Sawasdee Mariehamn

Nu hoppas vi bara på väder för en liten tripp till Mariehamn på torsdag kväll. Flygplan bokat (dessvärre inte mitt egna, utan det blir trotjänaren SEGON). Ska bli kul att flyga med E-bettan. Vi ska väl försöka kuckelura (äntligen lite tupplurrelaterat) ihop lite picknick med teorigänget, vår idé just nu är flygets dag på Sundbro.

Ska bli gott med lite thaimat och lite taxfree.

image111
Ytterligare en bild från igår.

Høneblund

ESSA 300830Z 300918 21008KT 9999 SCT030=

Ser lovande ut för en liten eftermiddagstripp efter jobbet. :) 

--------------------

Uppdatering 20:00Z.
Jajemensan. Äntligen lite flyga av. Bilder courtesy of PC.

Jag och Felix hämtade upp Sancho Panza på Harberget och dundrade sedan ut till Vassundafältet där vi mötte Gunnar som stod och målade propellerspetsar på en av sina helikoptrar. Pratade lite löst med honom om att flyga hans AN2:a en vända till Mariehamn. Eftersom den är litauenregistrerad så behöver man tydligen inte skillnadsutbildning för sporrhjul för den. Faaast. Jag tror nog gör det ändå.

Vi monterade in ett stycke bra barnstol och surrade fast Felix och hans nallebjörn och efter daglig tillsyn och noggrann checklistegenomgång så startade vi på bana 29. I baksäte satt PC och Felix docka. Tror de hade mysigt. Vädret var fantastiskt. En hel del moln söder och öster om Stockholm, men fint där vi var. Jag ropade upp arlandatornet och frågade om vi kunde ta genvägen till Stäket vattenvägen över Sigtuna, otroligt trevlig flygledare gav oss snabbt klarering och vi var strax framme vid Barkarby. Landade bana 06. Första gången. Landningen var *sådär*. Under tiden som jag tankade upp flygplanet så utforskade PC och Felix omgivningarna.

image109
Chuck, is that you?

Vi taxade ut för start och strax efter oss kom ett  Skybirds, ett gäng flygande tjejer som skulle ut och flyga rote. (Tror de heter så, kan vara chickwings också ;-p. Startade och flygningen till Västerås var otroligt vacker med ett underbart ljus och molnfri himmel. Det var snudd på ingen trafik alls så vi fick klarering in utan några restriktioner.
Anslöt först för bana 05 men efter lite diskussion med baksits så böt jag till bana 23. Blev en hyfsad sidvindslandning med distinkt sättning på högerhjulet. Kändes ok, men jag behöver träna mer sidvind. Får bli några vändor airworks under nästa vecka.

image110
Kapten Kängu och lilla Ru

Vi taxade in och mötte upp sillstryparen i förskingring, och vi gick tillsammans över till klubbhuset för att fika lite. Väl därinne så bjöds vi på EK-tårta. Uppfattade dessvärre inte vad den glada eleven hette. Men Felix gillade den skarpt. Vi satt ute sedan och kollade in när några pipers startade innan vi sade hej till Patrik och startade upp. Fick klarering ut ur kontrollzonen av västeråstornet och startade därefter på bana 23. Lämnade hemåt på 1200 fot som blev vår höjd hela vägen hem. Tänkte först prova att landa på bana 11, men tog 29. Hade väldigt hög hastighet på final och var på vippen att dra på och gå runt men fick till en studsig sättning och lät planet rulla ut. Vi var i Pan pan pan-Felixnödläge, det straffar sig att glömma blöja hemma. Lyckades iaf få ut honom i tid.

Vaxade upp fönstren på ESD och rangerade in i hangar. Mycket lyckad kväll och trevlig flygning som vanligt med PC. 2.0h loggat ikväll. Kan nog bli en vända till i veckan. Vi har lite planer på EFMA tillsammans med flygkompis Elisabeth. Taxfree och thaimat lockar.



Vad är det för kilopris på färska certifikat?

Grundavgift för utfärdande av certifikat.
600 kr
Årsavgift för certifikat
540 kr
Teoriprov, PPL (A) (Godk)
2200 kr
Flygprovsavgift för utfärdande av certifikat (Godk)
5400 kr
Tillgodoräknad årsavgift för SPL "elevtillstånd"
-1044 kr
 
--------------
Summa
7696 kr


Kunna sticka ut och flyga när som helst.
Priceless





17 knop. Rak sidvind. Det blir inget flyga av idag.

Killing an arab

Transportrapport i brist på egen flygning att skriva om.

Blev transporterad av Machmoud, concierge på mitt hotell, ut till Seeb, flygplatsen i Muscat. Omaner har en lustig körstil.  Oavsett vilken typ av väg det är så accellererar de så mycket de kan lägger sig sedan nån meter bakom kofångaren på närmsta bil framför. Inte ovanligt att se uppåt en 10-15 bilar som gör så, med hela kolonnen i en 120 knyck ungefär. Inte så konstigt att de har över 600 dödade i trafiken varje år (i ett land på tre miljoner, kameler oräknade).  Machmoud var undantaget. Han berättade stolt att han gått bilskola i Oxford och jag har aldrig sett någon köra så perfekt lagenligt.

Väl ute på flygplatsen så efter jag fått visa upp biljett i entrén, så fick jag personlig eskort (FC rockar ;-p), så jag slapp dessa ändlösa köer med indier på väg hem. Väl framme i loungen, där man kunde skåda ut över flygplatsområdet,  så satte jag på ipoden och tittade på rangering av flygplan, blev rejält  full i skratt när i min playlist så fanns... just det... Cure-Killing an arab.


Swiss satte hjulen på banan på klockslaget enligt tidtabell och den 35 minuter långa flygturen till Dubai var lugn och fin i väldigt lugn luft. Väl framme över Dubai så blev vi dirigerade runt omkring rätt länge, antar att vi kom i rushhour, man såg strobes överallt över himlen. Vi passerade vinkelrätt över tröskel på aktiv bana och jag räknande till minst elva plan plan på lång final och vet inte hur många andra på väg in. Sen kom det... "Ladies and gentlemen, on the left-hand side of the plane, the tallest building in the world. ". Enormt jubel i kabinen... De flesta på den här leggen skulle av i Dubai så jag tolkade det som att de var dubaier/dubaneser/ellervaddenuheter. Läcker byggnad iallafall. Står på listan att åka upp i vid tillfälle.


image108

45-minutersstoppet i Dubai blev till tre timmar. Maken till kaotisk boarding har jag aldrig varit med om, så jag tryckte in mina öronproppar och tittade på eländet. När väl alla pax hade kommit ombord, slutat byta säten med varandra, sätta sig i business, tjaffsa med flygvärdinnorna, sätta sig i economy igen, flytta på sig för att de då satt på fel plats igen osv, så saknades en i kabinpersonalen, så vi fick vänta på att dennes bagage skulle plockas av.

Vi kom iväg iaf smått försenade (där sprack min enda chans att hinna med anslutningsflyg på morgonen) och för att somna in så körde jag en "Misi", dvs tre stycken bailys på raken. Ungefär som hur välling funkar på niomånadersbäbisar. Man däckar. Direkt. Fast det var Amarula istället för bailys, ännu bättre!

Vaknade till när vi var på in över Österrike och landningen på LZR var ungefär som under min fjällnav.; Hoppe hoppe hare. Räknade till fyra studsar innan stället satte sig ordentligt. Pursern brast ut i ett gapskratt; "This is only to wake up those who still are asleep".

Grützie Zürich. Spenderade en dag nere vid sjön, kan rekommendera två bra restauranger där nere, den ena hade ett enormt bra utbud på viner från Baden (bla Altsdorf spätburgunder... my favorite) och den andra åt jag brunch på, deras gnochi går inte av för hackor. Ska försöka klura ut vad de heter också, brukar vara bra när man ska tipsa.
 

Tillbaks ut till Zürich Unique på eftermiddagen (världens fånigaste flygplatsnamn), och enligt uppmaning från flygaräss pc så besökte jag spottingverandan som ligger på taket på pir B. Kanon om man tycker om att titta på flygplan, det fanns restaurang med utomhusölpump, stort lekområde för barn och en liten sunkig affär som sålde dyra flygplansmodeller (förstår vad som var tilltalande för PC). Så med en Grosser i handen så satt jag och kollade in när A340 på A340 startade. De hade även riggat så det fanns högtalare med tower+departure. framförallt var det enormt många spotters med stora kameror (Nikon genomgående) och ännu större objektiv (Nikkor, minst 400mm).


Tågspotters och flygplansspotters har mycket gemensamt. Det vet jag. Det jag glömt var att man aldrig ska inleda en konversation med en spotter (40+) med en fråga kring "kommer det något intressant?". Det finns ju iofs två typer av spotters. A) Grumpy Dumpy som får ur sig något ohörbart/oförståeligt och som sen tittar på sina skor i en timme.  B) Den andra typen. Lite som Fallens dag i Trollhättan. När väl dammluckan är öppen, så går det inte att få  stopp på dem. Det märkliga med den här gubben var att han inte behövde andas för att prata. Så det var en ändlös ordflod på en blandning av engelska och schwitzerdütsch. Mitt i en mening så studsade gubben upp och far iväg med sin jättekamera. Nån socialantropolog borde ta och studera spotters. Kufar säger jag bara.

När jag anlände på arlanda så stod den norska svarttaxin framkörd. Tack! :)

Plan bokat för helgen destination finnes. Vädret är en öppen fråga.


 


So long, farewell, auf wiederseh'n, adeiu...

Sista dagen i sultanatet, lite lägre temperatur nu på morgonen än tidigare (38 grader på mätaren). Börjar kännas att man acklimatisera sig åtminstone något, precis lagom tills man ska åka hem. Hoppas på fint flygväder i helgen när jag kommer hem, för nu börjar flygsuget kännas. Såg precis att vår plan att besöka visingsö ser ut att spricka pga brandflyg/jobb.

Ska iallfall försöka ta en tur ner till Stegeborg. Pratade med flygkompis Elisabeth dagarna innan jag åkte ner och hon var enorm flygsugen också, så om vädret är ok nån kväll i veckan så blir det nog en liten tur med henne.



image107
Go go go

Har en lång stop-over i Zürich på väg hem, tacksam för tips....


Muscat bowling...

  • 42 grader varmt. Check
  • Burkor, burkhor, burqah. Check (fast Josefin vet inte om att hon ska få en än)
  • Kamelrace. Check imorgon.
  • Air-condition. Dubbel-check.
  • Hotel Shangri-La. Checked

Kanonuppdrag; bor fint och det är lagom mycket att göra, framförallt så *kom kunden på* att imorgon så är det allmän helgdag, så de stryker en hel del på listan och låter mig ha ledigt och haka på på kamelrace. Lite flygabstinens har man, men det ryktas om att det ska dyka upp en A380 för lite uppvisning inom kort, skit att man glömt kameran hemma. Ikväll så blir det diskobowling med kunden och deras lokala leverantör.

Masaa al-khair


Timeout Muscat

Åker iväg på jobb en vecka, Muscat, Oman. Hörs.

Arvikafestivalen 2007

Vi kom iväg!!
Väderprognoserna inför min fredagsflygning hade hela veckan visat på rent SKTVDR(tm), men efter jag fått i mig lite kaffe på morgonen så tyckte jag det ordnat upp sig, åtminstone på halva flygsträckan. TAF:arna prognostiserade att det runt lunch skulle vara flygbart även på sista delen av sträckan, så jag meddelade Jens att vi skulle träffas på Barkarby.  Plockade upp och fick hjälp av PC för att rangera ut planet, något jag alltid bävar för.

Alltså, rangera flygplan, inte ta hjälp från PC. Brukar se framför mig hur ståldetaljer på hangaren skär upp vingarna som på en konservburk och jag brukar få rysningsgåshud när jag tänker på hur det skulle låta. Vi gjorde gemensam daglig tillsyn och jag  gav honom sen skjuts till Sundbro, en liten sjuminutersflygning. Ville prova lite lägre hastighet på final och det gav bättre resultat på utflytning. Puttade ut PC ur planet (läs på hans blogg om vad han fick göra för saker på sin lektion) och gick mot Barkarby. Molnen låg på 1400 fot på min väg ner, men jag såg att molnbaserna västerut steg. Gott tecken.  Vinden var sydvästlig så det var på väg åt rätt håll.


När jag landat stod en Mooney vid tankstationen, så jag parkerade strax bortanför och hoppade ut. Visade sig att det var FFK-flygare som var på väg till ungdomslägret de höll i Värmland. Vi talades vid några minuter och de hade lite aktuell väderinformation, OVC002 för tillfället i Karlstad.

Hm. Tankade och gick mot Kalle Flygares café för att ta en kaffe, invänta Jens och kolla närmare på vädret. Jens dök upp right on cue. Vi tog en kaffe, gick genom färdplan så han skulle ha lite koll på vilken väg jag tänkte vi skulle gå;  Barkarby - LNA - Västerås - Hallstahammar - Lindesberg - Nykroppa/Grythyttan - Arvika och berättade lite om hur jag tänkte att han skulle få hjälpa mig; hålla lite protokoll, följa med på karta och knappa radiofrekvenser.


FFK-flygaren (som var den som så vänligt bjöd oss på kaffe) berättade att han snackat med meteorolog på Arlanda som rapporterade att det lättat i Värmland. Kollade in vädret på lfv, metarn sade CAVOK och TAF:arna visade lika som tidigare på morgonen. Så vi fikade klart och var offblock 0855Z och i luften 0900Z, på minuten enligt färdplan.

image104
Nervös eller förväntansfull Jens?

Första gången i litet flygplan för Jens, han hade däremot åkt Hercules tidigare, så han var beredd på lite buller.

Trafikvarvet och utpassering från Barkarby innebär lite kul, aktiv flygning. Vi lämnade Masten och gick mot Stäket, jag ropade upp Stockholm och fick min färdplan aktiverad och den lagom binära transponderkoden 1010. Vi fick vänta lite på att få stiga upp in i TMA:t men strax efter Kungsängen fick vi klart upp till FL065. Det var mycket trafik på väg in mot Arlanda, men inte så mycket GA-trafik, så vi var i princip ensamma under FL100. Strax efter vi passerat Västerås blev vi överlämnade till Sweden control och vi passerade BEDLA lite efter tidplan, gps:en visade att vår hastighet över marken var något lägre än jag beräknat. Den visade också att vi hade rejält med headwind och vi hade även hört från annan trafik västerut att vindarna var starkare än prognosticerat. Ett snabbt överslag gav vid handen att vi skulle ha 20 minuter längre gångtid än plan, ingen fara bränslemässigt iallafall, hade ändå tänkt tanka fullt i Arvika. Vid passagen av BEDLA (ligger i Hallstahammar (mamma påstår att hon såg oss gå över)) tyckte vi det var lagom tid att plocka fram levelfika. Blev kaffe och bulle.  (Dammsugar-torka i Sigtuna för tillfället (har ni förresten sett att Delicato ska komma med Mini-sugare (mini-suckers på engelska??))).

image102
Levelfika innan slalom

Blev en snabbfika, för när vi kom förbi vid Kolsva så började molnen torna upp sig, helt enligt SWC-bilderna,; isolated CB, så det blev en hel del slalom för att gå fri från dem. Blev stora svängar hela vägen fram mot Karlstad TMA. Sweden control gav oss trafikinformation om att det var en PA28 på väg åt vårt håll på skärande kurs, hon hade ingen höjdinfo på dem. Jag fick kontakt och såg att de gick en bit under oss, de svängde in på samma kurs som vår och jag blev informerad av Sweden att vi skulle ha följe ett bra tag. Samma hastighet, samma kurs.
"-Så ni kan ju ha lite mysigt ett tag" "-SE-ESD myser", blev det självklara svaret. Controllern gav oss en hel del underhållning genom lite inspirerat radioprat med andra kärror (antar att det var casual friday på ATCC). 

Vi gick norr om Örebro och hörde att restriktionsområdet vid Karlskoga var upprättat, så för att inte få boforsgranater i huvudet så höll vi oss en bit på avstånd.

Framför oss var en del sammanhängande moln, så vi anmälde att vi avsåg att sjunka för att bibehålla VMC, eftersom Karlstad var stängt så fick vi grönt ljus att gå genom TMA-sektorerna bäst hur vi ville. Vi tog oss ner under molnbas med kus direkt mot Arvika. Lämnade Sweden control-frekvensen och fick en "-Ha det så skoj på festivalen, för det är väl dit ni ska" som adjö. Ropade upp på Arvikafrekvensen och hörde att de använde bana 19. Vi kom in mot fältet och anslöt medvind, bas och jag gjorde en riktigt hyffsad landning på linjen.

Rullade in mot plattan och en glad tjej pekade med sitt paraply på en bra parkeringsplats. Strax därefter sprang hon fram och hoppade in i en Cessna utan dörr, galen fallskärmshoppare självklart. Det var en Cessna 206. Fel. en 205. Eller 210-5 som jag tror är den officiella beteckningen. De stack iväg och kvar på plattan var en hel hög plan. Visade sig att de flesta bara var där för att tanka. Några från Sunne. Några från Norge. Rätt många från Norge snarare, fick höra av dem att det var rejält mycket billigare i Sverige. Strax efteråt hade de flesta lämnat fältet och det blev så där spöktyst som det ibland kan bli på stora flygfält.


image105
Lika som bär? 172+205 == Caravan?

Nästan helt tyst iallafall. Bortanför vår stuga så stod några tält. Fler flygande norrmän. Skulle på festivalen. Hade kall norsk (insmugglad) öl. Perfekt! Efter lite förbrödring och rejält med pilsner så styrde vi mot festivalen.



<FestivalBlogg>
Det var min 12:e arvikafestival och jag tycker i efterhand att den var enormt bra utifrån de band de bokat. Däremot så blev jag rejält besviken på dansscenen. Arvika har ju alltid haft enormt bra trance och bokat akter som Wizzy noise, The delta, Sub6, Astrix osv. I år så lyste det med sin frånvaro. Skittrist. Märktes väldigt mycket MELLAN alla dj:s, då ljudteknikern spelade psy, goa och progressiva saker. Lite märkligt och förhoppningsvis en signal till festival-ledningen att *fler* folk dansade i pauserna än till akterna de bokat. Man blir lite trött också på att de i sin linje att vara så otroligt vänsterpolitiskt korrekta (ordet feministtechnokollektiv säger ju allt) hellre bokar skitakter istället för duktiga dj's, som faktiskt har lärt sig att mixa. *DET SÖÖÖÖÖÖG* med mindre laddade ord. Det var rätt öde i danstältet, rättare sagt huset (tillbaks på betonggolvet igen, inflamerade benhinnor någon?). Nu låter jag som en sur gammal skogsgubbe. Japp, stampar mycket mycket hellre i skogen, men man blir ju lite besviken när man sett fram emot att få höra och se lite ny spännande psy och det visar sig att det är trött gammal house de lirar istället.

Det fanns ett undantag; DJ La Fleur. Hon var grym. Tight teknik som sjutton och överaskande breaks, sköna lows and highs. Kan bli hur stor som helst. DJ Anneli missade vi tyvärr. Hon är ju alltid bra. Och söt.


 
Banden vi såg första dagen;
* Ingenting, riktigt snygg pop. Hörde bara sista låtarna, men det var kul.
* Detektivbyrån, lite pluxuslikt men bättre. Gillade.
* Familjen, konserten var helt galet bra. Skånsk synth är alltid bäst live. Jag såg Spock när de spelade första gången på arvika och stämningen på Familjen var nästan lika röjig. Me like.
* Vi gäspade oss genom en halv låt Marit Bergman innan vi gick och tittade på folk som badade i lerpölar. Det var Roligare.
* Hocico. Äntligen lite rolig EBM, men sången var bedrövlig (jämfört med hur de är på skiva). Träffade en massa gamla bekantingar på konserten iaf så det var lite återträff. Efter halva så rusade vi iväg för att se
* IAMX. Ett band som jag haft i min playlist konstant senaste månaderna. De var bra live, spelskickliga och Chris Corner är en otroligt duktig sångare och funkar väldigt bra på scen. I mitt tycke bästa konserten på hela festivalen.
* Infected Mushroom. Det var därför vi åkte till Arvika i år. Tyckte att infected gjorde en helt ok konsert, fast de var bättre förra gången jag såg dem. Kändes som att de fått lite idétorka när de satte ihop set:et för kvällen. Converting vegegarians var übertung. Arvika dansade. Om jag jämför med hur det var när Astral spelade på Vintergatan så var Astral mycket bättre. Samma trummis spelade nu som de hade med sig förresten. Vi gick leende hem. Trots att det var tunt med bra dj:s så var banden vi såg i stort skitbra.


Lördag. Det regnade. Hela dagen. Vi såg;
* Emmon, som gjorde en riktigt bra spelning och hennes sång är lite mer självsäker än tidigare
* Slagsmålsklubben, trodde inte de skulle funka på en så pass stor scen, menar första gången man såg dem så var de som ett amatör-Pluxus och de spelade på en gräsmatta med alla instrument helt urstämda. De regerade. Fast jag kan tycka att (spelat) taffligt mellansnack kan funka en-två låtar, sen kan man väl antingen skippa det, eller köra frågesport med publiken, eller låta några spela PONG, eller ta in Christian Luuk och göra ballongdjur eller något. Kalasspelning var det iallafall. *Studsa i lerpölar till "Tjeckien, Slovakien och tillbaks igen"*
* Zeitgeist. Snyggt och arty och jätte pretty. Enough. De tar sig själva lite på för stort allvar bara. Men jag gillar dem.
* Kloq. Kort kort spelning. Älskade dem. Stenhårt, monotont och sångaren hade fantastisk röst. Connecting funkar hur bra som helst live.
* Jor-El. Vi missade början eftersom Kloq gick på samtidigt, och så missade vi slutet för att se Apotygma. Dumt att göra det. Har dansat mig lycklig till honom
förut och hans set var riktigt bra det lilla vi hörde.
* Apotygma. Öh. Jaha. Jaja. Inte något vidare bra.
Orkade inte med att se VNV. Träffade Gula Gubben. Sjöng ArvikaLera. Bra festival. Retur nästa år.

</FestivalBlogg>



När vi satte oss i taxin för att åka tillbaks till stugan,  så slutade det regna, men eftersom det var så fuktigt så räknade jag med dimma, stratus och stratocumulus dagen efter. Tänkte "Får se hur länge vi blir tvungna att vänta". Vaknade vid sjusnåret. Var riktigt eländigt väder. Duggregn och låg molnbas. OVC005. När jag gick bort till flightplanningrummet var jag inställd på stanna minst till eftermiddagen. Blev lite förvånad/konfunderad jag läste LHP, TAF-ar och framförallt METAR för Karlstad. Hm. CAVOK, 210/14. Hm.

SWC visade att ocklusionsfronten var precis över där vi var. Bakom så var det fint väder. Hela vägen från Stockholm över Västerås, Örebro till Karlstad. Ok. Då är det bara att vänta tänkte jag. När jag gick ut så var bakkanten på froten långt borta vid horisonten. Blå himmel! Gick och sade till Jens att packa klart och lasta in i planet. Jag ringde in färdplan och gjorde daglig på kärran medans Jens städade klart. Sade adjö till den glada fallskärmstjejen som berättade att det skulle blåsa för mycket för att hoppa. Men hon verkade glad ändå. Märkte att det började friska i lite i byarna.

Vi gjorde daglig, startade och taxade ut till väntplats. Backtrack bana 19, ställde upp och kollade struten. Blåste mycket men nästan rakt i banans riktning. Drog på och rullade. Strax efter att vi lättat så vred vinden runt rejält, så det blev att jobba lite med rodren. Vi hade bra stigfart så det kändes inte som att jag skulle behöva avbryta.  Såg att vi hade rejält med publik när vi startade också. Hoppas någon plåtade. Kollade till Jens. Inte allt för grön eller vit i ansiktet. Lämnade rakt ut söder ut och vi såg tältlägret på stora festivalcampingen. Såg ut som en gyttjesjö. Skönt att man *inte* behöver bo i tält när man är 30+. ;-p När vi svängde upp på kurs hemåt så dök molnlagret upp, var inte allt för tjockt, så vi var redan on-top.


image103
On-top, Xenia Onnatop.  Lämnar 3500, stigande för FL055

Eftersom Malmö ctrl inte har täckning i Arvika (lite märkligt kan man tycka) så aktiverade vi vår färdplan mot Sweden och fick höra att vi var ensamma i luften så långt hon kunde se iallafall. Sweden lämnade över oss till Karlstad som gav oss klarering genom TMA på 3500 fot. När vi passerade norr om Karlstad så hörde vi att en Atlas 747:a fick startuptillstånd. Hade varit lite läckert att se den komma rakt upp genom det vita molntäcket. Begärde och fick 4500 för att gå på säkert avstånd över molnen, controllern frågade om vi ville gå högre, vilket jag kände skulle vara skönt för det var lite turbullent. Vi fick klarering att stiga till en nivå vi kände oss bekväma med, strax efter TMA:t på FL075 så lugnade det ner sig och därefter var det en mjuk resa hemåt. Snabbt gick det också. 134kts visade gps:en. Härligt att flyga on top. Vi påbörjade en plané i höjd med Kolsva då jag tyckte att det såg ut som att molnlagret blev tätare längre österut. Det visade sig vara rätt beslut, när vi kom in mot Barkarby för då var det OVC020. Var såpass turbullent att jag sjönk ner på 1200 fot innan det lugnade ner sig och gick hem på den höjden. Blåste ganska mycket på finalen mot Barkarby med en hel del nedåtsvep också.


Vi tog oss iallafall ner och efter att Jens packat ur såstyrde jag hemåt.  Ropade upp Arlanda när jag var vid Masten och fick klarering vattenvägen Kallhäll-Sigtuna. Förvarnade PC om att jag var på ingång och han plåtade mig från sin balkong när jag passerade över. Fick lämna kontrollzonen via Vassunda, så jag kunde lägga mig på en direktbas för bana 29. Struten stod rakt ut när jag var på väg ner, låg nästan i banrikting, så det var bara att stå på.
Vi tog rätt beslut att åka när vi åkte, senare på eftermiddagen så blåste det rejält mycket.


image106
Harberget CTR


Kanonhelg, har loggat mycket rolig flygtid, har lärt mig mycket kring bedömning kring väder och vind och haft enormt skoj på festivalen. Vill nog träna lite mer landningar med kärran. Får bli nån kväll på Tierp tror jag.


Time flies when you're having fun.

Arvika. Fantastiskt som vanligt. Hade tänkt att löpande uppdatera, men det fanns dåligt med trådlösa nät. Borde skrivas in i BCL nånstans att det alltid ska finnas. Åchterkommer med en lite längre berättelse från flygäventyret som innefattade både humor från Sweden control, galna norrmän smugglandes öl  i motorseglare och on-top-flygning.

På fem dagar har jag skrapat ihop 8,8h. Ville bara säga det. Skål och godnatt.

Westlanda nästa... avstigning samtliga

Färdplan. Check
Flygplan. Check
Pilot o pax. Check
Väder. Hm.... ESSA 122330Z 130009 VRB02KT CAVOK TEMPO 0002 4000 SHRA BKN030CB  PROB30 0205 2000 BR -DZ BKN003=

Jodå, det ser helt plötsligt riktigt lovande ut.

Min färdplan från Barkarby -- Arvika, start 0900Z. Återkommer med rapport, bilder och dåliga ordvitsar (ska flyga med Jens... han brukar vara full med sådana).
------------------------------------
06:00Z Väderuppdatering. Ser helt ok ut! Just nu åker vi.

Vasslanda intl. -- ESSI

image101

140.6 nm, 1:30. Låter prima. Count me in, åtminstone någon av dagarna.


(Jag är lättövertalad ;-p )

I roslagens famn

CAVOK!
Vi tar en liten familjetur idag. Blir roslagen runt och titta på stuga. ESKC-NTL-HMR-ESKC.

image101


Tillbaks! Kort rekapitulation. Hade lagt in en färdplan som tog oss t/r via ERK och NTL. Det blev lite picknick på Sundbro innan vi packade in oss i planet. Jag och Felijoxen i framsits. Emmi med piffiga rosa Peltorkåpor fick sitta med Josefin i baksits. Startklarering av Uppsalatornet och efter vi var i luften fick vi vänta i sektor sundbro på Lufttransport 993 som låg och gjorde låghöjdsapproacher till bana 21 innan vi fick klart att gå mot Erken.

Tyvärr så var det rejält turbullent, så var inte så njutbart. Gick dock bra att flyga med barnen. Gick över Knutby (hehe) och tog sen sikte på Norrtälje, höll mig borta från restriktionsområdet över fängelset och fick färdtillstånd av Stockholm control att gå över R15A/B om jag ville det.

Tog några varv över stugan och på hemvägen fick vi stiga till 4500. Blev lite lugnare på högre höjd. Barnen somnade. När vi påbörjade plané så blev vi överlämnade till uppsalatornet igen och blev klarerade direkt mot sundbro. Gick över klubbstugan och gjorde ett skolbokstrafikvarv och en riktigt dundersättning. (Fläfläfläfläfläfläflä som det låter när grässtråna slår mot underkanten av däcket ;-p) Barnen vaknade inte ens. Fick tummen upp för att vi ska åka fler gånger. Förhoppningsvis lite lugnare luft då.

SE-ESD

Äntligen flygbart väder, så vad passar bättre än att premiärflyga sin egna kärra nämligen SE-ESD, som jag har en andel i. Hon är en fantastiskt fin Cessna 172:a, byggd i Reims med en alldeles äkta Rolls Royce med sex cylindrar. Lite mer mullrigt ljud än skolcessnorna jag flygit under utbildningen.

Plockade upp gode PC för att få lite sällskap, han behövde nästan 2 sekunder på sig att tacka ja när jag frågade. En kvart senare var vi ute på Vasslanda, rangerade ut planet, gjorde daglig, monterade in och startade upp "Canny", en umpc som vi importerat tillsammans, 7"-skärm, inbyggd gps och pocketFMS.

Checklista och startup, taxi och uppställning bana 29. Med stort leende på läpparna drog vi på och lyfte. Svängde ner mot Skokloster och ropade upp Arlandatornet och fick klarering in, 1000 fot eller lägre, för att snurra lite över Sigtuna.  Vi hade lite transponderproblem (stelth-cessna?!) men efter lite omklappning så verkar den leverera det den skulle till tornet.

Tog självfallet den obligatoriska första-vändan över huset., lär vara en av de flygaktiviter som tar ihjäl flest folk. Vilket inte är så konstigt; orutinerade piloter, man flyger lågt och långsamt och utför branta svängar...

Vi lyckades hålla oss över liv och gjorde en liknande vända över huset där PC bor. Lämnade därefter ut via Skokloster igen. Funderade om vi skulle ta oss ner till Barkarby en vända, men eftersom jag inte hade någon VAC med mig så tänkte vi Sundbro istället... eftersom kärran inte är stationerad där så berörs man inte av no-fly-tider, så vi tog oss raskt upp och jag gjorde en hyffsad landning på bana 21. Lite annan känsla, kärran är motorstarkare och lite mer stabil och STOL-vingarna gör att den flyger o flyger. Vi kom ner iallafall och jag startade raskt därefter på bana 03 för att gå tillbaks till Vasslanda.

Lite svårare då man sniffar i kanten på Arlanda CTR när man ligger på bas, men vi kom ner, för att vara första landningen på ungefär halva banbredden man har jämfört med Sundbro så får jag vara nöjd. 0,9h loggat.

Härligt! Kan inte vänta på att komma upp igen. Blir antagligen torsdag en liten vända till Johannisberg. Fika. Fredag bokat och klart. Jens verkar laddad att åka trots att han nyss fått barn. Grattis!!! :)

Här är några bilder, all care of mr PC.

image92
Start bana 29

image93
Obligatorisk hemma-hos-bild. Vårt hus är vänster om huset med vit pool och ljusturkos-tillbyggnad. (Vi tror och hoppas att de ska måla om snart).


image94
Självklart en vända över hemma hos PC också, spot his päron på balkong!


image96
Sigtuna von oben

image97
Stora gatan, Sigtuna. Caféet som jag och PC pluggar flygteori på kan man ana ungefär mitt på. (Rekommenderar både deras macchiato och dammsugare!)

image98
Kortkort final, bana 29, Vasslanda International.

image99
Touchdown, spaceshuttle SierraDelta.

SEHOJ

Korrigerat efter jag blivit övertygad/aw... "Lifeguard 992" . Kan också kallas för Hellepeller.

image91

:)

Planering

FPL-SEESD-VG
-C172/L-S/C
-ESKB0900
-N0105F065 DCT LNA DCT ARS DCT KSD076047 DCT KSD018013 DCT
-ESKV0130 ESOK
-DOF/070713 ORGN/ESSAZPZX)

Nu hoppas jag bara på bra väder.

SKTVDR

(tm) PC


image90
Känns inte som att det är flygbart.

RSS 2.0