A quickie at the bar...

Det blev lite flygning i det underbara vårvädret och visst fick jag sällskap. Både av mr PC och en ny bekantskap; hans supertrevlige granne Leif. Vi träffades ute på Vasslanda strax före fem, jag hade lyckats putta ut planet för egen maskin och hade precis klarat av daglig när de anlände.

Dagens ord: EXPEDITE. Hade inte allt för mycket tid över, så vi drog inte direkt benen efter oss. In i kärran. PC fick för en gångs skull sitta baksits. Utförde checklista och efter motorkontroll så startade vi från en rätt så mjuk bana. Skönt med STOL-vinge, vi lättade efter ungefär 300 meter. Det blåste ganska stark sidvind, så att så fort jag vunnit lite fart, så fick jag krabba rejält för att hålla mig på rak kurs.

Vi ropade upp Arlandatornet och fick efter ett litet tag klarering in över Sigtuna och vidare mot Stäket. Måste skicka upp en tårta nån gång till de som jobbar där, de är verkligen en stor hjälp även för oss småflygare (hörde jag ordet småknott).

Väl vid Stäket ropade jag upp Barkarby. Det var rätt mycket trafik uppe vid Masten, räknade till tre kärror + en till på väg upp från Säbysjön. Anslöt till en medvind för bana 24 och jag gjorde väl årets bästa landning (eller vad säger mina pax?). Efter den något lustiga historia jag gjorde på Johannisberg så kändes det skönt att göra en riktig smygare ner på bananen.

Vi taxade in till tankplats och jag pekade på tankstegen med rak hand och till min glada förvåning så följde mr PC min skämtsamma order om "Du. Tanka!". (TACK!)

Efter vi fyllt Betty full inför morgondagens flygning så tog vi en snabb kaffe inne på Caféet. Raskt därefter iväg för att starta upp på 24 för att gå samma väg hem. Approach hemma var något hot and high, men med full klapp och motorn på tomgång (Expresshiss) så kommer man ner rätt bra. Fick till en fin landning iaf och med hjälp från mina pax så fick jag in kärran i hangaren igen. På det hela taget en jättetrevlig flygning och hoppas få med båda herrarna på en tur en annan gång (när man har lite mer tid till sightseeing och njuta också). Nu packa och göra ordning för imorgon.


Kommentarer
Postat av: Trevliga grannen

Jepp vilka pragtfulla landningar det var, på det sätt som du hanterade maskinen så trodde jag att det var sådana perfekta landningar varje gång???

"Expresshissen" var häftig.

Sjövägen hem på "lågan" var pragtfull, sånt gillar vi.

2008-04-24 @ 02:26:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0