Top five

Here it is:





Varför ska det vara så svårt att hitta den riktiga videon till den för? Fast Martin på en pråm i Hamburg är ju rätt skoj. När jag kommer att tänka på det, så har väl de flesta depechelåtar jag gillar spelats in i Hansa tonstudio (eller Hansa Studio som det står på de flesta depecheskivorna). Lär komma ett litet blogginlägg om den så småningom, men måste först ta tag i min 1981-exposé.





---

Bonus med bilder från Hansa. Beroende på humör så brukar If you want to hamna på top-fem också;

Onsdag...

Onsdagkväll och bara repriser på televisatorn. Så man får slösurfa lite på youtube istället.

Enjoy:

Hmmm...

Om blogg.se använder sig av adsense, så undrar jag verkligen vilka ord i mitt förra blogginlägg som gjorde att annonserna nedan dök upp;


image167


Nordanvind

Klarblå himmel. Ny espressoblandning till frukostkaffet. Vad passar bättre då än att ta med mon cousin på en liten rundflygning... Hade lagt in en färdplan till Johannisberg vid tiosnåret.


Det blev alltså ingen flygning vare sig till  Linkeboda eller Söderhamn, eftersom jag var på solokvist under helgen. Väl ute på Vassunda så baxade jag ut planet och kollade att det fortfarande var fulltankat. Efter en kall natt så var fältet hårt och fint så när jag startade från rw 29 så tog det inte många meter innan jag var i luften.


Aktiverade färdplan och steg till 2000 fot mot Västerås. Då västeråstornet var stängt så blev jag överlämnad till Sweden control och påbörjade plané lagom vid vanlig inpasseringspunkt Björksta. Lyckades ratta in 130.65 isf 123.65 (måste varit freudian slip), så det var egendomligt tyst på frekvensen. Men lagom vid mälaröarna så fixade jag till det misstaget.


Anslöt på medvind för bana 05, men när jag svängde in på bas så såg jag att struten pekade rakt ut, i rät vinkel mot banan. Kändes lite väl häftigt för sidvindsträning (och när jag landade så fick jag se inne på klubben att vinden låg på 17-25 kts (jämfört med de 10 knop som taffarna visade). Var precis på väg att dra på för att avbryta då en motorseglare ropade upp och anmälde avsikt att använda stråk 34. Två sekunder senare så låg jag i en 270-graders sväng och låg på medvind för stråket.


Fin approach blev det och en mjuuuuk landning. Stod ett par fallskärmshoppare ute vid taxibanan som applåderade landningen, så det verkar som att det såg snyggt ut utifrån också Taxade in till klubbstugan och träffade kusin. Vi tog oss raskt ut och startade upp. Taxade efter hoppkärran och startade från stråket och gick sen in över västerås och norr ut till hans hus för att ta några bilder. Sen en vända till deras stuga en bit utanför. Vi fick syn på några älgar som travade över en mosse, hoppas det blev något av bilderna han tog. Sen var vi tillräckligt fikasugna för att ta oss tillbaks igen.


Ropade upp västeråstornet som meddelade att de inte skulle öppna på några minuter, ja, alltså inte tornet, utan den synnerligen trevliga flygledaren. Anmälde mig för medvind till stråket igen och låg som femte kärra på inflygning. Gjorde en hyffsad landning. Efter parkering så hoppade kusinen ut med ett stort leende på läpparna och frågade direkt... när ska vi ta nästa tur? In för lite fika i klubbstugan. Rättare sagt en hel massa fika. Resan hem blev ganska odramatisk, hade rejält med vind i rumpan, så enligt gps så gjorde jag 135 knop GS. Inte illa för gamla Betty.



image165
Västra Aros.

image166
Skokloster

Planerad

(FPL-SEESD-VG
-C172/L-S/C
-ZZZZ0915
-N0090A020 DCT ELTOK DCT
-ESSX0030 ESOW
-DEP/5943N01742E VASSUNDA DOF/080127 ORGN/ESSAZPZX)

Nu tar vi tillbaks det som är vårt!

Oslo är svenskt enligt SMHI!

image164

Stuck in the mud again


Fransoserna kan också


Håller andan

image163

Ser ut att kunna bli ett riktigt bra väder till helgen. Sol Sol Sol på söndag. Så jag har bokat kärra. Antingen Söderhamn eller Linköping. Lotten får avgöra.


Får torrflyga lite på youtube först. Typisk torsdag.

Knark

Jag avskyr youtube.

Lätt att man fastnar två, tre, fyra timmar varenda gång man går in för att kolla in *EN* video... :)


Klarblå söndag

Det blev en liten vända iallafall! Städningen avklarades på förmiddagen och vädret höll i sig och jag hade tydligen varit tillräckligt snäll för att få permission för att ta en liten tur.

Precis när jag gjorde mig klar för att åka iväg så ringde en av de andra delägarna på kärran och berättade att han var ute på fältet och hade fixat lite småsaker på den. Han tog sig en liten vända under tiden jag var på väg ut och sen anslöt jag för en liten till tur med honom. Han är FFK-flygare så vi tog en vända på lågan. Himla kul att se talltopparna swisha förbi någon meter under hjulen, helt klart annan fartupplevelse. På väg tillbaks gjorde han en bedömningslandning. Lärde mig som vanligt en hel del av honom. Kul att flyga med någon som verkar ha det i blodet.

image160
Flygförare Larsson landar rw 29

På marken så pratade vi lite kring flygningar till våren, ska bli himla skoj.

Iallafall... jag satte mig i vänstersits och taxade genom det våta upp till banänden för bana 29. Precis innan jag skulle sticka iväg så sprakade det till på frekvensen och en cherokee var på väg in för landning, första gången som det varit lite trafik på frekvensen när jag varit där.

Startade och gick norrut, ropade på uppsalatornet men det var stängt. Anslöt strax över bankorset för en bas på bana 24 som jag trodde skulle vara lite torrare än 21, vilket var en korrekt bedömning, man skulle fortfarande behövt ha pontoner för tjugoettan. Stabil approach och fick till en riktigt hyffsad landning. Taxade in och när jag parkerat så vinkade Elisabet och PC till mig. In i klubbstugan en snabb vända och sen så skulle jag vara lufttaxi hem för PC:s räkning (ni har inte hört det från mig, men han var nog i fel postnummerområde föregående natt).

Vi startade från bana 24 och jag ville prova att köra kortfältsstart, spaken i magen. Upp kom vi. Vi tog den långa vägen runt ESSA CTR, så Uppsala-Almunge-Rimbo-Täby-Rotebro-Stäket och sen fick vi klarering in i kontrollzonen upp vattenvägen Sigtuna-Vassunda.

image161
Lite turbullent och studsigt var det.




image162
Sigtuna enligt fotograf Reithe


På det hela taget en himla trevlig flygning i enormt fint väder. Kan man leva på några dagar.

Blue sunday

Tänkte ta mig iväg och se Control. Är ju gammal Corbijn-fantast och gillar New Order skarpt. Idag så är det klarblå himmel och blåser knappt något. Men dessvärre blir det ingen flygning. Städdag på dagis. Suck.

Raquel

Den här tillägnar jag lazerjesus och hans mycket underhållande blogg.



Tack Raquel för att du inte tog rollen som Barbarella. Det går rykten om att det ska bli en remake på den?! Hädelse!

Syntätisch


Tror att herr Telex var lite Moroderinspirerad.

Saknar min moog 960 sequencer. Varför gjorde jag mig av med den för?

Kisel

Jag gillade Hot chip-remixen av La forme. Denna låt är *så där*, däremot så är det en briljant video. Får en hel del Daft punk vibbar.




Kraftwerk - La Forme (Hot chip remix)

På ipoden idag; Anthony Rother. Hela Simulationszeitalter och Hacker (och denna...)


Ute: CAVOK och alldeles för blött fält.

Molnfabriken...

Önskar att de i molnfabriken kunde gå ut i en vild strejk. Grått grått grått...

OTT-Skylon. En veckas väntan

Det är nästan som när man väntar på jultomten; OTT släpper nytt album nästa vecka. Namnet verkar nu vara satt; Skylon. Skivomslag producerat och klart, denna gång med pionjärer och Tu-154(?)



Har man inte hört Shpongle eller OTT tidigare... så säger jag bara. KÖÖÖP!!

Solsken i blick

Visst blev det en liten kort tur idag. Vaknade till strålande solsken och en kvittrande liten pojke som frågade "Ska vi flyga idaaaaag?". Ut till fältet och baxa ut kärra. Tomt på soppa, så vi fyllde på från jeepdunk och flög ner till Barkarby. Hade lite problem sen att få igång kärran, återkommer med vad det var när vi fått det utrett och åtgärdat.

Sen blev det en sväng upp mot Uppsala innan vi satte ner hjulen på backen igen för att åka hem och dansa ut julen.

image156
Taxibanan var lagom blöt. Men fältet var perfekt. Lite småfruset.

image157
Styrman Ru.

image158
Ovanför Håtunaholm. Sigtuna i mitten av bilden och tittar man noga så ser man arlanda längre bort. Kameran lutar... vi ligger inte i stig. :)

Man lever på hoppet...

SMHI tror att det ska bli fint väder norr om Mälaren imorgon söndag, så jag har bokat kärra. Får se vad man hittar på.


Jag har ju pyroteknik som ett intresse vid sidan av flygningen. Verkar som att det går att kombinera.

Får dessvärre lite Columbia-vibbar när jag ser videon. Men. Hm... Det vore *rätt* schysst som en effekt på en julgransflygning ,-p

Tionde veckan med skitväder...

Fick denna från Froggy. Nu vet jag varför jag ska ta ett PPL(H).



and now...






Vad ska man göra... när taffen säger; ESSA 082030Z 082106 06005KT 5000 -RA BR SCT003 BKN006 TEMPO 2106 1400 BR BKN003=

Upp och ner som en pannkaka (vilse i... del 2)

Lite googlande ger vid handen att det är Frändefors / Björnlanda (märkligt att den på många ställen kallas björklanda) jag tänker på. Där finns Björnerud gård som både har ett pannkakscafé och storkökstillverkning (Björneruds)
 



Fältet finns i svenska flygfält, är 650m långt och har korsande kraftledningar både norr om bana 01 och söder om bana 19, lite som Hova. 

Med lite studerande av fältkortet, kan man faktiskt läsa på övrigt... Kafé med pannkaksförsäljning. Mystery solved.
Två timmar blankt om man räknar på 90kts. Det blir definitivt en tur till sommaren. 1500-kronors-pannkaka.

image155

792

5,8nm (luftvägen) från mitt hus ligger Skokloster. Där finns (eller snarare fanns) ett motormuseum. Jag har vaga minnen från min barndom att jag varit där, men var inte allt för imponerad. Eftersom det var så bedrövligt väder för att hitta på någon uteaktivitet idag, så tog jag en liten tur med junior dit. Tog några kort på den Saab 35 som står där och några på Swedic 792 som Lae (i vanlig ordning) har ett välskrivet blogginlägg kring. Tyvärr inte helt luftvärdig. Stort hål i höger vinge och jag misstänker att flagad färg inte är helt aerodynamiskt optimal (hon såg rätt bedrövlig ut i jämförelse med DC3:an i Västerås).
image151
image150
image152
image153
Pja, lite daglig tillsyn bara, så ska det nog gå att få den här i luften igen. Lite färg också... så kanske hon kan se ut så här;
image154

Vilse i pannkakan


Ja. Jag har också traumatiska minnen av den serien. Fast min ömma moder hade iaf förståndet att slå över till *den andra* kanalen när det gick -Du ska inte behöva se sån där kommunistsmörja, så jag hoppas jag inte tagit allt för mycket skada.

Jag funderar på att ta en tur söderöver inom kort. Jag har bestämt ett minne av att det ska finnas ett fält i södra delen av sverige som ligger i närheten av en pannkaksfabrik. Ska bara försöka komma på vad den heter.

Snöar för fullt här i svitjod. Nu iväg en vända till Skokloster, antagligen sista chansen att få kolla in motormuseet.

Hellepeller

image149


* Landningsplats. Har pratat med släkten som äger ängen nedanför där vi bor. De har inga planer på att ha får betandes där igen. Så jag kan nyttja det om jag ser till att det hålls klippt.

* Hangar. Kan köpa en begagnad tälthangar till ett bra pris.

* PPL(H). Bridgeutbildningen kostar 6000:- på Flygteoriskolan. Tänkte börja i den ändan innan jag kör praktisk skolning.

* Hellepeller. Jajemesan. Lyckats få ett bra kompispris för skolning från en helikopterägare. Så det blir inte så blodigt dyrt i slutändan.

* Hellepeller 2. Vad sjutton ska man ha för något? En liten R22 kanske? MI-2? Silkorsky S-76 ? Hiller UH 12C?

Gott nytt år

190144-147
Faller för grupptrycket och tillönskar alla ett gott nytt år. Bilden: Felix som gör sin berömda imitation av en helikopter med två tomtebloss och en pannlampa.

Dagens ord: bakfull