Visingsö!

Helt fantastisk flygdag! Och Östgöta control har *humor*.
Det kommer ett lite längre inlägg så småningom och förhoppningsvis även en liten film också.

Tills vidare så får ni förundras över hur stort bagageutrymmet är i en 172:a... man får in en Phil&Teds E3 utan problem (med plats kvar för badkläder och picknickmat också!)


Emelie sov hela vägen ner tills vi påbörjade plané, när hon såg vattnet så började hon tjata "bada bada bada" ända tills vi promenerat ner till stranden.

Björnen sover...


Här ska flygas och ätas polkagrisar

Vi kör en liten familjeflygning imorgon ner till Visingsö. Badkläder redan packade. Tänkte försöka köra så gott som raka spåret ner till ön.

(FPL-SEESD-VG
-C172/L-S/C
-ESKB0830
-N0100F065 DCT DKR DCT DKR220030 DCT LURAR DCT
-ESSI0130 ESSP
-DOF/080729 ORGN/ESSAZPZX)

Efter bad och besök i Gränna så kör vi längs med kusten upp. Tänkte mig något i stil med följande;
(FPL-SEESD-VG
-C172/L-S/C
-ESSI1600
-N0100A035 DCT ELPAX DCT PELUP DCT TRS DCT COR DCT
-ESKB0140 ESKN
-DOF/080729 ORGN/ESSAZPZX)

Återkommer med rapport!

Patent...

Airplane Trap Door

U.S. Patent 6844817, Aircraft anti-terrorism security system, by Wolfgang Gleine. Issued Jan 18, 2005.






Problem
: Terrorists want to hijack a plane by trying to break down the cockpit door.

Solution: After hardening the cockpit door, airlines should add the next logical step: airplane trap door that springs open to entrap terrorists below deck.

Bonus: Great prank to pull on the co-pilot going on a bathroom break.

Improvement Suggestion: Add an alligator pit to the trap door ... or better yet, some motherf-ckin' snakes on the motherf-ckin pit!


Jaaaa!!!

Orginalet är bra. Covern är briljant!!




Varför var jag inte på wave gothic... Claudia... Claudia...

ESNY

I härligt flygväder tog jag och Felix oss upp till Söderhamn. Vi hade lite medvind upp så det tog oss strax under timmen. Förevigade det med videokameran, men dessvärre havererade skivan (dvd-kameror funkar INTE i flygmiljö) så det blir dessvärre inga movin' pictures. Vi hade sällskap på samma rutt av flera maskiner och fick trafikinformation (och underhållning) av en mycket trevlig och humoristisk controller på 118.2 (Sweden control). På väg in mot bana 30 så provade jag att flyga virtual approach path via min pocketFMS. Fungerade riktigt bra. Satte hjulen på backen 11.11 (hade lagt in 11.12 som tid i landningstävlingen). Vid bankorset fick man svänga av och sen var det bara att följa viftande gubbar i reflexvästar. Välorganiserad marshalling för en gångs skull. Parkerade på gräsmattan bredvid en piper. 

Flygdagen var trevlig med helt ok uppvisningar. Dessvärre så lyckades jag aldrig träffa hr Dynaero.se, så provflygning av mcr 4s blev inte av.  Felix tyckte väl det var *så där*, men han hittade ett par killar i samma ålder som han röjde runt med och så körde han mini-bärgningsbil ett par gånger, så han verkar ha haft skoj. Vi satte upp vårt tält, kollade in en Bamsefilm och promenerade sedan iväg (i hällregnet) till Dalmässen för grillning. Himla trevligt att träffa flygare man haft kontakt med. Framförallt kul att träffa Johan (tack för skjutsen!). Mätta och belåtna kröp vi in i tältet och vaknade till duggregn och OVC002 på morgonen. Inte riktigt vad prognoserna sagt. Men det lättade och jag startade upp. Gjorde en liten groda när jag skulle taxa ut så istället för att backtracka bana 12 så backtrackade jag bana 30. Men det ordnade upp sig. Efter start fick jag navigera runt lite kvarvarande stratocumulus innan jag kom upp på 3500 fot on-top som jag behöll ner till Gävle. Sjönk därefter ner under upptornande cumulus, 2500 fot till Tämnaren och sen 1500 fot genom uppsalasektorn hem för att ligga under molnen. Landning hemma på Vasslanda i sidvind gick över förväntan. Polera lite rutor och sen hem för att äta lunch. Härlig flyghelg. Igen!!


Några bilder...


Parkerad på gräset i söderhamn. Vi tältade under vingen.


Vem bryr sig om spitfire när det finns bärgningsbil att köra.


Safir


På backen.


SAR visade upp sig.



Vampire


På backen också


Spitfire


Martin med glada kolleger hårt arbetandes med att färdplanera Söderhamn-Kallax



Femgrupp Dynamic WT-9. Hovabondens Yak i förgrunden.

Weather: Go flight. GC: Go flight. Capcom: Go flight.

Med andra ord; Ser ut som att vi kan ta oss iväg. Vädret har stabiliserat sig och ser ut att tillochmed bli ännu bättre för hemresan. Kameran laddad.

The life aquatic...



Vädret för morgondagen ser helt ok ut, så just nu är vi "go-flight".

Far åt Helsi...ngland

(FPL-SEESD-VG
-C172/L-S/C
-ZZZZ0745
-N0105A035 DCT HMR270030 DCT
-ESNY0059 ESSK
-DEP/5943N01742E VASSUNDA DOF/080712 ORGN/ESSAZPZX)

(FPL-SEESD-VG
-C172/L-S/C
-ESNY0830
-N0105A035 DCT HMR270030 DCT
-ZZZZ0059 ESSK
-DEST/5943N01742E VASSUNDA DOF/080713 ORGN/ESSAZPZX)

Bara väder som fattas.

Far åt Helsi...ngland

(FPL-SEESD-VG
-C172/L-S/C
-ZZZZ0745
-N0105A035 DCT HMR270030 DCT
-ESNY0059 ESSK
-DEP/5943N01742E VASSUNDA DOF/080712 ORGN/ESSAZPZX)

(FPL-SEESD-VG
-C172/L-S/C
-ESNY0830
-N0105A035 DCT HMR270030 DCT
-ZZZZ0059 ESSK
-DEST/5943N01742E VASSUNDA DOF/080713 ORGN/ESSAZPZX)

Bara väder som fattas.

och då gör vi ett nytt försök...

...för att ta sig till ett flyin.

Denna gång så har jag ringt in och fått PPR till Söderhamn i helgen. Eftersom det är landningstävling så var jag ju tvungen till att komma med någon slags tid. Så 11.12 ska jag och landomaticstället vara på backen. 

För en gångs skull blir det inte med herr PC i högersäte, utan med den lilla kängurun istället. Japp. Felix ska få tälta. Han ser mer fram emot det än att flyga.
Just nu är dock prognoserna för helgen lite *så där*, så med vanlig murphytur så lär jag få ställa.

Första riktiga regndagen på semestern. Vad gör man då... åker till Barkarby (handelsplats) och trängs med bönder, köper lite inredning och så spenderar man eftermiddagen med diverse elverktyg och vattenpass. Blev rätt bra till slut. Enorma mängder cappucino senare så hamnar man som vanligt framför youtube.
Enjoy.


RSS 2.0