I've got the Fokker in sight, switching to machine guns...

 
209 000 billiga dollar. Sen måste man iofs ha en egen liten oljekälla eller gifta sig med en shejk för att ha råd att flyga åbäket. Hittade lite nya priser på att flyga L-29 och L-39 i Nyen (Са́нкт-Петербу́рг, Petrograd och också kallad Ленингра́д efter ökänt skägg). Inte alls så tokigt dyrt, framförallt inte eftersom de tar betalt i samma billiga dollar som ovanstående kärra är utbjuden i. Såååå... nästa år.

Har precis fått klart att få köra första lektionerna hellepeller. Finansiering också klar. Så.. nu gäller det bara att hitta tid...

Gladsåsomfågelnimorgonstunden

image194
Pre-start checklist complete.

image195
Airborne

image196


image197

image198

image199




image200
Flyg-Ture

image201
Vasslanda (Arlanda West) RW 11/29

image202


Nu har blogg.se ätit upp mitt inlägg 4 gånger. Så jag ger upp... blir ingen mer text.

Joråsåatt....

Vilket kalasväder. Tog några timmar ledigt från kund och åkte ut till Vassunda. Precis när jag parkerade hörde jag det ljuvliga ljudet av sex cylindrar rolls royce och japp, nån hade tagit en liten morgontur med kärran.  Visade sig vara flygkapten Gunnar E som tog sig en liten tur med frun. Skönt att slippa rangera ut och bara sätta sig i en varmkörd kärra. Tack!

Jag tog en tur runt arlanda kontrollzon, med landningar på Sundbro och några studsar på Barkarby. Otroligt vackert flygväder, dock en del termik mellan 900-1200 fot, så det var lite hoppigt. Dessvärre så hade jag kameran felinställd, så bilderna blev rätt dåliga, gick inte riktigt att rädda upp dem. Flygmässigt så var det inte så stor utmaning. Har ju gjort samma vända ett par gånger tidigare och mina landningar gjorde jag ju på mina tre hemmafält, men det var skönt att bara slappna av och njuta. 

image181
 Flyger söder längs furusundsleden, Ljusterö på vänster sida.

image183
RW24, Barkarby. Caution; wake turbullence after departing piper.


image184
Sigtuna

image185
Håtunaholm







På väg hem från Barkarby så tog jag en liten sväng över Håtunaholm. Antar att någon vis flygnörd kan berätta vad det var för kärra som stod på backen.
image186


Höjdhållning och svängar satt som de skulle, gjorde ett par 45-gradare. Landningarna var helt klart godkända, sista på Vassunda satt som en smäck. Ska försöka göra ett riktigt airworkpass nästa gång.

Det ser lovande ut...

image180
Om fältet håller så blir det en vända idag. ESSA 270530Z 270615 27008KT CAVOK=. Återkommer.

När kommer reprisen?


Heute abend aus Deutschland. Die Mensch-maschine.

Ska försöka hitta denna plansch i sommar. Werkmästaren i magen någon?  
image179

Du behöver inte leta längre nu
Jag kan få dig att känna dig bättre nu
Jag vet vad du vill ha, en sak jag gör så bra
Jag ska ta och göra dig lycklig idag
Vibrerar - det är maskinen i mig
Accelererar - jag är maskinen för dig
Chockerar - med maskinen i mig
Fascinerar dig
Olja, gas, bensin eller meta-tablett
Behövs inte för att min maskin ska fungera perfekt
Jag är en superman, vill visa vad jag kan
Ägna min dyrbara tid åt dig lite grand
Jag behöver inte stanna längre nu
Jag har fått dig att känna dig bättre nu
Du tyckte det var bra, det var väl det jag sa
Jag har gjort dig lycklig och glad idag

(Vem har snott min 12":a?)


Ringrost


Jag hoppas kunna ta en liten tur på torsdag, prognoserna ser iaf helt ok ut och på jobbfronten är det lite mindre hysteriskt. Lär bli lite airwork och ett par landningar. Måste se att jag fortfarande kommer ihåg hur man gör när man flyger. Lågt och långsamt. Skål!

Umleitung...

For more action... go to;


Ich bin der Musikant mit Radioröhre in der hand

image178

Lite blogguppehåll... händer inte så mycket annat än jobb jobb jobb just nu. Stackars askungen.

Yrkesval

Det är bara att konstatera, man *har* valt fel yrke. Jag vill också gå till jobbet, ta en kaffe och bränna av ett par sidewinders.


Fredagsöl (med pilsnerfilm)

Skål på er. Själv jobbar jag hela helgen.
Här är en liten pilsner-rulle som faktiskt också knyter an till förra inlägget...


Den med flest oscillatorer vinner

 
Det ballaste man kunde ha när jag var liten var en Fairlight. Det ändrade sig när jag började lyssna på berlinskolan. Det man önskar sig från tomten är ett stort Moog System IIIC, gärna med dubbla sequencers.

Så här trakterar man sina två moogsystem om man heter Mark Shreeve...
http://www.youtube.com/watch?v=1LX3PZNpDuI
http://www.youtube.com/watch?v=sbVwhMZWI0U


Även fast han och hans sidoprojekt Redshift är engelsmän, så är det ett bra exempel på berlinskolan när den är som bäst; magiska monotona sequencerslingor.

Om man vill snöa in lite på analogsynthar, så rekommenderar jag http://matrixsynth.blogspot.com/ varmt.


Ernst-Hugo

Helgen ser ut att bli bedrövlig. Igen. Denna gång med ett lågtryck som dundrar in från danmark. Danskdjävlar.


Upprop!



Snälla sveriges television. Visa Kalles klätterträd igen.

Dags för sidvindsträning

Nästa gång jag ger mig ut så blir det lite sidvindsträning. Något annat jag behöver fundera lite mer på är att när jag ska avbryta en approach. En cessna är ju väldigt förlåtande när det gäller hårda landningar iofs...



Man kan tycka vad man vill kring ovanstående video. Kunde ha gått rejält mycket sämre än vad det gjorde.

Here comes that rain again

Det är bara att konstatera att vädergudarna inte är med oss. Skulle egentligen ha suttit i högersäte idag som sällskap till fellow aviator när han skulle få bort lite ringrost, men vi bestämde redan igår att ställa in. Vist beslut då jag vaknnade till riktigt grått och trist väder idag. Så istället blir det att joxa lite i trädgården och kanske plocka fram lite böcker. Har Rod Machado - Instrument pilot's survival manual att läsa.

image177


Jaja... en liten video får man väl ta och posta då.

RSS 2.0