med en hand och även zooma, så jag kände mig rätt nöjd med bilderna som jag lyckades ta. Vi höll bra avstånd från varandra, känns onödigt att införa ytterligare ett riskmoment i flygning.

image115


Telelinsen gör att molnbasen ser lägre ut än den faktiskt var. Låg på 1200 fot hela vägen, då det låg rätt mycket stratocumulus på 1500 fot. Blev lite hoppigt. Vi fick båda klarering rakt in mot Johannisberg och jag tog täten med PC klockan sex några nautiska efter.

Anslöt på en lång final och lyckades göra en bra sättning för min första studs. På medvinden så såg jag PC göra en fin sättning (enligt vad jag såg) och jag anslöt på bas för bana 23 samtidigt som hoppkärran meddelade att den skulle fälla hoppare, så det blev inte så mycket landningsträning/tävling. Gjorde en crappy landning där jag inte riktigt vet vad jag gjorde för fel, taxade in till gästparkering och väntade in PC. Fick leka lite marshall när han kom in för att parkera. In för en kaffe under tiden som jag väntade på min mor som skulle komma förbi med lite pappersarbete och några varuprover. Vi tog oss därefter ut till våra båda plan och fick vänta vid uppkörningsområdet på att rulla ut för att ställa upp då det helt plötsligt blev mycket trafik.

Som vanligt var det väldigt trevlig och "klar" klarering från Västeråstornet. PC fick starta först och man märker vilken skillnad det är mellan stig- / fartpropeller. Han drog ifrån mig vid Björksta och sedan så var jag nästan 8 nautiska efter när vi kom fram till Uppsala.

Anslöt bana 21 och gjorde två helt godkända studsar, laborerade lite med powersettings för approach. Gjorde därefter en riktigt usel bedömning som jag drog på och avbröt (det enda som var bra med den var att jag tog rätt beslut i rätt tid). Gjorde sen en landning där jag fick känna på när vinden helt plötsligt vred runt precis när jag skulle sätta. Skeva och stötta med gas. Godkänd sättning. 

In till klubbstuga för att hämta upp PC och vi for glada hem till Vassunda igen. På det hela en bra dag. Måste träna, träna mer landningar känns det. Nästa gång blir det enbart varvet Sundbro alt Tierp. 

Kommentarer
Postat av: PC

Needless to say that Mr. Bunny agrees on the positive comments of todays adventures :-)
Banzaiii! ;-)

2007-09-23 @ 20:03:02
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Alex

Hej, har följt bloggen under en tid. Har du inga planer på att ta två motor eller gå ännu längre? ATPL?
MVh
/A

2007-09-24 @ 18:19:59
Postat av: tuppluren

Tjenare Alex, jo, jag tänker idén IR och sen ME, får se om jag nöjer mig med CPL eller om jag hoppar på ATPL direkt. När jag går in för en hobby så gör jag det ordentligt. ;-p

2007-09-24 @ 21:08:11
Postat av: Alex

Helrätt, jag själv sticker till miami till våren och kör hela kittet från scratch. Ska bli skoj, sitter och köttar ppl teori nu om kvällarna.
//A

2007-09-24 @ 23:00:59
Postat av: Sillstrypare

dags för en uppdatering snart va? :P

2007-09-26 @ 15:37:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0