Can you 'Ear me?

Hallå alla. Blir tyvärr ingen nyårsflygning due lite öronproblem, så jag är grounded. Hm. Finns det någon bättre svensk term för grounded; Jordad? Marksatt? Stenad?

Nästa flygning blir iallafall till Linköping.


Inbound NORPOL

God jul alla! Ser ut som att det blir åtminstone en rimfrost-vit jul i år iallafall. Jag hoppas att tomten har IR för taffen för imorgon ser lite småtråkig ut. ESSA 231610Z 240024 23006KT 9999 SCT005 BKN015 TEMPO 0024 -SG BKN005 BECMG 0306 23015KT=


(Jag förväntar mig nästan att nån kan identifiera typ och ge lite historik)

1041

Haha... lite omplanering från kunden gav mig möjlighet att ta en långlunch. Så raskt in i fartomobilen och bränna ner till Vassunda, plocka ut kärra, utföra daglig och sen upp-och-iväg!

Ville kolla om jag fortfarande visste hur man gör för att flyga, så jag begärde klarering in i Uppsala ctr och fick klart att ligga i varvet på Sundbro. QNH1041, nytt rekord för mig. Det var rejält med trafik på Ärna så jag fick ligga kvar på frekvensen.

Inget att klaga på när det gäller studsarna jag gjorde, känns som att jag och maskinen är sams fortfarande. Gjorde en fullstopp och käkade en lunch och sen ut för att åka hem.

Inga oväntade saker, skön flygning i ett underbart väder. Livet är livat.

Lär inte hända något mer flygmässigt innan jul... så god jul på er.

Tid tid tid

Flygväder. CHECK. CAVOK.
Flygplan. CHECK. Ledigt som sjutton.
Flygsugen. CHECK. Gissa?!
Tid att flyga. Suck.

In the beginning...

were the machines.

Liaisons dangereuses live 1982. Beate... mmm...


Vädret är inte med mig

Hade planerat att ta en tur efter lunch då smhi visade på en stor sol igår. Men dagens taffar säger något helt annat. OVC008 och stor risk för nedisning är det om man tolkar den optimistiskt. Gör man det pessimistiskt (vilket jag alltid gör (man ska ha en Ior-inställning till prognoser), så blir det rejält tråkigt väder idag. Så det blir att kolla in lite flygprylar på diverse flygshoppar på webben istället (tröstshopping någon?).

Just ja. Som ni förstår av första meningen så är Flygplanet tillbaks från service. Tog bara nio veckor.

Det heter BOB

och inte kälke








Det här är en kälke:
(fasta medar)


Det här är en bob, snowracer, dödsmaskin:

(rörlig med)

Crasch and burn



Ingen flygning due weather, ingen blogg due totalhaveri. Dvs det SAN som servat en rad servrar jag har, har kraschat hårt och skrivit sönder rubbet. Vilket inte hade varit något problem eftersom det finns backup. Det jobbiga är att providern inte verkar kunna  läsa tillbaks backupen  pga diverse klanterier.  Irriterat och deppigt. Mycket som är borta. Så jag lär spendera närmsta veckorna med att skrika på folk och försöka återskapa åtminstone det nödvändigaste.


Glad lucia på er.

Luftvärdighet...

Nopes. Inget flyga i helgen som planerat. Planet är fortfarande på service, inväntar luftvärdighetsbevis från luftis. Så förhoppningsvis kan det istället bli lite luciaflygande. (glögg, lussebullar och pepparkakor som levelfika?).

Håller på och laddar för nästa 1981-inlägg. Be prepared...

Nu dags för japanskt julbord. Konichiwa.


image146


Rule Brittania

Tog en liten tur med Felix för att snacka gran med en bonde vi känner, vilket innebar att vi tog vägen över ESSA. Hittade en liten kärra som vi bara var tvungna att plåta.

image142

De fick först klareringen "Line up 19L", men tornet ändrade på sig, så de taxade förbi och hela besättningen vinkade glatt till Felix som i värsta marshallstil stod och viftade med två ficklampor.

image143

image144

image145

RSS 2.0