Flytta på er gubbar...

Det finns rusningstrafik i Sundsvall, iaf enl taxichaffören som svor över att sitta "fast" i kö till ett av rödljusen genom stan på väg mot Midlanda. Vi satt säkert fast i över en minut. Han skulle nog få epiduralblödning om han fastnade i stockholmstrafiken en eftermiddag.

Ute på flygplatsen fick man trycka på knapp till tornet och sen nringa på groundop för att komma ut på plattan. Väl ute så stod den gamla 100LL-shellbilen från Bengtssons bensin redan vid ESD och väntade. En mycket glad soppakille tankade upp kärran och satte fina AVGAS-klistermärken vid tanklocken. Efter koll av kärran så låg jag före tidplanen. Tänkte... "äh, jag provar", hoppade in i kärran och frågade Sundsvallstornet om jag kunde få sticka lite tidigare. Svaret kom direkt "Jajemensan, om du är redo att sticka nu, så släpper vi dig före SAS". Taxade förbi SAS-737:an och Direktflygkärran och tänkte... "ha... flytta på er gubbar" och på väg ut för att ställa upp på bana 16 fick jag klarering för att lämna Sundsvall TMA.

Gjorde rullande motorkontroll och efter jag ställt upp fick jag klart att starta. Känns som att det var ett snilledrag för att efter jag lättat så låg det en kärra på final, en till på väg in och sas och direktflyg hade precis anmält redo... misstänker jag fått vänta rätt länge.

Gick samma väg hem som upp. Inte mycket att berätta om förutom att det var grymt fint väder och en trevlig flygledare på Sweden som höll mig vaken(?) på väg ner genom att titta till mig då och då.

Lite bilder självklart;
image216
Tower, sierra-delta, ready for departure.

image218
Direktflyg. F50 från typ amapola....eller swift air, hm. jag är ingen spotter. Turboprop iaf!

image219
Östrand

image220
Sundsvall

image221
Ö! Även rapporteringspunkt.






Fick ett par riktigt fina bilder på Forsmark. Men de lägger jag int ut här. Med plutonium tvingar vi danskdjävlarna på fall. God helg.

Kommentarer
Postat av: Marcus

"Här: Danmark, utskitet av kalk och vatten. Och där: Sverige, hugget i granit. Danskjävlar!"

Nog sitter den scenen bra i huvudet.. :)

2008-04-30 @ 14:54:15
URL: http://uppiluften.blogspot.com
Postat av: Linn

Hmmm, Direktflyg flyger ju Jetstream?! Det där ser mer ut som en F50 från typ Amapola...

2008-05-02 @ 22:54:15
URL: http://linn.blogg.se/
Postat av: tuppluren

Tack, du har så rätt Linn... mr flygförare Eketorp har redan rättat mig på ett annat ställe... :)

Jag ändrar vid tillfälle.

2008-05-02 @ 23:34:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0