Hoppe hoppe hare

Söndag morgon, snabb koll ut genom fönstret. Jajemen! CAVOK igen. Ringde Jonas och lade in en färdplan och sedan fick kaffemaskinen fylla termosen innan jag rullade ut till fältet. Märkligt att en ynka sommartidstimme ska kännas värre än jetlag från amerikansk västkust.

Rangerade ut planet. Attans. Ingen soppa i kärran. Sundbro stängt due träskförhållanden. Ut med reservdunken och tanka. Bäst jag höll på med det så dök Jonas upp och vi packade in våra saker i planet. Eftersom det var lite mjukt på taxibana så fick han stanna utanför planet medans jag taxade på det torraste stället jag kunde hitta. Banan var fast och fin, så när väl Jonas hade hittat högersäte och fått på sig bältet så taxade vi till banända och gjorde motorvarmkörning.

På med transponder, stå på broms, full gas, spaken i magen, dvs kortfältsstart. Det blåste rätt friskt i 70 graders vinkel så jag fick stå emot rätt bra när vi steg upp. Strax över 500 fot så lugnade det ner sig och jag ropade upp Stockholm control och fick därefter klarering upp till 2000.

Händelselös flygning fram till Västerås. En del turbullens på vår höjd och små duniga bäbiscumulus som susade förbi strax ovanför. Ropade upp Johannisberg radio när jag var på väg förbi Björksta (västeråstornet är stängt på söndagförmiddagen) och hörde att hoppkärran skulle släppa ett par hoppare, så jag saktade ner för att de skulle hinna trilla ner på backen.

Gick mellan Hässlö och stan ut över vattnet samtidigt som jag påbörjade plané och anslöt sedan på en lång final över mälaröarna för rw23. Fick till en fin final i ganska stark motvind, men så fick jag något slags hjärnsläpp precis när jag skulle flyta ut, så jag gjorde en rejäl studs, på med motor, men lite sent så det blev en halvfisig studs till innan jag fick kärran att stanna kvar på backen. Jonas har alltihopa på film. Iofs så var det inte värre än andra landningar jag gjort på johannisberg under utbildning, men lite nesligt. Det kändes ändå att jag hade kontroll över situationen.

In till gästparkering och ramla ut ur kärran. Anledningen till flygningen var att titta på en Dynaero MCR 4S, vilken vi fick trevligt förevisad av Ove Englund. Klart intressant, med imponerande prestanda. Ska bli kul att provflyga den.

image203
Ser nästan ut som att jag köpt en redan.

Vi drog inte benen efter oss, utan efter en snabb kaffe och lite mer snack med Ove så hoppade vi in i ESD, startade upp och ropade upp Västeråstornet. Fick klarering till väntläge väst och startade. I luften fick vi klarering på 1500 fot ut via Björksta och gick hem till Vassunda igen. Fick träna sidvind igen och gjorde en landning jag får känna mig mycket nöjd med. Självfallet var det slut på batterier i kameran... så den förevigades inte..

Härlig flygning och alltid lika trevligt att åka med Jonas.

Kommentarer
Postat av: PC

Du ser ut som en säljare på den där bilden ;)

2008-04-01 @ 10:13:11
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: F

Bakom DynAero står sonen till Pierre Robin...och man gör sina fpl i Robins gamla anläggning i Dijon. Kände du inte doften av senap?

2008-04-01 @ 12:30:41
URL: http://lae.blogg.se
Postat av: Bea

trodde det var en helikopeter som skulle inhandlas?

2008-04-01 @ 19:47:47
Postat av: tuppluren

Lae: Ah.. det är därför man kan värma korv på motorn.

Bea: Hellepeller blir det att hyra på timme, galet dyrt det är med underhåll på de därna gräddvisparna.

2008-04-01 @ 20:03:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0