ESNY

I härligt flygväder tog jag och Felix oss upp till Söderhamn. Vi hade lite medvind upp så det tog oss strax under timmen. Förevigade det med videokameran, men dessvärre havererade skivan (dvd-kameror funkar INTE i flygmiljö) så det blir dessvärre inga movin' pictures. Vi hade sällskap på samma rutt av flera maskiner och fick trafikinformation (och underhållning) av en mycket trevlig och humoristisk controller på 118.2 (Sweden control). På väg in mot bana 30 så provade jag att flyga virtual approach path via min pocketFMS. Fungerade riktigt bra. Satte hjulen på backen 11.11 (hade lagt in 11.12 som tid i landningstävlingen). Vid bankorset fick man svänga av och sen var det bara att följa viftande gubbar i reflexvästar. Välorganiserad marshalling för en gångs skull. Parkerade på gräsmattan bredvid en piper. 

Flygdagen var trevlig med helt ok uppvisningar. Dessvärre så lyckades jag aldrig träffa hr Dynaero.se, så provflygning av mcr 4s blev inte av.  Felix tyckte väl det var *så där*, men han hittade ett par killar i samma ålder som han röjde runt med och så körde han mini-bärgningsbil ett par gånger, så han verkar ha haft skoj. Vi satte upp vårt tält, kollade in en Bamsefilm och promenerade sedan iväg (i hällregnet) till Dalmässen för grillning. Himla trevligt att träffa flygare man haft kontakt med. Framförallt kul att träffa Johan (tack för skjutsen!). Mätta och belåtna kröp vi in i tältet och vaknade till duggregn och OVC002 på morgonen. Inte riktigt vad prognoserna sagt. Men det lättade och jag startade upp. Gjorde en liten groda när jag skulle taxa ut så istället för att backtracka bana 12 så backtrackade jag bana 30. Men det ordnade upp sig. Efter start fick jag navigera runt lite kvarvarande stratocumulus innan jag kom upp på 3500 fot on-top som jag behöll ner till Gävle. Sjönk därefter ner under upptornande cumulus, 2500 fot till Tämnaren och sen 1500 fot genom uppsalasektorn hem för att ligga under molnen. Landning hemma på Vasslanda i sidvind gick över förväntan. Polera lite rutor och sen hem för att äta lunch. Härlig flyghelg. Igen!!


Några bilder...


Parkerad på gräset i söderhamn. Vi tältade under vingen.


Vem bryr sig om spitfire när det finns bärgningsbil att köra.


Safir


På backen.


SAR visade upp sig.



Vampire


På backen också


Spitfire


Martin med glada kolleger hårt arbetandes med att färdplanera Söderhamn-Kallax



Femgrupp Dynamic WT-9. Hovabondens Yak i förgrunden.

Kommentarer
Postat av: Johan

Kul att ses, även om det bara blev som hastigast!

Flygsverige är ju inte så stort så risken är överhängande att man stöter ihop mer på alla dessa trevliga arrangemang som finns i Sverige sommartid.

Nu laddas det för Visingsö samt även för flygdagen på Säve sista helgen i augusti och då ska det bli skönt att bara vara en vanlig flygande besökare! :)

Planerar för att ta SK50 till Säve om allt går väl, till Visingsö lämpar sig PA28 bättre :))

2008-07-14 @ 12:09:54
URL: http://www.f15fk.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0