Segel och gräddvispar. CAVOK!

(alternativ rubrik... "Harutappatpropellern?")
image19


Jag var ensam med min flyglärare idag, så jag fick köra två pass. Började med sovmorgon och var ute vid fältet och planerade klart min EK-nav strax före tolv. Flygläraren och jag pratade genom den. Sundbro, över Långtora, in i Västerås kontrollzon och sedan studs/fullstop på Johannisberg, vidare ut norröver och sedan över Salanda hem till Sundbro.  59 minuter från dörr till dörr. Lät ju enkelt.


Det var hemskt bra väder. Dvs, högtryck, sol och varmt. Sånt drar till sig segelgubbar och deras flygande maskiner. Och såna fanns det gott om på Sundbro, så för första gången så fick jag flyga när det var ganska mycket trafik i luften.


Jag tankade SE-KUZ full och plockade med mitt level-fika ut i maskinen. Taxi till väntplats och väntade sedan in några segelflygplan som landade på bana 24 , vilken man passerar strax bortom tröskel när man taxar ut till bana 21. Det var nog tur att jag väntade då ett modellflygplan gick i backen precis framför mig. Hade väl varit lite snopet om den hade hamnat i propeller; jag är faktiskt beredd på birdstrikes, men inte balsa/servo/modellflygplansmotorstrike.


Ställde upp på bana 21 och tyckte att kursgyrot var lite konstigt, det hade vandrat en 25 grader på den korta sträckan från motoruppkörning. Tog tid, slog på transponder och drog iväg.


Ropade upp Stockholm kontroll och fick färdtillstånd genom ett restriktionsområde som ligger strax utanför Uppsala kontrollzon. Väldigt trevlig tjej gav mig klart genom och frågade om jag ville ha trafikinformation. Vilket jag självfallet tog emot med glädje. Hon varnade mig för att det var rätt mycket trafik över Långtora och sa åt mig att återkomma om jag ville få lite hjälp == vektorering. Himla snällt va!


Då tyckte jag åter att kursgyrot var lite knas, den hade vandrat iväg nästan 25 grader igen. Så jag fick ställa den mot kompass igen och tänkte att "okej sticker den iväg igen så kör jag på kompass istället". Så jag tog sikte mot en sjö jag hade på kartan och flög några minuter och konstaterade därefter att kursgyrot inte hade någon bra dag. 


Jag bytte över till Långtora radio och det var rätt mycket trafik på frekvensen. Jag har fått höra att segelgubbar inte gillar att prata radio, så jag antog att det var toppen på ett isberg jag hörde. Fick kontakt med trafik och räknade till sju segelplan på samma höjd som jag  + dragkärra på väg upp. Eftersom jag inte ville kliva upp i TMA:t så tog jag en liten omväg


Ropade därefter upp Västerås och möttes åter av en väldigt trevlig tjej (som visste att jag var på väg). Hon gav mig en fantastiskt bra (dvs jag hörde vartenda ord hon sade (vilket jag inte gjorde när jag talade med Västeråstornet förra gången)) klarering in mot Johannisberg. In över Elba och följde efter en kärra in mot bana 05. Gjorde väl ett hyffsat trafikvarv och approach, men en bedrövlig utflytning och landning. Lille skutt, hopp hopp hopp/Kalla mig Ru.
Jag lovar att jag inte hade någonting att göra med händelsen som utspelade sig strax intill.


Väl uppe i luften igen så fick jag klarering ut över Dingtuna, och gick sen mot Sala. Hittade av Salanda och sen hemåt igen, eftersom inte kursgyrot var så kul så tog jag sikte på Uppsala domkyrka. Funkar det också. För en gångs skull så hittade jag Skogs-Tibble. Anslöt på medvind för bana 21 på Sundbro och gjorde en helt ok landning. 

Fika.


Sen så körde jag ett pass med en halvtimme bedömningslandningar som jag tycker gick *sådär* och sen upp på 4000 fot och körde skarpa svängar och lazy-eights. Hade kul helt enkelt.


In mot Sundbro och åter mycket trafik. Lade mig i väntvarv för att låta pawnee dra iväg en segelgubbe från varvet och låta några segelplan landa på 24 (finalerna korsar varandra). Precis på väg in på medvind för 21 så drog lufttransport 993 (ambulanshelikotern) förbi strax under mig. Landade på 1:00 lufttid blankt. Fick till sättning riktigt bra. Alltid skönt att sluta på sånt sätt.


Debriefing med flygläraren efteråt, nästa gång blir det en rejäl långnav. Uppsala-Söderhamn-Sveg-Mora-Siljansnäs-Borlänge-Uppsala. Typ sex timmar flygning. Kan bli riktigt kul. Fjällflygningsinslag också. 
Men det är två veckor uppehåll tills dess. Flyglärarna ska ner till Aero i Friedrichshafen. 


Återkommer med rapport från teoripluggande/skrivande. Totalen för helgen blev 3,7 timmar loggat. Kanon. Ljuset i tunneln osv.

Kommentarer
Postat av: PC

Det tar sig med timmarna herr Wilhelm.... Fortfarande har jag fler besökta platser än dig, men inte länge till!

2007-04-14 @ 21:57:51
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Gerth

Jag är typ avis. Härliga utflykter du är ute på. Det ska bli skönt när man inte behöver harva i varvet hela tiden...
Keep up the good work!

2007-04-14 @ 22:18:18
URL: http://lindbergh.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0