Fyll på några ton helium och låt mig odla valrossmustasch

Fredagsskål på er. Nu blir det kultur.
image174


Ett av mitt livs *stora* besök var på Zeppelinmuseet i Friedrichshafen för ett par år sedan. Även om jag tycker att museet var ganska uselt gjort i jämförelse med andra tekniska museer, så fanns det mycket intressant att titta på (väl värt en omväg för att besöka). (Har precis hört att de gjort om det, så jag får väl ta en ny tur ner).

Redan som liten knödel så var jag otroligt fascinerad av luftskepp. Det är något med monumental teknik som kittlar mina neuroner, oavsett om det är apolloraketer, luftskepp, stora broar eller rangerbangårdar. Just när det gäller Zeppelinare så är det väl rätt mycket också den doft av eleganz und dekadenz som de utstrålar. Att en av mina släktingar flygit Frankfurt-New York och hade biljett och foton kvar från resan gjorde nog sitt också.



Hindenburg i jämförelse med en "liten" 747 under. Längst ner, Titanic.

Just Hindenburgs storlek var något man fick en aha-upplevelse av när man var på museet. Hon var verkligen monstruös. Kan inte någon halvgalen oljeshejk ta och sponsra bygget av en kopia?


Att de tidiga flygbolagen mer var som luftrederier, med flygbesättning klädda i gråa uniformer för att särskilja dem från kabinpersonalen i sinavita uniformer med tillhörande handskar är något jag kan sakna i dagens luftfart. Framförallt saknar jag kaptener med riktiga epåletter...



När såg ni senast en Dash-kapten med såna?



Jag kommer att återkomma i ett senare blogginlägg om DZR, Deutsche Luftschiffahrts-Aktiengesellschaft som tog över flygningarna med de större zeppelinmodellerna 1935 efter att  DELAG konkat 1931. DZR var ett statligt prestigebolag, det åtnjöt Partiets stöd (lite som ett visst svenskt järnvägsbolag)  och användes i propagandan för tysk teknisk överlägsenhet. Finns mycket intressant att skriva om dem. Något de hade iaf var fantastiska annonser...


Ryanairannonser känns onekligen väldigt billiga i jämförelse.


Något man hajar till över är prislistan. Ungefär samma som en atlantflygning kostar idag utan rabatter. Översatt till dagens priser så är skulle en ekonomibiljett med Hindenburg idag kosta $5900 (enkel resa).
.

Nåväl, att hoppas på en återkomst av de riktigt stora luftskeppen är väl att glömma, men lite mindre såna då?


Jag kommer fortfarande ihåg väldigt väl när Goodyear-blimpen flög över där vi bor, tror det var ett par gånger under sent sjuttiotal. Man hörde motorljudet långt innan man såg den. Sen tog det ett bra tag för dem att passera. Alla grabbarna i kvarteret var rörande överens om att det vore Grejen att vara pilot på en sån.

Så om jag nu inte blir kapten på någon 747... så vore det väl rätt ballt att odla mustasch, ta på sig paraduniformen och lite halvkaxigt ropa upp aeroshell på frekvensen för att begära 200 000 kubikmeter helium. Zeppelin har äntligen fått lite fart på affärerna igen och har i dagarna börjat få lite riktig konkurrens från bolag som Aeroscraft. Jag skulle lätt vilja ratta deras ML866.



Så fråga kolon, vad behöver man för utbildning enl JAA för blimpar? Fråga kolon två. Vart kan man parkera sin zeppelinare, vi har ju ingen Empire state building i Stockholm...  funkar Kaknästornet... Uppsala domkyrka... Arlandatornet månne?


Nej, nu ger jag mig och sätter mig och dricker slut på min marques de riscal. Skål!

Inlägget smått inspirerat av mr lae och hans blogg.


Kommentarer
Postat av: F

hahaha ... "Redan som liten knödel så var jag otroligt fascinerad av luftskepp" ;)

Det var en intressant artikel i oktobernumret av Aeroplane Monthly som handlade om den sista stora tyska blimpen, LZ 130 Graf Zepelin II. Mer: http://en.wikipedia.org/wiki/LZ_130_Graf_Zeppelin

2008-02-22 @ 19:59:23
URL: http://lae.blogg.se
Postat av: PC

Ärligt talat får jag väl säga att det var ett tag sedan jag så en Dash pilot med epåletter öht. :)

2008-02-23 @ 09:29:01
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: tuppluren

Man känner annars igen dem på att deras lågskor är jordiga.

2008-02-23 @ 17:49:23
Postat av: Vetleedel

Spirits are speaking in my dreams and other ways

2009-03-30 @ 10:06:43
URL: http://vetleedel.20six.fr

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0