Let it blow...

Äntligen flygbart! Vädret på förmiddagen var alldeles för bra för att man inte skulle ge sig på ett försök. Klarblå himmel men fortfarande ganska starka vindar. En snabb koll på metar/taffar gav vid handen att den skulle stanna kvar på runt 290 grader, vilket är rätt i bana på Vassunda. Jag och grannen packade snabbt in oss i bilen och gav oss iväg för att kolla om fältet var hårt nog. 

För en gångs skull var Murphy med oss och fältet hade inte hunnit tina upp. Vi gjorde tillsammans daglig tillsyn inne i hangaren och puttade sedan ut kärran. Lite skönt att få hjälp och grannen är ju rena rama proffset (fast flygplanen han håller på med stavas Airbus 330/340 och stor-boeing...)

Vi startade upp kärran och taxade ut till banände rw 29. Underlaget kändes fortfarande bra. Upp och iväg !

Strax efter start så ropade jag som vanligt upp arlandatornet och fick klarering in för lite sightseeing över stan. Flygledaren bad mig hålla mig på 800 fot. Lite lustigt. Men fick syn på en rote (som jag är ganska säker på var en FFK-rote) som passerade ovanför oss på väg in från håtunaholm.

Vi tog ett par varv över våra hus och kameran gick varm. Dessvärre så var det rejält turbullent så det blev lite halvdassiga bilder. Vi slutade med att gå in över stan en vända och fick ett par riktigt bra bilder, bla på min gode flygkollegas hus.

image175

När vi kände oss nöjda så bad vi tornet om att få gå vattenvägen till Kallhäll. "S-SD klar vattenvägen Kallhäll om du kan acceptera att ligga på 500 fot.". Uhu. Pja. Över vatten så får man ju det, så jag bekräftade klareringen. Halvvägs ner så dundrade ambulanshelikoptern förbi ovanför oss.

Strax därefter så fick vi ny klarering att stiga till 1000 fot och fick information om att roten låg strax framför oss. Vi följde dem hela vägen in till Barkarby och min landning var någorlunda hyffsad för att vara i ganska stark sidvind. In för lite soppa i kärran, kaffe i oss och inspanande av två lanceairer och en long-ez. 

Vi drog inte direkt benen efter oss utan packade in oss i kärran och drog iväg. Gick hem över Kungsängen-Bro med en snabbtitt på Håtunaholm. Fick till en riktig smekare till landning vilket kändes skönt. Lite smått förvånade kunde vi se att ovan nämnde flygkollega satt och väntade på oss när vi kom hem, så jag fick förnämlig hjälp att rangera in flygplanet.  På hela taget en riktigt trevlig flygning.
 

Kommentarer
Postat av: PC

Den bilden hamnar i föreningens eventuella årsberättelse :)

2008-02-23 @ 17:49:05
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Bea

Lät som en trevlig tripp det där.

2008-02-23 @ 21:17:36
URL: http://beea.blogg.se
Postat av: F

Håt Tuna...lite senare samma dag var även jag där...on ground

2008-02-25 @ 00:46:08
URL: http://lae.blogg.se
Postat av: Olebeatrice

Wicked site. Keep up the excellent and creative work.

2008-09-08 @ 13:09:26
URL: http://olebeatrice.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0