Lite för blåsigt




Nej, det blev inte några studsar idag. 20 knop rak sidvind på vasslanda. Så jag åkte hem och drack vin istället. Det funkar det också. Hoppas på lite bättre väder på söndag.

Grattis bunny!



Bara att boka uppflygning nu då!

Tummhållning

Imorgon fredag så är det dagen D för flera fellow träskflygare. Håller alla mina tummar och ser fram emot trevlig läsning imorgon kväll.




Får se om det inte kan bli att ligga och studsa lite på Sundbro om vädret är hyffsat.
Lite skoj att söka på "Vassunda" på youtube. En träff.

(kisspaus)

Gammal som gatan.



Exit point - judgment landing ;-p

Vassunda off block 0900 precis enligt vår planering. Hade plockat upp PC som vanligt (två kroppar en hjärna eller?) och fick god hjälp av honom att rangera ut plan. Fem minuter efter start var vi på Sundbro. Fick till en riktigt fin landning, eller som kollegan sa "Va, har vi landat?!". Det var ganska låg molnbas, men på rätt sida om flygbarhetsgräns. Tankade samtidigt som PC gjorde ordning SE-IYD.


Startade sedan från bana 21 och gjorde ett halv trafikvarv, lämnade och korsade banan på 900 fot samtidigt som PC startade. Timingen var helt ok och vi slog följe med utpassering Skogstibble. Ropade upp Stockholm control och aktiverade färdplan mot Västerås/Johannisberg. Körde engelska rakt genom denna gång. Vi fick lite lustiga klareringar där controllern slog ihop båda reggarna... så det blev bla "SE-IYD and SE-ESD, contact Västerås tower on 130.60".

Lyckades ta några bilder på PC in air när jag drog på och körde förbi honom. Kameran går bra att balancera med en hand och även zooma, så jag kände mig rätt nöjd med bilderna som jag lyckades ta. Vi höll bra avstånd från varandra, känns onödigt att införa ytterligare ett riskmoment i flygning.

image115


Telelinsen gör att molnbasen ser lägre ut än den faktiskt var. Låg på 1200 fot hela vägen, då det låg rätt mycket stratocumulus på 1500 fot. Blev lite hoppigt. Vi fick båda klarering rakt in mot Johannisberg och jag tog täten med PC klockan sex några nautiska efter.

Anslöt på en lång final och lyckades göra en bra sättning för min första studs. På medvinden så såg jag PC göra en fin sättning (enligt vad jag såg) och jag anslöt på bas för bana 23 samtidigt som hoppkärran meddelade att den skulle fälla hoppare, så det blev inte så mycket landningsträning/tävling. Gjorde en crappy landning där jag inte riktigt vet vad jag gjorde för fel, taxade in till gästparkering och väntade in PC. Fick leka lite marshall när han kom in för att parkera. In för en kaffe under tiden som jag väntade på min mor som skulle komma förbi med lite pappersarbete och några varuprover. Vi tog oss därefter ut till våra båda plan och fick vänta vid uppkörningsområdet på att rulla ut för att ställa upp då det helt plötsligt blev mycket trafik.

Som vanligt var det väldigt trevlig och "klar" klarering från Västeråstornet. PC fick starta först och man märker vilken skillnad det är mellan stig- / fartpropeller. Han drog ifrån mig vid Björksta och sedan så var jag nästan 8 nautiska efter när vi kom fram till Uppsala.

Anslöt bana 21 och gjorde två helt godkända studsar, laborerade lite med powersettings för approach. Gjorde därefter en riktigt usel bedömning som jag drog på och avbröt (det enda som var bra med den var att jag tog rätt beslut i rätt tid). Gjorde sen en landning där jag fick känna på när vinden helt plötsligt vred runt precis när jag skulle sätta. Skeva och stötta med gas. Godkänd sättning. 

In till klubbstuga för att hämta upp PC och vi for glada hem till Vassunda igen. På det hela en bra dag. Måste träna, träna mer landningar känns det. Nästa gång blir det enbart varvet Sundbro alt Tierp. 

En liten film...

Titel: "Ursäkta var är centerlinjen?", alt titel "Hot and high, men kan gå vägen ändå", alt titel-II "Allt enligt BCL" (tack PC ;-p) alt titel-III "De kallar oss Bunny and Skippy", alt titel-IV"Utan trosor i vassunda..."
ESKB -- VASS

Manus regi och produktion - Jonas Samad.



AIRwe

image114

Tycker det börjar bli dags att göra en Branson och lägga ett flygbolag till samlingarna, så jag reggar ett på I-O-M. Tack PC för förslaget till bolagsnamn. Nu är det bara en logga som behövs.

Det började rycka i flygtarmen strax efter åtta på morgonen. Klarblå himmel. Ingen vind. Strax före lunch fick jag meddelande om att flygkollegan Jonas skulle och titta på en *sak* på Vasslanda, så då tänkte jag -Hm, en liten eftermiddagsflygning vore kul.

Väl ute på fältet så väntade vi in att ESD skulle komma tillbaks från en lunchflygning. Vi packade raskt in oss, Jonas pluggade i sitt headset, vi utförde checklista och taxade till banänden bana 29. Motorvarmkörning och kolla vind, det hade friskat i lite och kom i princip i rak sida. Drog på och efter vi lättat så fick jag styra emot rejält i några byar. Väl uppe på några hundra fots höjd lugnade det ner sig. Fantastiskt bra sikt, märks hur fint det kommer att bli nu igen när det väl är kalluftmassa.

Vi styrde (rättare sagt, Jonas kände på rodren) ner mot Bålsta och sedan så gick vi mot Barkarby-Masten. Anslöt medvind för bana 24 och jag gjorde en hyffsad landning, svängde lite tidigt från bas så jag fick jobba lite för att komma rätt på finallinje, men sättningen blev rätt ok.

På väg när vi taxade in så bevittnade vi en incident då ett plan taxade ut och ställde upp framför ett annat som låg på final. Återkommer vid senare tillfälle kring lite mer detaljer. Parkerade på gästparkeringen och språkade lite med inblandad pilot. Han berättade om att det var andra incidenten på hans flygning, där han tydligen hamnat på samma höjd på väg in mot Barkarby med en kärra på väg ut (Barkarby kör ju med 1000 fot in och 1200 fot ut) och tydligen hade kärran han mötte dessutom väjt åt fel håll. Så jag kan förstå att han var smått upprörd. Däremot verkar han blandat ihop lite reggar, för han sade nämligen vår reg först när han pratade om det andra planet... men jag tror jag lyckades få honom att tänka om lite där.

In på Calle Flygares café för en snabb kopp kaffe och inväntan på vår pax ;-p Som vanligt... unge herr PC som istället för buss hem fick taxiflyg.  Without further ado så studsade alla tre ut till kärran och vi startade från bana 24. Efter masten så ropade jag upp arlandatornet och fick klarering hem över Sigtuna. Inte speciellt händelsefull resa hem, vi fick hålla ut från ett av R-områdena som var aktivt. Första gången. Vid Vassunda så lämnade vi arlanda ctr med ett hej och jag anslöt på bas för bana 29.

Hot and high var ordet. Drog av på tomgång och tog ut full klaff. Gjorde en rejäl päronsväng för att blöda av ytterligare lite höjd och beredde mig på att dra på. Men det ordnade till sig rätt bra, hade lite hög fart sista biten ner och flög inte riktigt slut på fart, så det blev en studs. Skyller på att det är ett gupp på banan, mitt mellannamn är ju skippy, så jag levde bara upp till det ;-p Ska boka in en eftermiddag  (kanske i helgen) och åka upp till Tierp och ligga i varvet, känns att det är dags att köra lite träning.

Snabbt hemåt. Trevligt att träffa sina glada flygarkollegor. Hoppas vi kan ta en liten vända tillsammans snart igen.

Ytterligare lite trams...


Åter fint väder, men eftersom jag är dunderförkyld så blir det inget flyga av idag heller. Hade varit perfekt med en liten eftermiddagsflygning annars.

Upptäckte att flera av mina bekanta hade sökt efter min blogg på adressen tuppjuck.blogg.se, men det är inte jag (även om jag tycker att MyLittlePony är rätt coolt).

Jag står inte heller bakom  tuppjuck.com (som exempelvis har en del bra att säga om vårt grannland), men det är inte jag som står bakom det heller.

Pratade en stund med flygkollega Jonas på eftermiddagen. Känns som det börjar bli dags att kolla lite offerter på IR-utbildning. Skulle vara skönt att kunna bli lite mindre beroende av väder. Men då behöver jag ha tillgång till annat plan. Jag räknar med att köra IR-utbildningen till våren.


Hoppas att det kan bli lite flygning närmare helgen, då borde min förkylning ha släppt.

No-fly zone...



Jaja... jag letade efter en "grounded"-bild, men hittade den här istället.

Fortfarande samma förkylning som sitter i, så det blir inte någon landningstävling för mig imorgon.

Gabba gabba hey!

Ligger hemma med förkylning och ser inte att det blir någon flygning än på några dagar (landningstävling söndag kanske!).





Smått surrealistisk dag






Här kommer det att komma grejer....

Här.


Plan B som i Bergslagen

Vaknade till fantastiskt väder och TAF:ar såg bra ut. Så snabbt ut till Vassunda och in i planet. Inte lika snabbt göra klart och starta upp. På minuten anmälde vi till Stockholm kontroll att vi lättat och aktiverade vår färdplan. Steg till 2500 fot initialt och gick söderut mot Bålsta mot CORner. Sen tog det i princip tvärstopp. Framför oss en massiv grå vägg. Från 700 fot och så rakt upp. Efter lite hjälp från en otroligt trevlig controller så fick vi tyvärr beskedet att det kvardröjt en front som sträckte sig ganska långt både norr- och söderut, så det skulle nog inte gå att gå runt. Det gick inte heller att gå över (om vi inte klarade 15000 fot). Så vi avslutade färdplan och gick istället österut. Destination Västerås-Johannisberg.

Lite surt var att vi hörde att Visby fortfarande hade CAVOK . Jaja. Vad är som sagt en bal på slottet.

Ropade upp Västeråstornet och fick direkt klart in mot Johannisberg. Gjorde nog min bästa landning hittills på bana 05, in till klubbstugan för en lunch. Som vanligt på Västerås flygklubb, så satt det en hög buttra gubbar utanför. Fick ingen kommentar om min landning iaf.  In i klubbstugan för en radda smarriga mackor. Johannisberg har jag tidigare rekommenderat för att det är prisvärt. Tanten (som jag någon gång ska försöka komma ihåg vad hon heter) (alltså tanten på flygklubben, inte Josefin) fixade till smarriga lunchmackor med köttbullar, korv och grejer.


Reflexväst på.

Mätta så klev vi ut och kollade in några fallskärmshoppare som var på väg ner. Barnen fick leka med hundar och gunga lite innan vi skulle åka vidare.



Adrenalinknarkande hoppare


Nöjda så hoppade vi in i kärran igen. Ropade upp Västeråstornet och fick klarering för att lämna ut via Dingtuna.

Steg när vi kom ut i G-luft upp till 4500 fot och gick norrut mot Söderbärke. On-top över en hel hög fina cumulus. Det gillade familjen skarpt. Ropade upp Borlänge radio och landade efter en annan skyhawk på bana 32. Åter en liten rastpaus. Felix och Emmi hittade en fiiiiin Schweiz-reggad beechcraft-jet som Felix gärna ville att hans pappa skulle köpa.



Julklapp

Efter lite värmande hopp och skutt så satte vi oss i planet igen och startade efter två cessnor som låg och studsande påana 32. Gick hem mot Sundbro där vi landade på bana 03 efter ca 40 minuter flygning. Lämnade tillbaks flytvästarna och tjôtade lite med några av gubbarna som satt på bänken. (Nån som har gjort någon studie över flygklubbsgubbar?).  En hangargranne från Vassunda landade och tankade när vi höll på och packa in så vi raceade tillbaks hem. Vi vann. Hon är snabb gamla Betty när hon är nyvaxad.

Väl på fältet så kände vi att vi flygit precis lagom. Hoppas på bättre tur nästa gång med att komma till Visby. Josefin hade lite förslag på andra resmål vi borde åka till. Kul.

I only give you one word...

CAVOK.

Min alldeles egna värld.

När jag var liten, åkte tåg och satt och drömde mig iväg, så hade jag en återkommande föreställning om att allt som svischade förbi bara var som en modelljärnväg. Lite så blir det ju också när man är ute och flyger. Med några flygfoton och lite photoshop-trixande så kan man göra lite tilt-shift-effekter (billigt istället för att skaffa dyyyrt tilt-objektiv) och *vips* så har man sitt modell-landskap.

Labbade lite ikväll med några bilder jag och PC tagit när vi varit uppe och flygit. Ska försöka få lite bättre skärpa nästa gång och bättra på färgerna. Men nu har jag iallafall en plan; Jag ska göra hela Stockholm till mitt egna modell-landskap.

First we take Manhattan. Then we take Berlin.



Hemma


ESSA CTR

Playlist - Funker Vogt - Deathmachine

BR


Stratus




0800L
Färdplanen senarelagd en timme. Just nu 2500 -DZ BR och OVC002 . Senare förhoppningsvis SCT005 BKN030.  Skulle varit ännu gladare om molnbasen kunde klättra uppåt en 060.

0940L
Bromma har CAVOK i sina prognoser med BKN075 och Skavsta har BKN045. Visby ser ok ut. Väntar på ny prognos från Arlanda.


1015L
Färdplan senarelagd ytterligare en timme. Vi ger inte upp hoppet.

1130L
Det har slutat att regna. Fortfarande OVC med stratus. Enligt prognos ska det lätta. Så vi väntar.

Response Delay accepted  2007-09-08 09:37:51 :
(FPL-SEESD-VG
-C172/L-S/A
-ZZZZ1100
-N0100F055 DCT COR DCT TRS DCT ROGMI DCT
-ESSV0140 ESKN
-DEP/5942N01742E VASSUNDA DOF/070908 ORGN/ESSAZPZX)



1315L
En sista framflyttning av avresa, vi ger upp strax. Ser ut att äntligen börjar bli lite bättre. Suck.

1356L
Vi ställer. Hoppas ta en dagsutflykt över imorgon istället. Som Mangus och Brasse sa... "HELVETSDJÄVLASKIIIIIIIIT"



1935L
Wizzy Noise - Oceanica. Mat från Thaifon. Gewürztraminer från Bühl i glasen. Kan nog ordna upp sig.
Jag är inte *alls* bitter. Som sagt. Vi tog definitivt ett bra beslut, även om det var flygbart nu sent på eftermiddagen.

Arlandatornet; Lilla Snigel. 850 fot.

Lite förarbete innan vår helgflygning innebar att åka iväg och hämta flytvästar samt ta ESD för en liten resa till Barkarby för att tanka fullt. Fick meddelande igår om att kärran skulle iväg till Kjula under dagen, för att få transpondern justerad och kontrollerad samt få höjdrapportering att fungera. Hade jag haft möjlighet skulle jag gärna följt med herr flygkapten Gunnar E dit (han flyger annars MD8x för ett stort skandinaviskt flygbolag). Har bara flygit med honom en gång tidigare i ESD, men jag lärde mig mycket på den lunchflygningen.

Han ringde mig på eftermiddagen och berättade att han var på gång tillbaks från Kjula, så jag packade in Felix i bilen och brände iväg till Vasslanda (international). Efter fått lite redogörelse av honom om hur det gått på servicen så stack jag och Felix iväg.

Felix fick ett headset av mig nu när jag kom hem från England och det blev rejält varmkört, för strax efter jag ropat upp Arlanda och när jag läste tillbaks klareringen så började det lilla trollet sjunga Lilla Snigel. Det måste läckt över från mitt headset till micken, för flygledaren i Arlandatornet gav mig nästa förhållningsorder med ett fniss och tillade "just ja... lillasnigel, jag läser höjd från din transponder, har ni fått den fixad?". 

Vi må vara en Cessna. Men såååå sakta flyger vi inte.... Men jag tycker att det är kul att de känner igen flygplan som är baserade runt kontrollzonen.




Duggregn på väg ner mot Barkarby, ganska mycket trafik i varvet. Jag var beredd på att göra en 360 då jag inte såg trafiken strax innan jag skulle ansluta medvind, men alldeles innan jag tänkte vrida till ratten så fick jag kontakt med de tre kärror som låg och studsade.

Fick till ett landning som jag känner mig nöjd med. Lugn och stabil approach och har hittat rätt hastighet för att inte kärran ska bara fortsätta att flyta och flyta.

In och tanka. Hade med ett par jeepdunkar som vi har som reserver.

Snabbt in i kärran igen och sedan iväg hemåt. Ny controller i arlandatornet och fick snabb och väldigt klar klarering hem över Sigtuna igen. Anslöt direkt bas för bana 11 och inget att anmärka på landningen. Så det känns riktigt bra inför helgen. Nu är det bara att hoppas på att vädret blir riktigt bra. Fast jag vet ju hur det brukar bli när Josefin ska med.... turbullens och kraftiga vindar.

I playlisten ikväll "Familjen". Skånsk synth är bäst.


Soldans...

Nu är det mesta klart inför helgen. Åtminstone de fyra F:en
 * Färdplan - check
 * Flygvästar - check
 * Flygplan - check
 * Felix - check


Men prognoserna ser lite tveksamma ut. Återkommer med uppdateringar...

(FPL-SEESD-VG
-C172/L-S/A
-ZZZZ0800
-N0100F055 DCT COR DCT TRS DCT ROGMI DCT
-ESSV0140 ESKN
-DEP/5942N01742E VASSUNDA DOF/070908 ORGN/ESSAZPZX)

(FPL-SEESD-VG
-C172/L-S/A
-ESSV1300
-N0100F065 DCT ROGMI DCT TRS DCT COR DCT
-ZZZZ0140 ESKB
-DEST/5942N01742E VASSUNDA DOF/070909 ORGN/ESSAZPZX)

Fahr'n Fahr'n Fahr'n auf der Autobahn

Är som sagt i England och ska strax omgruppera från trevliga Egham upp till Manchester (som jag inte gillar riktigt lika mycket). Jag var förbi en vända på flygprylbutiken och köpte en hel del grunkor (mestadels till andra) igår.  22 grader varmt och solsken. Sitter precis och tittar på prognosen inför helgen. Såg fantastiskt ut  i morse, men nu är det dessvärre SKTVDR pågång. Jaja, vad är väl en bal på slottet.


image112

(Sitter och väntar in att trafikläget på M25 ska bli lite trevligare. Tjingeling.

Planering och hundprofeter...

VASSUNDA INTERNATIONAL - COR - TRS - ROGMI - ESSV.  0125. Något sånt.  Boende fixat.



http://hundprofeten.blogspot.com/

RSS 2.0