Madiiii madiiii madiiiiii

Några dagar sen jag flög sist, tyvärr har jag  inte riktigt haft tid att skriva något kring det. Blir en kort uppdatering på livet, universum och allting. Börjar med gårdagen; på frågan "vill du flyga" från flyglärare på eftermiddagen, blev svaret en liten tur upp till Tierp för sidvindsövningar och lite allmän airwork.

Vädret var fint och det var lugnt i luften, så resan dit blev lugn och fin. Gjorde några studsar som gick helt ok, måste bara tänka på att arbeta mer med planet, blir lätt att jag på final strax innan jag flyter ut "bara åker med". På vägen hem så blev det lite stallövningar, därefter instrument- och radio/headsetbortfall samtidigt med ett simulerat motorbortfall. Intressant liten prioriteringsövning. Gick rätt bra. Jag hade rejält med höjd och IYD glidflyger ju som en segelkärra jämfört med de andra cessnorna så jag hade gott om tid att hitta mig ett bra fält. Kom lite högt på final, men hellre högt än för lågt har jag sagt tidigare och fortsätter intala mig att det är bättre. Höjdhållningen under flygningen satt som den skulle, jag har äntligen slutat jaga med trimmen. Tillbaks mot Sundbro där jag fick till en bra avslutning. Ska ut en vända på eftermiddagen idag också, får se vad det blir. Det blir inte sidvind iallafall, då det är helt vindstilla och klarblå himmel.


image75
(jag hakar på trenden på andra flygbloggar med en tankbilsbild)

Förra veckan hamnade jag i IMC när jag låg i varvet. Man kan kalla det för en ögonöppnare. Var fint väder och bra sikt när jag anslöt medvind, när jag svängde bas så kom en riktig störtskur från ett indundrande Cb. Såg ingenting vare sig framåt eller åt sidorna. Låg i sväng mot final när sikten försvann helt och hållet, så det var bara att dra på och flyga på instrument. Flög i banans riktning och steg upp till trafikvarvshöjd igen. Öster om fältet så kom jag ur det. Överlevde det också, men det var som sagt en ögonöppnare.

T-2 days and counting. Vädret ser inte helt lovande ut.


Kommentarer
Postat av: PC

Du är väl inte nervös väl ;-)

2007-06-26 @ 15:38:48
URL: http://pcreithe.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0