Slutstation Visby. Avstigning samtliga.

Kommer nog inte att bli någon flygning på nån vecka då jag snart sticker över till Egham en vända. Egham ligger inte mer än fyra-fem kilometer från Heathrow och man brukar känna golvet skaka när 747:orna kommer överdundrandes. Kanske tar med kamera och leker spotter. (Man måste ha regnställsjacka på sig och vara lite lätt autistisk för att smälta in va?) Tar en tur förbi TransairFairoaks. Ska kolla om de inte möjligen kan ha ett bra barn-headset till Felix.

När jag kommer hem däremot så har jag bokat ESD för en helgflygning. Visby. Boende bokat. Nu är det bara att hoppas på bra väder. Peppar peppar.



Stockholm i mitt hjärta...

En gammal studiekamrat från Umeåtiden hörde av sig och frågade om vi skulle ta en lunch. Var dessvärre upptagen för det, men föreslog en sen eftermiddagsfika. På Barkarby.

Tog cessnan ner till Barkis efter jobbet och mötte honom där. Efter att vi gjort lite catching-up på Kalle Flygare så tog vi en liten tur.

Det var väldigt vackert väder, trots en hel del Cb med regnskurar på avstånd. Alldeles lugnt i luften och sånt där magiskt guldvarmt ljus. Startade på bana 24 och gick masten-kyrkan. Fick klarering av Brommatornet att gå in över stan.



Efter att ha kollat in hans hus (det är inte det där fyrkantiga med borggård strax bortanför storkyrkan ;-p), så tog vi en liten skärgårdsvända. Hemåt i skymningen och har nu spräckt 200-landningar.

Imorgon ska jag ta en fika med min flyglärare. Ska bli skoj.

87.1h

Intressant?

När jag 1986 fick mitt första konto på en burk mot internet, så fanns usenet och ftp som förströelser. Idag sköljs vi över av information vi faktiskt kan vara utan.

Här är några saker som kommer att hamna som memer i era hjärnor, ni får själva bedömma om det är värt att de hamnar där.

* Startade från Vassunda i ca 20 knops motvind som vände till medvind på 200 fots höjd. Intressant. Stallvarnare, fram med nosen. Vinna fart.

* Picknick på Sundbro. Pastasallad. Bilder kommer strax; på Emmi, hund och tidigare nämnd pastasallad.

* God EK-tårta som PC bjöd på. Träffade flera gamla teori-kurs-kamrater. Trevligt. Alldeles för kort.

* Flög en sightseeingtur med kollega från Phadia, vars flickvän funderade på att ta PPL (eller segelcert). Första gången i litet plan för henne. Hon frågade om vi kunde ta en tur igen senare i veckan. Kul.

* Snabbt iväg hem för att hinna ställa iordning innan närmsta kollega/vän/ravekompis (fast småkidsen brukar tro att vi tillhör narkotikaspan/ravepolizei när vi är ute på skogs-stamp) kom förbi med sin familj för årets grillpartaj. Lite synd att man knappt hann se något av öppet-hus-dagen.

* Väldigt turbullent inflygning till vasslanda. Landning i sidvind. Ett hjul. Funkade.

Som sagt. 87.1h loggat. 198 landningar. Landings/hour-ratio:2.27 (den var pi i våras). 90 landningar senaste 90 dagarna.

* Josefin frågade "Kan vi inte åka till Visby nån helg." Får bli härnäst.

* I mitt glas just nu: Laphroigh cask strength, 1976.

* I playlist: Wizzy Noise - Hentai.

Skål och hej.

Tri-six-fife


Imorgon är det allmänflygets dag på Sundbro flygfält i Uppsala. Självfallet ska jag, familjen och flygplanet dit. På förra årets flygdag, så beslöt jag mig för att ta certifikatet. Tiden går både långsamt och fort märker man.

Iallafall... så har vi som gick teorikursen tillsammans förra hösten tänkt köra lite picknick. Kommer ni dit, så hittar ni oss säkert.
Jag kommer att ta med picknickmat som säkert räcker till några till...




Betty är nypolerad så hon kommer att glänsa som en sexcylindrig drottning bland de andra klubbcessnorna. Hörs på 123.35!

Sweden, Sierra-Sierra-Delta...

Firmaflyg. Hemlig ort. Skitskoj! Fenomenalt väder. Trevliga controllers! Nu äre helg!


Såna härna borde man ha på sin kärra. Finns att köpa på ebay

Betty Blue. 118,10 på morgonen.

Har lurat familjen till att ta en liten morgonflygning (som nu ser ut mer och mer att gå över till förmiddagsflygning). Återkommer när vi varit ut till fältet, fått ut den morgontrötta fransyskan ur hangaren och tagit oss en vända. Vädret är ju fenomenalt iallafall.

Har ju velat länge och väl om vad för smeknamn jag ska ha på SE-ESD. Gamla Bettan(tm) har ju varit ett arbetsnamn. Men självfallet ska en fin gammal Reims-Cessna kallas för Betty Blue.


----------------------------------------------------------

Felix hjälpte mig putta ut Betty från hangaren, monterade in barnstol och satte honom bak. Emmi fick sitta fram i knät på Josefin. Checklista, motorstart, taxade till väntplats bana 29 och lättade strax därefter. Inte riktigt lika turbullent som igår, men nog studsade det rejält när vi steg upp förbi 800 fot.



Pytta flugplan (tm Felix)

Ropade upp arlandatornet och fick klart in över Sigtuna. Gick några varv över stan och huset. Tyvärr fick inte controllern något eko från vår transponder, så vi fick snällt gå tillbaks ut samma väg som vi kom. Omväg runt kontrollzonen ned till Kungsängen innan vi gick mot Barkarby för att tanka och fika. Fick äntligen till en riktigt bra landning på Barbarby-onthecenterline (norsk brytning). Fast det blev inget fika. Kalle flygare hade stängt.




Nytvättad ESD
Det var mycket trafik som startade från Barkarby på förmiddagen, så vi ställde oss i kö och startade efter ett litet tag på bana 24. Gick Säbysjön-Masten-Kyrkan och jag ropade därefter upp Brommatornet och fick snabbt svaret
-S-SD, Squawk  0331. Cleared over city,  maintain 2000 feet.

Fantastiskt fint över stan, tog några varv över Josefins jobb och centrum innan vi lämnade mot Bosön. Gick ut en vända över skärgården över Vaxholm, Grinda och Möja innan vi gick norrut över furusundsleden. En himla massa båtar och enormt bra sikt. Svängde därefter västerut och passerade över Rimbo för att gå mot Uppsala innan vi skulle hem till Vassunda igen. Vid Rimbo hade Felix fått nog och ville hem. Så jag stod på. Blev ingen sväng in över Uppsala. Jag mötte en A340 och ett par MD8x på motsatt kurs en bit ovanför oss på väg in mot Arlanda, bana 26. Läääckert. Önskar jag hade haft kameran framme.

Ganska byig vind på väg ner mot Vassunda. Fick ett vindskjuv på finalen och var beredd att gå runt, men det lugnade ner sig och jag fick till en hyffsad, men något bestämd sättning. Rullade in till hangaren och vi tog en liten picknick innan vi åkte hem till Sigtuna igen. Kul liten sightseeingflygning.

 

Materialvård

Jag och Felijoxen åkte ut till fältet, baxade ut ESD och spenderade några timmar tillsammans med högtryckstvätt och diverse kemikaler. Slutresultatet blev riktigt bra. Tog oss en liten femminuterstur, men det blåste lite mycket för att det skulle vara njutbart. Mojnar det till kvällen så blir det en familjetur in över sthlm city. Får se.

Blåsigt värre

Flög ESD till Västerås/Johannisberg för oljebyte idag. Plockade med junior för att ha en heldag tillsammans; kolla flygplan, köpa lite presenter till lillasyster (som fyller ett på fredag) osv. Vi var på fältet redan före åtta och baxade tillsammans ut planet och jag fick god hjälp att göra daglig tillsyn, med frågor som "vaffu gö du så däääär föööööör?", bra för att faktiskt utföra punkterna som man ska.

In i kärran, checklista och startade i ganska kraftig vind. Styrde raka spåret mot ESOW-Björksta. Ropade upp västeråstornet i höjd med enköping och fick klarering in. Någon minut innan jag passerade in i kontrollzonen så ropade några skolkärror upp tornet och begärde att få gå tillbaks pga låga moln. Strax därefter så rapporterade tornet att även västeråsfältet hade låga moln söder om sig. Jag tittade mig omkring och såg att det fortfarande var CAVOK norr om mig, så jag beslöt att fortsätta och kolla in läget.

Såg skolkärrorna landa alldeles innan jag passerade över fältet och såg att molnen på andra sidan västeråsfjärden låg längre söderut, så det skulle gå att ta sig fram och även avbryta landning och gå runt om det inte kändes bra. Fick lämna frekvensen för johannisberg radio och lade mig på en lång final. Johannisberg har jag ju kört rätt mycket på under utbildning, så det kändes som ett intressant träningsmoment. Jag var väldigt noga med hastighet och kolla av höjd, då jag tycker det är ganska svårt att bedömma höjd bara genom att titta ut genom fönstret när man flyger över vatten. När jag var på väg ner på mina sista 100 fot så stod struten nästan rakt ut, vinkelrätt mot banan. Kändes riktigt stabilt med sidvindsupphållningen, och utflytningen var ganska bra. Fick en liten körare/tryckare precis när jag skulle sätta, så jag drog på gasen lite för att balansera upp.

In till servicehangaren efter jag ropat upp västeråstornet med landningsmeddelande och lämnade över planet till teknikern. Johannisberg har gott och billigt fika, så vi gick och tog oss något att dricka och knapra på innan vi tog oss in till stan.







SE-ESD i bara mässingen.


Jobbar du här eller?



Jag fortsätter temat med tankbilar

Efter besök på leksaksbutik och lite annat, så tog vi oss upp till Djäkneberget, där det finns en bra restaurang och en stor lekpark. Far och son blev nöjda. 

Tillbaks ute på Johannisberg så var inte servicen riktigt klar, så vi kollade in en skördetröska som var ute och gjorde det skördetröskor gör bäst. Efter lite snack med teknikern så hoppade vi in i kärran igen och startade upp.
Vi fick klarering till väntläge Väst av tornet och ställde upp på bana 23. Vinden var starkare nu och jag tror inte jag skulle ha fullföljt en start om det hade blåst lite till.  

Innan jag hann fram till vänteläget så fick jag klart 1500 fot mot Björksta och passerade därefter rakt över flygplatsen. Färden hem var ganska turbullent och det dansade runt rejält. Men av det märkte inte Felix, han somnade (som vanligt?!) när vi utpasserade ur kontrollzonen. Lyssnade av arlanda atis på väg hem och beslöt mig för att ta bana 11 på vassunda. Kom in och korsade fältet och såg att vinden låg ganska bra. Inte rak sidvind iaf. Låg bra före planet och på medvind lade jag upp några punkter på final för att avbryta om jag inte låg rätt. Fältet är ju ganska smalt, så man har inte så mycket marginaler för missbedömningar när det är sidvind. Dansade omkring rejält på bas, men så fort jag kom ner under 500 fot på final så lugnade det ner sig. Jag tog inte ut full klaff och lämnade kvar lite motoreffekt tills precis innan sättning. Flöt då självklart lite längre än vanligt, men sättningen känner jag mig riktigt nöjd med. Felix vaknade inte ens. Däremot när jag stängde av motorn så öppnade han ett trött öga och frågade "ska vi inte flyga mer eller?"

På hela taget nöjd. Jag ska fundera lite mer kring vad för marginaler jag vill ha när det gäller vindförhållanden. Vill framförallt bli mer van med planet. Nu är det iallafall flygbart ett tag till, så, så fort jag har tid, så blir det att ligga i varvet på sundbro och kanske också köra ett pass airworks.


Tjillevippen.

Taxi, var god dröj.

Skulle plocka upp lite elektronik på Barkarby till ESD som ska in på service, så för att anlända with style, så tog jag mig självfallet en liten kortare flygning på eftermiddagen. Blev genomsläppt i ESSA-ctr även fast jag saknade transpondereko. Tack för det.

Blev en snabbfika med PC. Glassbåt. Gav honom sedan skjuts hem. Så nu kör man flygtaxi också. Josefin börjar bli sugen på att ta en tur. Undrar vart vi ska åka. Stegeborg, Mariehamn eller Visby funderar jag på.

80,0h loggat i boken. Den som prickar 100h-datum närmast får en fin present.

Ladies and gentlemen, on the right hand side; ESSA Tower.

Åkte ut till fältet vid femsnåret för att kontrollera ett par saker på planet och tog mig sedan ett varv för att lära mig landa på bana 11 som jag skulle premiärflyga från. Som ni ser på bilden nedan så ligger Vasslanda precis utanför arlandas kontrollzon och startar man öst-sydöst, dvs bana 11 så måste man svänga ganska direkt för att inte gå in i kontrollzonen. Vad är då problemet med det? Det är väl bara att ropa upp arlandatornet och få klarering. Mäpp. Man hör arlandatornet *ganska* bra , men de hör inte mig om jag ropar upp. Däremot så 100 fot upp så får man kontakt, men då hinner man knappt säga sigurd-elak innan man redan är inne i kontrollzonen. Nåväl. Andra roliga saker med bana 11 är att Gamla Uppsalavägen (255), går precis bortanför bantröskeln, så man kan inte ligga kvar och mesa några fot ovanför backen. Det vore också en ganska dum idé, för ytterligare lite längre bort, så ligger en höjd med tillhörande tallar. Så spaken i magen, rida på markeffekt för att få upp fart, och sen stiga så mycket man bara kan, innan man tvärt svänger för att inte hamna i kontrollzon oanmäld. Jag tycker det är skitkul. Aktiv flygning, eller bushflygning eller vad man nu ska kalla det för.



Iallafall. Baxade ut planet själv (också en first, brukar ju få hjälp annars). Kolla soppa, olja och att allting sitter där det ska. En sista väderkoll, blåste ganska friskt dock nästan rakt i banans riktning, starta upp och taxa till banände. Det var nyklippt så man gled omkring lite och jag blåste upp ett ganska fint moln av nyklippt gräs (dvs, det som fanns kvar efter att AN2-an hade rullat omkring (världens största lövblås-anyone?)). Ställde upp och startade. Vilken startprestanda det här planet har (STOL rules), var airborne efter mindre än 100 meter. Fortsatte rakt fram och svängde precis innan kontrollzon i ett vänstervarv. Lade mig på en medvind och gjorde en approach jag känner mig nöjd med. Lite lägre hastighet än vanligt på final, just ja... det blåste ju, så jag gav rejält med gas sista delen. Det är lite trångt när man ska in den vägen med skog på båda sidor. Drog av strax innan bantröskel. Hade lite lägre hastighet än vad jag haft tidigare (52 kts) och planet satte sig fint. Rullande nästan ingen sträcka alls och jag kände mig mogen att köra samma bana, denna gång med pax.


Strax därpå så rullade PC in med sin far och hans gode vän från Alsace. Utan att dra benen efter oss så ställde vi upp och startade. Jag lämnade varvet och gick mot Skokloster. I höjd med slottet så anropade jag Arlandatornet och fick klart in över Sigtuna, 1000 fot minus som vanligt, med tillägget "fint väder för lite sightseeing va?". Affermative på den frågan. Det var lite turbullent på vår höjd på väg in mot stan, men så fort vi kom in över Sigtuna så lugnade det ner sig. Vi tog ett par varv runt stan och mina passagerare kollade in några hus under tiden som jag lyssnade på att Thai-961 fick sin klarering hem mot Bangkok. Såg tyvärr inte när de startade.



Vi gick tillbaks upp mot Vassunda igen och jag fick mig en liten paus under tiden som PC skjutsade hem herrarna (som verkade nöjda med flygningen). Tyckte själv att min landning var hyffsad. 6/10.


40 grader fowlerklaff, ladugårdsdörrar. Landning bana 11. Och nej, det är INTE en cannabisodling i förgrunden. Bara vanliga tistlar och brännässlor.

PC kom tillbaks och vi hoppade in i planet och startade för att gå till Barkarby för att tanka. Väl på väg in mot Stäket hörde vi flygtjejerna i Skybirds på radion igen, de hann starta och utpassera innan vi kom fram till Masten. Landning och in för tankning. Startade upp igen och stannade till vid väntläge för bana 06 ett tag för att låta Skybirds landa. Vi ställde upp precis när den första av en hel drös luftballonger anmälde att de hade för avsikt att landa på Barkarby om 10 minuter. Lite tur att vi kom dit när vi kom dit, annars hade vi fått vända / vänta *länge*.

Vi funderade lite när vi passerade ut vid Kyrkan om vi skulle begära klarering in över city, men valde istället att ligga kvar i g-luft och gå furusundsleden norrut. Hörde en familjär callsign på Brommatornets frekvens, SE-IBX. Både PC och jag var på vippen att trycka in sändknappen...




Vete. Snart i en macka nära dig



Roger, balloons in sight, switching from missiles to machine guns



Otroligt vackert att gå ut mot skärgården en sommarkväll. Vi passerade över Vaxholm och fick syn på två färjor, Birka och Tallink som vi gjorde varsin 360 runt. Blev några bra bilder. Många pax på Birka som stod och vinkade åt oss.


Strax innan Norrtälje så vek vi av västerut och vi tog en rövare. "Arlandatornet, S-SD undrar om det är möjligt att korsa kontrollzonen Vada-Vassunda". Blev överraskat glada av svaret; "Det ska vi nog kunna ordna, inpassera VADA, gå mot tornet, 1000 fot eller lägre". Fick göra ett varv i väntläge öster om 01R/19L för att släppa in en kärra (Finnair enl PC som har total koll och minne som en liten ponny) innan vi fick "Klart mot Vassunda". Passerade söder om tornet och jag tycker mig se att flygledaren vinkade. Väldigt lugnt på Arlanda vid den här tiden... Bra timing verkar det som. Vid utpassering vid Vassunda ,så tackade jag för gästfriheten (och lovar härmed skicka en dammsugare till den  flygledare som var i tjänst) och vi anslöt varvet för Vasslanda. Bättre landning denna gång.

Vi körde hemåt Sigtuna och drog sen på farbror Blå för en debriefing-pilsner. Mer såna här flygningar! :)

Hugin och Munin, ständigt övervakande ESSA CTR.
 

Lite för mörk bild, men fältet ligger precis hitom minsta holmen
Bilder by PC

Torka på Åland

Raskt iväg till Uppsala för att hämta upp trotjänaren SE-GON. Fick information om att noshjulsdämparen var kass, så det blev att taxa väldigt försiktigt.  Lyckades få igång min UMPC med pocketFMS så det blev rena rama glas-cockpit-flygningen ner till Barkarby där jag skulle plocka upp Elisabet och PC. Turbullent värre och jag tyckte att den som utfärdat CAVOK måste ha varit på nån annan planet, för molnbasen låg ganska lågt.

Min approach och final var helt ok, men jag fick inte riktigt till sättningen, såg lite för sent att vinden vred runt. Får bli en komihåggrej att *alltid* kolla struten en sista gång. Jag var åtminstone snäll mot noshjulet. Rullande in till gästparkeringen och två glada flygkollegor packade planet fullt med väskor, kartor och fika.

Vi ställde upp på bana 24 och startade i ganska stark byig sidvind, men det gick bra att starta. Låg ganska nära maxlast. PC aktiverade vår färdplan när vi utpasserade österut vid KYRKAN och stockholm control undrade vilken höjd vi ville ha. Vi föreslog att ligga på 1500 till en början, då molnbasen fortfarande var låg, vilket vi fick göra.  Efter TEB så började molnen klättra uppåt, så vi begärde och fick stiga i nivåer tills vi kom upp på 3500 fot. I höjd med norrtälje så började vädret bli bra, men ganska disigt och det slutade vara turbullent. Så fram kom levelfika. Denna gång monsterdammsugare från Complé Konditori. 

Vid DODAM blev vi överlämnade direkt till Mariehamnstornet och PC anropade dem med ett Hyvää... Visade sig att det var samma controller där som förra gången. Fick ett glatt "report when entering tma, 3500 or below". När vi kom in i tmat så fick vi ett "cleared right base for runway 21" och vi påbörjade plané. Precis när vi kom in över åland och hade 15 nm kvar så fick vi klart att landa. Antar att hon hade väldigt lite trafik.

Anslöt bas och efter landning så fick vi ställa oss på apron stand 4 igen. Nästan som en långsam repris. Upp i tornet och visst var det samma tjej, denna gång utan övervakande lärare. PC betalade startavgift och vi fick lapp för att gå ner till taxfreen. Fast... det visade sig strax därpå att den just hade stängt. Läxa, RING I FÖRVÄG ;-p!


Istället så gick vi ner till thairestaurangen och tog varsin chicken panang, mer eller mindre spicy. Ut för att få lite luft därefter, innan vi ånyo äntrade SEGON. Första gången Elisabet var på Åland. Så nu har hon sett flygplatsparkeringen där iallafall. (Flygstation som det heter på Åländska). Hemresan var fantastiskt vacker i solnedgång och utan moln innan vi kom in över sverige igen. Vi spanade på finlandsfärjorna på väg ut i furusundsleden, samtidigt som på andra sidan så anslöt lite större kärror ILS för bana 26. Dvs, jag och Elisabet kollade in färjor och PC spanade efter flygplan ;-p

Begärde plané ihöjd med TEBby och gjorde en hyffsad landning sen på bana 24. Släppte av Elisabet och startade därefter upp för att gå hem till Uppsala igen. Vi ropade upp arlandatornet och fick gena Stäket-Sigtuna-Vassunda genom kontrollzon. Landade "hemma" på bana 21 precis när det började skymma, helt enligt plan. När vi rangerat klart planet och gjort klart alla böcker så blev det mörkt. Ska bli skönt att göra sin NQ snart så man slipper hålla koll på när det blir för mörkt för att flyga.

Halvvägs hem fick vi vända tillbaks då en av oss hade kvar cessnanycklarna i sin ficka. Jaja, hemma sent och jättetrött, men guuuuu va kul det är att flyga tillsammans. Blir nog inte något mer flyga av förens nästa vecka. Får se vad det kan bli då. Börjar bli lite sugen på Stegeborg, alternativt Visby. Hade tänkt att köra Visingsö i helgen, men det finns inget flygplan att flyga. Suck. Jaja... vad är väl en bal på slottet (eller en taxfreebutik i mariehamn).

PC har nog några bilder snart på sin blogg.


RSS 2.0