Jo'burg

SE-ESD kommer att gästa veteran fly-innet på Johannisberg nu i helgen. Kanske vi ses där.

Nu ni.

Ett ord. Lördag.
 
Grannbloggen funderade lite kring om det fanns synth från Kanada... jag nämnde Rational Youth... men glömde självfallet dessa herrar...






Tycker det är en helt fantastisk version för att vara live.
Men vad sjutton är det för maskin som bas-dronen går på? Misstänker att det är en Pro-One, eller Prophet-5.

Men without hats gjorde väl inget större avtryck i Europa förutom sin monsterhit, hittade denna sida som berättar lite mer kring bandet. HOPPLA! Ser att Tracy Howe var med i bandet en kort stund. Minsann.















"that dance wasnt as safe as they said it was. heck, it was downright dangerous" - Futurama

Flytta på er gubbar...

Det finns rusningstrafik i Sundsvall, iaf enl taxichaffören som svor över att sitta "fast" i kö till ett av rödljusen genom stan på väg mot Midlanda. Vi satt säkert fast i över en minut. Han skulle nog få epiduralblödning om han fastnade i stockholmstrafiken en eftermiddag.

Ute på flygplatsen fick man trycka på knapp till tornet och sen nringa på groundop för att komma ut på plattan. Väl ute så stod den gamla 100LL-shellbilen från Bengtssons bensin redan vid ESD och väntade. En mycket glad soppakille tankade upp kärran och satte fina AVGAS-klistermärken vid tanklocken. Efter koll av kärran så låg jag före tidplanen. Tänkte... "äh, jag provar", hoppade in i kärran och frågade Sundsvallstornet om jag kunde få sticka lite tidigare. Svaret kom direkt "Jajemensan, om du är redo att sticka nu, så släpper vi dig före SAS". Taxade förbi SAS-737:an och Direktflygkärran och tänkte... "ha... flytta på er gubbar" och på väg ut för att ställa upp på bana 16 fick jag klarering för att lämna Sundsvall TMA.

Gjorde rullande motorkontroll och efter jag ställt upp fick jag klart att starta. Känns som att det var ett snilledrag för att efter jag lättat så låg det en kärra på final, en till på väg in och sas och direktflyg hade precis anmält redo... misstänker jag fått vänta rätt länge.

Gick samma väg hem som upp. Inte mycket att berätta om förutom att det var grymt fint väder och en trevlig flygledare på Sweden som höll mig vaken(?) på väg ner genom att titta till mig då och då.

Lite bilder självklart;
image216
Tower, sierra-delta, ready for departure.

image218
Direktflyg. F50 från typ amapola....eller swift air, hm. jag är ingen spotter. Turboprop iaf!

image219
Östrand

image220
Sundsvall

image221
Ö! Även rapporteringspunkt.






Fick ett par riktigt fina bilder på Forsmark. Men de lägger jag int ut här. Med plutonium tvingar vi danskdjävlarna på fall. God helg.

We brake for nobody...

... eller Nothing's gonna stop me now.


Färdplan hem:(FPL-SEESD-VG-C172/L-S/C
-ESNN1400
-N0100F055 DCT OKLEV DCT HMR340060 DCT DEGAL DCT RESNA DCT
-ZZZZ0145 ESSK
-DEST/5943N01742E VASSUNDA DOF/080425 ORGN/ESSAZPZX)

Flightplan accepted. Have a nice flight!

Väder: Helt perfekt. Med lite tur så blir det medvind hem.


Offblock 1400Z, 1600L.



Gå direkt till Tjuvholmen utan att passera gå.

Härlig morgon. Blev väckt av krypen vid 0500-snåret, vilket bara var bra då jag skulle vara i luften 0615 (och nu pratar vi lokaltid). Snabbt på med kläder och iväg till Vassunda. Efter att ha baxat ut flygplanet, gjort daglig och packat in alla grejer så skickade jag iväg ett snabbt off-block-sms och glömde därefter telefonen någonstans (antagligen i hangaren). Rutinerat.

Startade upp och startade exakt 0615 (på airwe är vi punktliga). Ropade raskt upp Stockholm control och fick klarering ut ur Stockholm TMA på F065. Kärran släpade sig sakta upp på höjd och jag märkte att jag hade rejäl motvind. Japp, efter ett par windchecks från Stockholm control till plan på väg in så visade det sig att jag hade runt 20 knop  rakt framifrån, så det gick inte speciellt fort framåt.

Vädret var fantastiskt och själva flygmomentet var enkel.t Passerade över RESNA ut över vattnet för att ta kortaste vägen. Fick landkänning igen strax efter Hudiksvall där isarna fortfarande låg kvar på sjöarna.

Tackade för mig från Sweden control som givit mig trevlig trafikuppföljning och ropade upp Sundsvallstornet och fick klarering in för att anmäla när jag passerade Tjuvholmen. Från att jag kom in i Sundsvalls TMA till Tjuvholmen tog det närmare 25 minuter. Klarering för inflygning och anmälan på final. Gick rakt över alnöbron och efter jag fått till min approach så var det fritt fram att landa. Riktigt hyffsad landning på mittlinjen och sedan taxi in till ramp S.

Lite förvirring från min sida vart man kunde parkera, så jag tog första bästa gula T jag hittade. På det hela taget en helt underbar flygning och vädret för morgondagen ser ut att bli ännu bättre.

Lite bilder och på återhörande!
image206

image207


image208


image209

image211

image212

image213

image214

image215

A quickie at the bar...

Det blev lite flygning i det underbara vårvädret och visst fick jag sällskap. Både av mr PC och en ny bekantskap; hans supertrevlige granne Leif. Vi träffades ute på Vasslanda strax före fem, jag hade lyckats putta ut planet för egen maskin och hade precis klarat av daglig när de anlände.

Dagens ord: EXPEDITE. Hade inte allt för mycket tid över, så vi drog inte direkt benen efter oss. In i kärran. PC fick för en gångs skull sitta baksits. Utförde checklista och efter motorkontroll så startade vi från en rätt så mjuk bana. Skönt med STOL-vinge, vi lättade efter ungefär 300 meter. Det blåste ganska stark sidvind, så att så fort jag vunnit lite fart, så fick jag krabba rejält för att hålla mig på rak kurs.

Vi ropade upp Arlandatornet och fick efter ett litet tag klarering in över Sigtuna och vidare mot Stäket. Måste skicka upp en tårta nån gång till de som jobbar där, de är verkligen en stor hjälp även för oss småflygare (hörde jag ordet småknott).

Väl vid Stäket ropade jag upp Barkarby. Det var rätt mycket trafik uppe vid Masten, räknade till tre kärror + en till på väg upp från Säbysjön. Anslöt till en medvind för bana 24 och jag gjorde väl årets bästa landning (eller vad säger mina pax?). Efter den något lustiga historia jag gjorde på Johannisberg så kändes det skönt att göra en riktig smygare ner på bananen.

Vi taxade in till tankplats och jag pekade på tankstegen med rak hand och till min glada förvåning så följde mr PC min skämtsamma order om "Du. Tanka!". (TACK!)

Efter vi fyllt Betty full inför morgondagens flygning så tog vi en snabb kaffe inne på Caféet. Raskt därefter iväg för att starta upp på 24 för att gå samma väg hem. Approach hemma var något hot and high, men med full klapp och motorn på tomgång (Expresshiss) så kommer man ner rätt bra. Fick till en fin landning iaf och med hjälp från mina pax så fick jag in kärran i hangaren igen. På det hela taget en jättetrevlig flygning och hoppas få med båda herrarna på en tur en annan gång (när man har lite mer tid till sightseeing och njuta också). Nu packa och göra ordning för imorgon.


Solsken och sång... pling plong.

Nu har det varit cavok och klarblå himmel tre dagar i sträck, så jag tror att fältet har torkat upp rejält och det borde vara möjligt att ta sig iväg och tanka upp kärran innan morgondagens flygning till Sundsvall. Prognoserna för fredag visar på bättre väder än så som det var prognostiserat tidigare i veckan, så just nu är det GO for flight.

Firmaflyg Far-o-flyg

Väderprognoserna för torsdag ser riktigt bra ut, så jag har lagt in en färdplan till Sundsvall då jag ska upp till en kund. Blir något sånt härna;
(FPL-SEESD-VG
-C172/L-S/C
-ZZZZ0415
-N0100A065 DCT LUMAX DCT DEGAL DCT HMR340060 DCT OKLEV DCT
-ESNN0145 ESSK
-DEP/5943N01742E VASSUNDA DOF/080424 ORGN/ESSAZPZX)

Som ni ser, så blir det tidig avfärd. Fick prata lite med en trevlig tjej på FPC, då det var nya bud (för min del) om hur man skulle ange ett par saker.

Ska försöka hinna med att tanka upp kärran imorgon, hoppas få sällskap.

Allt finns...

på youtube...



Sponsrat av Malungs skinnfabrik.

Berit...


Har man sagt A så....



Man saknar att dricka drajja på Sunkit nu när man inte är bosatt innanför tullarna.

Tuppluren cocktailar...

Gårdagen spenderades i Uppsala där vi körde ett cocktailparty med 80-talstema. Mitt minne av kvällen började bli suddigt när vi gick loss på hotshots. På tv-n streamade vi lite galna youtube-klipp, bla så gick nedanstående rätt varmt. (Appropå mr Nimoy...)



Någon påstår att vi drack tequila. Men fan trot.

Midnight oil

Ska få mig en kurs i Cessna-oljebyte imorgon, så ska man kunna klara av att göra sådant framledes.

Vuxenpoäng

Följde väderutvecklingen noggrant idag, då jag hade lyckats få till en tid för att byta olja på kärran. Åkte ut till Vassunda där gode herr PC mötte upp. Fortfarande lite för dålig molnbas. Vi beslöt att ta en lunch och avvakta ytterligare. En och en halvtimme senare hade det blivit lite bättre, men vi var modiga och sade... NEJ, detta är inte flygbart. Bra beslut. Känns väldigt vuxet.


Byggare Bob

Helgen bjuder på solsken, men inte någon flygning. Det blir att till att gräva hemma, ska lägga plattor. Söndag; flygplanstvätt. Blir nog det närmsta jag kommer. 
image205

Adjö Klaus.

En av giganterna gick ur tiden för några veckor sen; Klaus Dinger. Hans medverkan i Kraftwerk var kortvarig, men under tiden där så var det han ensam som skapade Motorik, dvs den monotona drivande trummandet som blev kännetecknande för Kraut vilken sen kom att inspirera rytmiken i närapå all elektronisk musik.Så tacka Klaus för technon, trancen och synthen.

Här, Ruckstoss Gondoliero, från 1971. Lite lustigt att se "Kraftwerk" utan Ralf Hütter.


Klaus bildade Neu! efter sin tid i Kraftwerk. Neu! lyckades aldrig nå samma kommersiella framgångar som Kraftwerk, men de var minst lika viktiga för att definiera Düsseldorf-skolan.
Neu!-ISI.



Neu! gick över till att bli La Düsseldorf. Ska försöka få upp videon på plattan med samma namn. Den är en logiskt fortsättning på Autobahn. Gillar.

Upp o ner. Ner o upp...

"˙ɹǝu ɥɔo ddn ǝʇıl ɐƃʎlɟ ɹåɟ np åS" ˙uoıʇʞǝl-ɔıʇɐqoɹǝɐ uǝ ɐʇ ǝllnʞs ıʌ ʇʇɐ ǝʇʞɔʎʇ ɥɔo ǝpƃuıɹ ǝɹɐɹälƃʎlɟ uıW

(ja, jag vet att å och ä:na blev lite knasiga)

Vi bestämde oss till slut för att iaf ta och flyga lite mörker. Senare i veckan. Om vädergudarna vill.


Hjärnkontoret...

image204

"Hur svårt är det att flyga jetplan? Frida får den här veckan först öva i en enorm roterande flygsimulator för att sedan faktiskt själv flyga ett SK60."

Klart man ska se det... hon verkar ha kul Frida, förra veckan fick hon skjuta pyro så det stänkte... denna vecka jet... vad kan toppa det nästa vecka?!

----
Appropå SK60... modellen figurerar  i konspirationsteorier kring 11 september.. 

Why walk on the moon, if you can fly to the sun..

Grannbloggen förgyllde min tisdag med ett riktigt trevligt inlägg. Så för att knyta an lite till det så kommer min favorit-efterfest-video...

Jag gillar Air... jag gillar moog. Så varför inte lite Moog cookbook.  (Jag har förresten fru Moogs kokbok).

Hoppe hoppe hare

Söndag morgon, snabb koll ut genom fönstret. Jajemen! CAVOK igen. Ringde Jonas och lade in en färdplan och sedan fick kaffemaskinen fylla termosen innan jag rullade ut till fältet. Märkligt att en ynka sommartidstimme ska kännas värre än jetlag från amerikansk västkust.

Rangerade ut planet. Attans. Ingen soppa i kärran. Sundbro stängt due träskförhållanden. Ut med reservdunken och tanka. Bäst jag höll på med det så dök Jonas upp och vi packade in våra saker i planet. Eftersom det var lite mjukt på taxibana så fick han stanna utanför planet medans jag taxade på det torraste stället jag kunde hitta. Banan var fast och fin, så när väl Jonas hade hittat högersäte och fått på sig bältet så taxade vi till banända och gjorde motorvarmkörning.

På med transponder, stå på broms, full gas, spaken i magen, dvs kortfältsstart. Det blåste rätt friskt i 70 graders vinkel så jag fick stå emot rätt bra när vi steg upp. Strax över 500 fot så lugnade det ner sig och jag ropade upp Stockholm control och fick därefter klarering upp till 2000.

Händelselös flygning fram till Västerås. En del turbullens på vår höjd och små duniga bäbiscumulus som susade förbi strax ovanför. Ropade upp Johannisberg radio när jag var på väg förbi Björksta (västeråstornet är stängt på söndagförmiddagen) och hörde att hoppkärran skulle släppa ett par hoppare, så jag saktade ner för att de skulle hinna trilla ner på backen.

Gick mellan Hässlö och stan ut över vattnet samtidigt som jag påbörjade plané och anslöt sedan på en lång final över mälaröarna för rw23. Fick till en fin final i ganska stark motvind, men så fick jag något slags hjärnsläpp precis när jag skulle flyta ut, så jag gjorde en rejäl studs, på med motor, men lite sent så det blev en halvfisig studs till innan jag fick kärran att stanna kvar på backen. Jonas har alltihopa på film. Iofs så var det inte värre än andra landningar jag gjort på johannisberg under utbildning, men lite nesligt. Det kändes ändå att jag hade kontroll över situationen.

In till gästparkering och ramla ut ur kärran. Anledningen till flygningen var att titta på en Dynaero MCR 4S, vilken vi fick trevligt förevisad av Ove Englund. Klart intressant, med imponerande prestanda. Ska bli kul att provflyga den.

image203
Ser nästan ut som att jag köpt en redan.

Vi drog inte benen efter oss, utan efter en snabb kaffe och lite mer snack med Ove så hoppade vi in i ESD, startade upp och ropade upp Västeråstornet. Fick klarering till väntläge väst och startade. I luften fick vi klarering på 1500 fot ut via Björksta och gick hem till Vassunda igen. Fick träna sidvind igen och gjorde en landning jag får känna mig mycket nöjd med. Självfallet var det slut på batterier i kameran... så den förevigades inte..

Härlig flygning och alltid lika trevligt att åka med Jonas.

RSS 2.0