Sconnectidy

Har letat efter rätt tillfälle att posta denna. Blev mailad den igår, så nu är det dags.



Dean Martin och Foster Brooks. Helt otroligt att Foster lyckas hålla sig "in character" genom hela sketchen. Ber om överseende med den något *spam*-iga videon, tog den som hade bäst ljud/bildkvalitet på youtube.

Har lite för mycket arbeit just nu för att hinna med något kul (läs; flygning), surt att det helt plötsligt ska vara prima flygväder.

Äntligen måndag...

så man kan dela med sig av lite måndagshumor.





en till bara för att jag är på så bra humör


250

image176
starter/landningar.


Skål.

Let it blow...

Äntligen flygbart! Vädret på förmiddagen var alldeles för bra för att man inte skulle ge sig på ett försök. Klarblå himmel men fortfarande ganska starka vindar. En snabb koll på metar/taffar gav vid handen att den skulle stanna kvar på runt 290 grader, vilket är rätt i bana på Vassunda. Jag och grannen packade snabbt in oss i bilen och gav oss iväg för att kolla om fältet var hårt nog. 

För en gångs skull var Murphy med oss och fältet hade inte hunnit tina upp. Vi gjorde tillsammans daglig tillsyn inne i hangaren och puttade sedan ut kärran. Lite skönt att få hjälp och grannen är ju rena rama proffset (fast flygplanen han håller på med stavas Airbus 330/340 och stor-boeing...)

Vi startade upp kärran och taxade ut till banände rw 29. Underlaget kändes fortfarande bra. Upp och iväg !

Strax efter start så ropade jag som vanligt upp arlandatornet och fick klarering in för lite sightseeing över stan. Flygledaren bad mig hålla mig på 800 fot. Lite lustigt. Men fick syn på en rote (som jag är ganska säker på var en FFK-rote) som passerade ovanför oss på väg in från håtunaholm.

Vi tog ett par varv över våra hus och kameran gick varm. Dessvärre så var det rejält turbullent så det blev lite halvdassiga bilder. Vi slutade med att gå in över stan en vända och fick ett par riktigt bra bilder, bla på min gode flygkollegas hus.

image175

När vi kände oss nöjda så bad vi tornet om att få gå vattenvägen till Kallhäll. "S-SD klar vattenvägen Kallhäll om du kan acceptera att ligga på 500 fot.". Uhu. Pja. Över vatten så får man ju det, så jag bekräftade klareringen. Halvvägs ner så dundrade ambulanshelikoptern förbi ovanför oss.

Strax därefter så fick vi ny klarering att stiga till 1000 fot och fick information om att roten låg strax framför oss. Vi följde dem hela vägen in till Barkarby och min landning var någorlunda hyffsad för att vara i ganska stark sidvind. In för lite soppa i kärran, kaffe i oss och inspanande av två lanceairer och en long-ez. 

Vi drog inte direkt benen efter oss utan packade in oss i kärran och drog iväg. Gick hem över Kungsängen-Bro med en snabbtitt på Håtunaholm. Fick till en riktig smekare till landning vilket kändes skönt. Lite smått förvånade kunde vi se att ovan nämnde flygkollega satt och väntade på oss när vi kom hem, så jag fick förnämlig hjälp att rangera in flygplanet.  På hela taget en riktigt trevlig flygning.
 

Fyll på några ton helium och låt mig odla valrossmustasch

Fredagsskål på er. Nu blir det kultur.
image174


Ett av mitt livs *stora* besök var på Zeppelinmuseet i Friedrichshafen för ett par år sedan. Även om jag tycker att museet var ganska uselt gjort i jämförelse med andra tekniska museer, så fanns det mycket intressant att titta på (väl värt en omväg för att besöka). (Har precis hört att de gjort om det, så jag får väl ta en ny tur ner).

Redan som liten knödel så var jag otroligt fascinerad av luftskepp. Det är något med monumental teknik som kittlar mina neuroner, oavsett om det är apolloraketer, luftskepp, stora broar eller rangerbangårdar. Just när det gäller Zeppelinare så är det väl rätt mycket också den doft av eleganz und dekadenz som de utstrålar. Att en av mina släktingar flygit Frankfurt-New York och hade biljett och foton kvar från resan gjorde nog sitt också.



Hindenburg i jämförelse med en "liten" 747 under. Längst ner, Titanic.

Just Hindenburgs storlek var något man fick en aha-upplevelse av när man var på museet. Hon var verkligen monstruös. Kan inte någon halvgalen oljeshejk ta och sponsra bygget av en kopia?


Att de tidiga flygbolagen mer var som luftrederier, med flygbesättning klädda i gråa uniformer för att särskilja dem från kabinpersonalen i sinavita uniformer med tillhörande handskar är något jag kan sakna i dagens luftfart. Framförallt saknar jag kaptener med riktiga epåletter...



När såg ni senast en Dash-kapten med såna?



Jag kommer att återkomma i ett senare blogginlägg om DZR, Deutsche Luftschiffahrts-Aktiengesellschaft som tog över flygningarna med de större zeppelinmodellerna 1935 efter att  DELAG konkat 1931. DZR var ett statligt prestigebolag, det åtnjöt Partiets stöd (lite som ett visst svenskt järnvägsbolag)  och användes i propagandan för tysk teknisk överlägsenhet. Finns mycket intressant att skriva om dem. Något de hade iaf var fantastiska annonser...


Ryanairannonser känns onekligen väldigt billiga i jämförelse.


Något man hajar till över är prislistan. Ungefär samma som en atlantflygning kostar idag utan rabatter. Översatt till dagens priser så är skulle en ekonomibiljett med Hindenburg idag kosta $5900 (enkel resa).
.

Nåväl, att hoppas på en återkomst av de riktigt stora luftskeppen är väl att glömma, men lite mindre såna då?


Jag kommer fortfarande ihåg väldigt väl när Goodyear-blimpen flög över där vi bor, tror det var ett par gånger under sent sjuttiotal. Man hörde motorljudet långt innan man såg den. Sen tog det ett bra tag för dem att passera. Alla grabbarna i kvarteret var rörande överens om att det vore Grejen att vara pilot på en sån.

Så om jag nu inte blir kapten på någon 747... så vore det väl rätt ballt att odla mustasch, ta på sig paraduniformen och lite halvkaxigt ropa upp aeroshell på frekvensen för att begära 200 000 kubikmeter helium. Zeppelin har äntligen fått lite fart på affärerna igen och har i dagarna börjat få lite riktig konkurrens från bolag som Aeroscraft. Jag skulle lätt vilja ratta deras ML866.



Så fråga kolon, vad behöver man för utbildning enl JAA för blimpar? Fråga kolon två. Vart kan man parkera sin zeppelinare, vi har ju ingen Empire state building i Stockholm...  funkar Kaknästornet... Uppsala domkyrka... Arlandatornet månne?


Nej, nu ger jag mig och sätter mig och dricker slut på min marques de riscal. Skål!

Inlägget smått inspirerat av mr lae och hans blogg.


How to behave


How To Behave On An Internet Forum

Passing wind...

Nopes, lär inte bli något flyga denna helg *HELLER*, prognoserna visar på rejält med vind; drygt 20 kts. Åker nog ut till kärran iaf. Man får väl sätta sig i vänstersäte, ratta in Arlanda departure atis eller 123.75 och låtsasflyga lite. Vad är väl en bal på slottet? (Jag är inte alls avis på vissa andra som är down under och får flyga upp o ner)

Stiltje

image173
Stiltje


Jo, jag vet att det är dåligt med uppdateringar. Jag har inte lagt ner bloggeriet. Det är mest bara lite stiltje nu. Dagarna fördrivs med inskolning av unga fröken på dagis. Inte så mycket att bloggorera om. Hoppas på lite flygäventyr inom kort.

Lortslurp

Det blev ingen semla, däremot god dammsugare. Undrar vart man kan köpa såna i Norge? Framförallt så undrar jag; vad heter det på norska? Lortslurp? Tur att min flygkollega är någorlunda duktig på språket (jag tycker mig ha sett Norwegian level 6 i hans radiocert-language proficiency).

Nu har vi en plan. Ser ut som Vassunda-Gardermoen, Gardermoen-Gudbrandsdalen-Trondheim, Trondheim-Bodö, Bodö-Luleå, Luleå-Sundsvall, Sundsvall-hem. En hel del stopp, men vi har ju ingen brådska.

Gaus och Brummund...

Kvällen kommer förhoppningsvis att bjuda på lite kaffe och semla och planering inför sommarens långflygning upp till Bodö.

Arbetsnamn: Upp och ner med Bröderna Dal.



Vi siktar på att vara pionjärer med första direktförbindelsen mellan Vassunda-Gardermoen, sen upp mot Trondheim - Bodö. Hemvägen får vi se hur det blir, kanske ta vägen över Kebne... Återkommer med mer detaljer så fort vi känner oss någorlunda planerade.

Trans Europe Express


L'aerotrain
 skulle nog kunna få mig att ta tåget istället för flyget (stäng av ljudet och njut, eller varför inte sätta på lite riktigt tågmusik?).


L'aerotrain
Uppladdat av SebMollier


Idén med att använda en jetmotor och sen rida på markeffekt är härligt fransk, jämfört med ingenjörstysk maglev. Om jag inte kommer ihåg helt fel så finns det ett Gaston/Spirou-avsnitt där de åker aerotrain (alltså, jag tänker inte på det där ganska usla gaston-albumet med det atomdrivna tåget).



Lyle Lanley: Well, sir, there's nothing on earth
Like a genuine,
Bona fide,
Electrified,
Six-car
Monorail!
What'd I say?
Ned Flanders: Monorail!
Lyle Lanley: What's it called?
Patty+Selma: Monorail!
Lyle Lanley: That's right! Monorail!
[crowd chants `Monorail' softly and rhythmically]
Miss Hoover: I hear those things are awfully loud...
Lyle Lanley: It glides as softly as a cloud.
Apu: Is there a chance the track could bend?
Lyle Lanley: Not on your life, my Hindu friend.
Barney: What about us brain-dead slobs?
Lyle Lanley: You'll be given cushy jobs.
Abe: Were you sent here by the devil?
Lyle Lanley: No, good sir, I'm on the level.
Wiggum: The ring came off my pudding can.
Lyle Lanley: Take my pen knife, my good man.
I swear it's Springfield's only choice...
Throw up your hands and raise your voice!
All: Monorail!
Lyle Lanley: What's it called?
All: Monorail!
Lyle Lanley: Once again...
All: Monorail!
Marge: But Main Street's still all cracked and broken...
Bart: Sorry, Mom, the mob has spoken!
All: Monorail!
Monorail!
Monorail!
[big finish]
Monorail!
Homer: Mono... D'oh!






update


Hittade ett lite längre klipp;

Aerotrain
Uppladdat av bruno_bestel

Lite måndagshumor

Min humornivå idag skulle jag behöva ha lågflygningsutbildning för...



Torsdag kanske?

Sämre fältförhållanden än det varit senaste dagarna får man leta efter. Banan ser ut som en leråker. Det underlättar ju inte att det suger rejält i flygtarmen. Ljusglimten är torsdag, då ska det förhoppningsvis bli  -2 grader och sol, sol, Sol. Så jag bokar helt enkelt och återkommer om det blir något. Nästa söndag ska jag förhoppningsvis ta en liten tur med grannen.

Är inte sommaren här snart?


image172

Räkenskapens dag

Har betalt en hög med räkningar idag, så varför inte ta och kolla lite flygstats samtidigt. Att PC inspirerade mig erkänner jag...

Total Number of hours flown: 110,8

Number of landings: 248

Landing/Hour ratio: 2.24

PIC Hours: 74,9

Dual: 33,3+1.7

Inst: 0,9

Latest flight: 2008-01-26


Matulda och Megasen

Jag är på jakt efter Matulda och Megasen. Ingen som sitter på någon gammal betamax-inspelning nånstans?


Ture Sventon, I presume












Temla is the shit !




Störst objektiv vinner

Vad gör man på en måndagskväll? Jo, självfallet så tar man en tur ut till Arlanda. Fick sällskap av El-loco-aviator-PC. Här några första stapplande försök, hoppas få tid att gå en fotokurs framöver så man lär sig lite mer.

image168

image169

image170

1999-09-13

Jag saknar månen. Idag är det 3065 dagar sen hon lämnade banan runt jorden.



Hamnade i en nostalgidiskussion med en granne över ett par flaskor vin ikväll. Vi var rörande överens om att Månbas Alfa förstörde vår nattsömn under ganska lång tid när vi var småpojkar. Läskigt värre. Nu har jag (ivrigt påhejad) iallafall (äntligen) beställt båda säsongerna. Lagom att plocka fram vid diverse nattsudd, passar bra vid sidan av mina gamla Mission:Impossible-inspelningar (de kommer förresten inom kort "remastrade" på DVD).

Annars har det varit en flygfri dag i snöstormen, lillasyster är hemma från Toronto några dagar. Hoppas kunna ta en liten tur med henne om vädret blir lite bättre.

-----

Just ja, såg precis att den 18 juli så ska jag tydligen vara nere i Tyskland. Kan inte påstå att jag är speciellt förtjust i prog-/symfrock, MEN, tyskarna och engelsmännen klumpar ju gärna ihop Berlinskola/Kraut i det facket också... jo, det är alltså... Night of the prog festival 2008. Loreley. Tangerine Dream och Klaus Schulze. Samma kväll!! Too good to be true. Så nu är det bara att färdplanera.

RSS 2.0