Synad i sömmarna...

image69
(ungefär så här var jag nog efter jag landat)

Dagens flygning fortsatte i samma vädertema som tidigare i veckan; soligt och varmt som sjutton. Lite mer vind dock.

Mötte upp den flyglärare som skulle köra repetitionspasset med mig och vi talade igenom vad som skulle göras. Han frågade mig om det var något speciellt som jag tyckte kändes svårt och jag berättade om  mina två hangups; överkompensation med trim och bedömningslandningar.

Gjorde daglig tillsyn tillsammans, startade motor och taxade till bana 03. På med transponder, kolla klockan och så åkte vi. När vi passerade 300 fot så drog han av gasen (lite) och frågade vart jag skulle ta vägen om jag fick motorbortfall... "raktframåt" han nickade och drog på igen. Samma sak igen när vi passerade 600 fot. Jag pekade ut ett fält strax framför till vänster och sa att jag "siktar på att ta mig ner strax efter diket, parallellt med kraftledningen". Fick dra på igen och sedan lämnade  vi stigande norrut över Skuttunge. Väl uppe på 2500 fot fick jag göra lite planflyktsövningar med olika powersettings och sedan gå mot HMR på en radial han ville att jag rattade fram. Min höjdhållning var det inget fel på iallafall. Mina svängar satt som de skulle med "bra tryck i pedalerna" som han uttryckte det. Jag behöver nog träna lite mer VOR, känns som att det står still i hjärnan när jag sitter i cockpit. Finns ju både FSX och javaapplets man kan använda.

Jag rattade in Tierp/Gryttjom radio (samma frekvens) och informerade om att vi passerade över. Strax tvärs Tierp så "fick jag motorhaveri" (igen?!! vad är det för skrot vi flyger)  och jag körde från ryggmärgen; bästa fart (tre tag med trimmen) 70 knop, gå mot öppen yta (hm, Tierpfältet ser välkomnande ut, det tar vi), nödchecklista för att starta om motor, kollade in fältet för att välja rikting (såg inte hur vinden låg så jag gick på det vi hade vid start i Uppsala, så bana 34 var den jag tog (rätt beslut visade det sig)) och markerade ut några punkter för mitt bedömningstrafikvarv. Jag hade fortfarande rätt bra höjd, så jag gjorde en 360 för att komma ner till mitt utgångsläge.

1000 fot på medvind, svängde in på en bas och märkte att det blåste på rätt bra, så jag skar in lite för att komma in med lite marginal på final. Kom in riktigt bra över tröskel med 10 grader kllaff och det jag kanske missade lite på var att jag aldrig tog ut full klaff. Gjorde en kanonsättning (för en gångs skull i Tierp) och hörde ett glatt hummande i headsettet från flygläraren.

Gjorde backtrack, kollade mitt kursgyro mot banriktning och startade igen. Höger ut. På väg tillbaks mot Gryttjom hörde jag att de var på väg att fälla fallskärmsgubbar, så jag svänger bort från fältet och svänger tillbaks söderut i princip rakt norr om Tämnaren.

På väg tillbaks fick jag göra lite sjunk med och utan klaff och med lite olika powersettings. Fick lite tips på hur man kan göra för att snabbt gå från full klaff till noll utan att tappa för mycket höjd. Lite mer radionavigering med Arlanda och Västerås VOR och jag fick göra några trianguleringsövningar. Fick också gå mot lite olika kurser.

Under hela tiden så ställde läraren frågor framförallt kring instrumentering och vad som kan gå fel. Strax efter sista navigationsövningen så frågade han om statiskt uttag och vad som händer om det är blockerat och vad man gör isåfall. Den C150 vi flög har inget alternativt uttag så jag sade att det inte fanns så mycket att göra och *vips* så hade jag vare sig fartmätare eller höjdmätare (som sagt, vilket *skrot* vi flyger). Han bad mig gå till Sundbro och utföra en landning.

Anmälde att vi var på ingång, på okänd höjd (eftersom det fanns segelstrutar i luften tyckte jag det var god ton att berätta det), gick över fältet och anslöt ganska högt på medvind för bana 03. Min tanke var; ok jag vet inte hur högt jag är och hur fort det går.... så hellre för högt och ev för långsamt, än för lågt och ev för långsamt (då hinner man iaf ropa Ooooooooooooooooooooooooops istället för Doooh!)

På bas så tog jag ut rejält med klaff och drog av på tomgång och det blev i princip en kontrollerad bedömningslandning med en sån där topp-3-sättning (japp... jag var sk*tnöjd med den). Vi taxade tillbaks till klubbstugan och jag lämnade över planet till en *mycket* ivrig PC (han kom ut till fältet ungefär lika tidigt som jag och jag antar att han inte bara druckit en kaffe under tiden han väntade). Han gjorde en dunderinsats och hittade på sin EK-navigering de glasögon jag glömt i Borlänge. Supertack PC!

Vi debriefade och jag fick gott betyg från honom. Flyger jag så här på uppflygning har jag inget att vara orolig för. Så min intensiva flygvecka slutade på bästa sätt med humör och självförtroende på topp. Får se hur det går på tisdag antar att min flyglärare kommer att vilja höja ribban ytterligare ett snäpp. :)

Totalt 8,2 timmar loggat denna vecka och 17 landningar. Har varit rätt slitigt och jag undrar hur sjutton man orkar med nästan dubbelt så mycket på en vecka om man går en intensivutbildning i Florida.

Återkommer på tisdag natt då jag förhoppningsvis bla passerat rakt över Stockholm City på nån bra flygnivå.

Kommentarer
Postat av: Georgingeborg

I came upon this site a while back, I love it. It is great for anyone who interested in this subject. It is in my favorites. Thanks, you done a superb job!

2009-10-02 @ 09:37:34
URL: http://georgingeborg.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0