Lovande utsikter.

Verkar kunna bli flygbart imorgon kväll. Blir lite instrument, bedömningar och onormala flyglägen. Ska försöka få med mig batterier till min reservlampa denna gång.

-----

Update:   CAVOK!!


-----

Update 2:   Cancelled due RA, BR and Flying pigs.

image125

Lite för mycket regnig måndag. Lite Jeff Dunham

Hu vilket väder det varit idag. Skönt att Jeff Dunham finns så man kan muntra upp sig lite. Tror vi sett Achmed 50+ gånger nu.



In i dimman

Förra året vid den här tiden så kom dimman. Som sedan varade i sex veckor. Hoppas verkligen inte det blir så i år igen.

image124
Bild från stugan i Sälen tagen för två veckor sen.

Boomerang



Japp. Samma år. Jag är inte något Duran Duran-fan, men självklart gillar jag Roger Moore. Fast nog var han lite stelbent i sin sista Bondfilm. Däremot är ju Christopher Walken lysande som Zorin. Fantastiska bilder från San Francisco och Bay area. (ja, jag längtar till Sausalito). Ingen kan ta ifrån Duran Duran att de var världens snyggaste grupp.

Dags att plocka fram tubsockorna och axelvaddskavaj.

Ikväll blir det nostalgifrossa; Mission:Impossible (säsong 3 och 4) tätt följt av Emma Peel och om vi är nyktra nog att klara av att hantera maskineriet, så blir det Space:1999, jajemensan... Månbas Alfa. Skitläskigt!

I brist...

på egen flygning så får man gratulera andra som lyckas hitta luckor i molntäcket, dessutom med luftfartstyrelsekontrollant i högersits. Grattis PC!!

1985

Här är ett mitt bidrag till tema 1985 som en mycket läsvärd grannblogg har haft under en tid.



När jag blir stor ska jag bli som Dieter Meier

Ich lieb' dich nicht, du liebst mich nicht.


FZFG

Flygning ikväll blev inställt. Inte så konstigt för att det var den värsta dimman jag sett sen förra hösten (när jag tror att jag fick ställa in 10 lektioner i rad under sex veckors tid). Började på morgonen med FZFG och sen FG, gick över till BR och nu FZFG igen. Nytt försök på onsdag kväll.

SE-ESD är på service och denna gång blir hon borta ett ganska långt tag, det ska bytas propeller, förgasare och så var det lite trassel med två ventiler som läckte. Så det lär nog inte bli så mycket flyga på dagtid.

Tänkte ta och införskaffa lite bra litteratur nu när den mörka hösten är över oss. Tar tacksamt emot förslag på bra böcker. Har precis köpt Rod Machados - Instrument Pilot's survival manual. Kan förresten rekommendera The Killing Zone - How and why pilots die.

100!

image123

2007-10-23. 100.7h



Tipp tapp tipp tapp...

Dags för första passet NQ. Vid sexsnåret rullade jag ut till Sundbro, denna gång höll jag på att köra fel; nybyggd väg och jag var smått tankspridd (är inte det ett varningstecken på att man inte ska flyga) men efter ett par hummanden och suckande så styrde jag rätt.

Ute på fältet var flygkollega Börje redan färdigplanerad, hade baxat ut planet för kvällen; SE-GON och var i full fart med att tanka. Flyglärare F satt och tittade på väder och efter vi diskuterat lite så beslöt vi oss för att omedelbums försöka ta oss iväg för att vara någorlunda säkra på att inte råka ut för dimma. Jag ringde in till de vänliga själarna på FPC som tidigarelade min färdplan och sen raskt ut till planet efter att jag preparerat klart karta.

En liten cessna känns mycket trängre på kvällen än på dagen, framförallt så är det ett himla pussel med att få alla saker man har med sig på rätt plats. Något ovant med reglagen i GON efter att ha flygit enbart ESD i närmare 40 timmar. Checklista. Motorvarmkörning och start från bana 21. Fick uppleva black-hole effect och var snabbt med på att skifta över till att flyga på horisontgyro. Aktiverade min färdplan på medvinden och styrde därefter norrut.

Händelselös första hälft av sträckan. Otroligt vackert med alla ljus från småbyarna runt Uppsala och lugnt i luften, så det känns som att åka i schmör (tm Anna). Min färdplan tog mig norrut längs E4 med brytpunkt över Tierps flygfält. Tanken var att inte åka den "vanliga vägen", som innebär enormt mycket tallskog och två större sjöar. Känns lite otrevligt att hamna i om vi skulle få motorproblem. Efter en kvart ungefär så började jag tappa höjd och tänkte självklart inte något på varför utan gav lite mer gas. Ytterligare en minut senare så lös F på termometern och sade "hmm... fuktigt ute". Polett-nedsläpp. Tror nästan man kunde höra den när den trillade ner i min hjärna. Förvärme. Japp. Förgasaris.

Efter Tierp flög jag mot ytterfyren på Gävle och tände banbelysningen med bärvåg. Efter ett ganska långt tag så lyckades jag se ett par tröskelljus och efter att ha tackat Sweden control för hjälpen så påbörjade jag plané och fick till en fin anslutning mot en medvind för bana 18. Förvärme, bränslekran, blandning och landningsstrålkastare. Anmälde bas och gjorde en riktigt usel sväng in på final, dvs, jag genade och kom in lite hot and high. Lyckades reda ut det och hade bra attityd in över tröskel. Gjorde en rejält hård sättning och skuttade en bit in på banan. "Så där gör jag också första mörkerlandningen för säsongen" fick jag som tröstande ord från F. Nog sjutton är det betydligt svårare att bedöma höjd när det är mörkt märkte jag.

Upp igen och denna gång gick det betydligt bättre. Drog ut på varvet lite och fick lite mer tid. Fin final och en skön sättning. Precis när jag drog på igen så drog det in en dimbank. Avbröt och taxade in till platta.

Efter 10 minuter så var dimman borta och efter lite konsultation med meteorolog så verkade som att Gävle var enda stället där det var dimma. Så vi beslöt att fortsätta mot Johannisber, flygförarbyte. Jag tog min kaffetermos och satt i baksits under Börjes flygpass.

Väl framme i Johannisberg taxade vi till banände och bytte raskt igen. Jag utförde checkar och ropade upp Västeråstornet och fick klarering hemåt. Startade bana 23 och gick mot Björksta. Använde VOR en i Västerås i rumpan och med en del medvind så gick det ganska fort hemåt. Fick några frågor på vägen kring synvillor. 

Tände banbelysningen på Sundbro och anslöt för bana 21. Fick till en kalassättning som en bra avslutning på kvällen. In och göra pappersarbete och sen hem. Torsdag nästa vända. Om vädret vill sig. Blir att ligga i varvet och köra lite mörkerbedömningar. Kan bli skoj.  Kommer antaligen ett till litet bloginlägg under dagen.


image122
Mystery destination

15%

(Jag var tvungen att testa också) Imorgon kommer blogginlägg om kvällens äventyr.



Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.

Hemma igen från trippen till Schiphol->Luxemburg. Fick privatchafförtransport hem, trots att mitt flyg blev inställt och jag kom hem mitt i natten. TACK! Veckan innebär förhoppningsvis två stycken NQ-pass. Har förberett driftfärdplan som ska ta mig Sundbro-Gävle-Johannisberg-LNA-Sundbro. Ringer in atc-färdplan under dagen, tänkte ställa ett par frågor till de trevliga människorna på FPC samtidigt.

Återkommer när jag sett om vädret är med mig. Prognosen ser ju rätt lovande ut (fast just nu är det stratus och OVC003).
image121


Josefin är väldigt förtjust i Hegerforsare. Jag också. Antagligen för att jag anser att sportjournalistik är väldigt fånigt (nästan lika fånigt som de som tar sport på allvar).  Här kommer några till... det är ju måndagmorgon. Några står nog Bosse Hansson för också.


  • Och här ser ni Krutov, med ett ansikte endast en mor kan älska.
  • Här är det bäst att hissa en varningsflagg, för det är bättre att hissa den... än att inte ha den hissad.
  • Och brassen tar den där härliga satsen, 10-15 meter.
  • Thomas Gustafsson faller, Thomas Gustafsson faller! Nej, förlåt mig... han skymdes bara av en snödriva.
  • Innern går ohyggligt fort... och han faller! Nej, ursäkta mig... det var en längdhoppare.
  • Det gick nästan mera bak än fram!
  • Den tog i magen. Långt ner i magen. Det gör väldigt ont när bollen tar så långt ner i magen.
  • Foggia är ett målsnålt lag, de figurerar i oerhört mållösa och målsnåla matcher.
  • Den Österrikiske målvakten hann med att se bollen först och sedan reagera.
  • Dunga tar Baggio bakifrån. De känner ju varandra sedan tiden i Fiorentina.
  • Nu har det visst hänt någonting... Jaha ja, han har blåst av matchen.
  • Och domaren gör tecknet för bruten arm.
  • Det kvittar hur matchen slutar bara resultatet står sig.
  • Det är närmare till 2-1 än till 1-2, men båda möjligheterna finns.
  • Oj! Den bollen strök utsidan av målarfärgen.
  • Det är glest mellan stråna men dom klipper det tätt.
  • Det kan bli droppen som knäcker kamelens rygg.
  • Nu måste det väl vara övertid på tillägget, tillägg på tillägget skulle man kunna säga.
  • De hade fem, men de ville ha sex... och de fick det när Per Foshaug tryckte in den.
  • Nu är båda lagen fulla.
  • Det är nog svårare att vinna SM i bandy än VM i Sverige.
  • Någon annan måste göra något annat någon annanstans...
  • Här i Gävle har vi inget väder alls.


Karriärbyte

Efter en *väldigt* trevlig kväll, där jag och junior överaskande fick göra ett intressant studiebesök, så blev jag lite smått sugen på att byta karriär.

image119
A. Wilhelm. A340 Captain.

Drömma kan man. Får bli junior som får axla uniformen istället tror jag.

image119

Regelmässig fotbeklädnad.



image120
Utsidan.

Gubbsport!

Det blev ingen flygning för egen del idag, däremot så tog jag och junior en kort (6 minuter med bil) liten tur över Erikssund till Håtunaholm där det var sporrhjulsfly-in. Jag låter bilderna tala för sig själv. Fina maskiner. Felix var yngst. Jag kom nog på god andraplats (pekar på rubriken)




Så här ser det ut från luften. Man ser inte hur mycket slalombacke som banan verkligen är.














































































Snart blir det tresiffrigt

Ni kan kalla mig för herr 99. Tog en liten tur och låg i varvet på Barkarby eftersom det var så fantastiskt väder. På väg in från Masten mot Säbysjön mötte jag en gyrokopter på väg ut på samma höjd. Har hört begreppet förut, och nu använder jag det också; ul-idiot. Radio kunde inte han prata heller.

Gjorde riktigt hyffsade landningar, men det var snälla förhållanden. Körde som vanligt lite lufttaxi med mr-snart-flyga-upp. Anslöt för bana 29 på Vasslanda i skymningen och fick prova tre-färgs-VASI-n som funkade fenomenalt. Äntligen en kanonlandning. In och hem.

En till...

... nu blir det lite kultur.



1) Vad heter tuppen?
2) Vad heter brevbäraren?
3) Vilken är världens bästa tyska serie som utspelade sig i Hunsrück med flera av skådisarna från Barnen i Uhlenbusch?

zzzzz

image117

MR98

image116
Ibland så suger det i flygtarmen. Idag tillexempel. Inte ett moln på den klarblå himlen. Ingen vind och 15 grader varmt. Snabb koll i bokningslistan. Flygplan ledigt. Så det var inte så svårt att bestämma sig för att ta en liten tur. Åkte ut till Vassunda och träffade herr Hellepeller som var ute och putsade på sina två MI-2:or. Ska tydligen bli lite filminspelning där imorgon. Kul, ska åka dit och kolla lite, statistroll hägrar.

Vi diskuterade lite lampor på flygplanet och hur vi skulle göra, han vill gärna att den har nog med belysning så att det går att flyga kommersiellt i mörker med den. Inte mig emot. Hellre bra belysning än dålig. Fick några tips kring kortfältstart av honom också som jag tänkte testa -"vi har ju en riktigt stol-tillsats på planet och så så här gör du för att snabbt komma upp".

Baxade ut planet och gjorde daglig tillsyn. Hade bränsle så det skull räcka för en och en halv timmes flygning + reserv. Vart skulle jag åka då, jo Sundbro, ligga i varvet och nöta lite. Jag har ju inte varit helt bekväm med mina hastigheter på final i planet, så jag tänkte ta och träna lite sånt. Checklista, taxa till banände bana 29 och ställde upp efter varmkörning. Fick lite publik då det stannade ett par bilar längs med vägen som går strax bortanför tröskel till 29.

Enligt tips från mr Hellepeller, så provade jag stol-start enligt instruktion. Maxgas, stå på broms och sen iväg. Så fort farten kom upp i vit båge, så spaken i magen och så fort kärran lyfte, snabbt fram med spak. Rida på markeffekt och så upp. Jisses. Den startar på ingen sträcka alls! Ropade upp Uppsalatornet och fick klarering in över barnkors och fick därefter klart att ligga i varvet över Sundbro.

Direktbas för bana 21 och låg fint i höjd och fart. Svängde in bra på final och avslutningen var ok, fick någon liten studs, men det kändes ändå kontrollerat. Upp igen. Denna gång så fick jag ett par värre studsar. Hmm... Upptagning för tidigt kändes det som. Gången efter gick det lite bättre men tyckte ändå att jag fick en eländig studs i onödan. Gjorde ett sista varv och använde lite motoreffekt när jag satte ner. Gick bättre. Konstaterade att jag måste haft lite svag medvind när jag taxade av banan för att åka in och fika lite. Syntes inte på vindstruten, men på modellflygplanen som var ute och gled så såg man att de drev på nästan parallellmedvind i banans riktning. Kanske förklarade lite varför jag fick extrastudsar.


Tankade och taxade ut för start bana 03. Tornet verkade ha hunnit stänga under tiden, så jag startade och gjorde ytterligare en studs. Gick ok, fart helt ok och en hyffsad sättning. Upp och hemåt.


Bas och final för bana 11. Taxa in till hangar och ut i brittsommarsolen. Härligt att flyga såna här dagar. Det får bli ytterligare lite träning med planet. Man kanske skulle ringa flygläraren och be om någon timmes drillning, antar att jag börjar dra på mig olater också som det vore bra att få bort innan de sätter sig.

Tyst i bloggen!

Avsaknad av bloggeri beror mestadels på att det är mycket annat just nu. Återkommer så fort jag har tid/väder för flygning verkar ok/flygplan tillgängligt.

RSS 2.0