Ladies and gentlemen, on the right hand side; ESSA Tower.

Åkte ut till fältet vid femsnåret för att kontrollera ett par saker på planet och tog mig sedan ett varv för att lära mig landa på bana 11 som jag skulle premiärflyga från. Som ni ser på bilden nedan så ligger Vasslanda precis utanför arlandas kontrollzon och startar man öst-sydöst, dvs bana 11 så måste man svänga ganska direkt för att inte gå in i kontrollzonen. Vad är då problemet med det? Det är väl bara att ropa upp arlandatornet och få klarering. Mäpp. Man hör arlandatornet *ganska* bra , men de hör inte mig om jag ropar upp. Däremot så 100 fot upp så får man kontakt, men då hinner man knappt säga sigurd-elak innan man redan är inne i kontrollzonen. Nåväl. Andra roliga saker med bana 11 är att Gamla Uppsalavägen (255), går precis bortanför bantröskeln, så man kan inte ligga kvar och mesa några fot ovanför backen. Det vore också en ganska dum idé, för ytterligare lite längre bort, så ligger en höjd med tillhörande tallar. Så spaken i magen, rida på markeffekt för att få upp fart, och sen stiga så mycket man bara kan, innan man tvärt svänger för att inte hamna i kontrollzon oanmäld. Jag tycker det är skitkul. Aktiv flygning, eller bushflygning eller vad man nu ska kalla det för.



Iallafall. Baxade ut planet själv (också en first, brukar ju få hjälp annars). Kolla soppa, olja och att allting sitter där det ska. En sista väderkoll, blåste ganska friskt dock nästan rakt i banans riktning, starta upp och taxa till banände. Det var nyklippt så man gled omkring lite och jag blåste upp ett ganska fint moln av nyklippt gräs (dvs, det som fanns kvar efter att AN2-an hade rullat omkring (världens största lövblås-anyone?)). Ställde upp och startade. Vilken startprestanda det här planet har (STOL rules), var airborne efter mindre än 100 meter. Fortsatte rakt fram och svängde precis innan kontrollzon i ett vänstervarv. Lade mig på en medvind och gjorde en approach jag känner mig nöjd med. Lite lägre hastighet än vanligt på final, just ja... det blåste ju, så jag gav rejält med gas sista delen. Det är lite trångt när man ska in den vägen med skog på båda sidor. Drog av strax innan bantröskel. Hade lite lägre hastighet än vad jag haft tidigare (52 kts) och planet satte sig fint. Rullande nästan ingen sträcka alls och jag kände mig mogen att köra samma bana, denna gång med pax.


Strax därpå så rullade PC in med sin far och hans gode vän från Alsace. Utan att dra benen efter oss så ställde vi upp och startade. Jag lämnade varvet och gick mot Skokloster. I höjd med slottet så anropade jag Arlandatornet och fick klart in över Sigtuna, 1000 fot minus som vanligt, med tillägget "fint väder för lite sightseeing va?". Affermative på den frågan. Det var lite turbullent på vår höjd på väg in mot stan, men så fort vi kom in över Sigtuna så lugnade det ner sig. Vi tog ett par varv runt stan och mina passagerare kollade in några hus under tiden som jag lyssnade på att Thai-961 fick sin klarering hem mot Bangkok. Såg tyvärr inte när de startade.



Vi gick tillbaks upp mot Vassunda igen och jag fick mig en liten paus under tiden som PC skjutsade hem herrarna (som verkade nöjda med flygningen). Tyckte själv att min landning var hyffsad. 6/10.


40 grader fowlerklaff, ladugårdsdörrar. Landning bana 11. Och nej, det är INTE en cannabisodling i förgrunden. Bara vanliga tistlar och brännässlor.

PC kom tillbaks och vi hoppade in i planet och startade för att gå till Barkarby för att tanka. Väl på väg in mot Stäket hörde vi flygtjejerna i Skybirds på radion igen, de hann starta och utpassera innan vi kom fram till Masten. Landning och in för tankning. Startade upp igen och stannade till vid väntläge för bana 06 ett tag för att låta Skybirds landa. Vi ställde upp precis när den första av en hel drös luftballonger anmälde att de hade för avsikt att landa på Barkarby om 10 minuter. Lite tur att vi kom dit när vi kom dit, annars hade vi fått vända / vänta *länge*.

Vi funderade lite när vi passerade ut vid Kyrkan om vi skulle begära klarering in över city, men valde istället att ligga kvar i g-luft och gå furusundsleden norrut. Hörde en familjär callsign på Brommatornets frekvens, SE-IBX. Både PC och jag var på vippen att trycka in sändknappen...




Vete. Snart i en macka nära dig



Roger, balloons in sight, switching from missiles to machine guns



Otroligt vackert att gå ut mot skärgården en sommarkväll. Vi passerade över Vaxholm och fick syn på två färjor, Birka och Tallink som vi gjorde varsin 360 runt. Blev några bra bilder. Många pax på Birka som stod och vinkade åt oss.


Strax innan Norrtälje så vek vi av västerut och vi tog en rövare. "Arlandatornet, S-SD undrar om det är möjligt att korsa kontrollzonen Vada-Vassunda". Blev överraskat glada av svaret; "Det ska vi nog kunna ordna, inpassera VADA, gå mot tornet, 1000 fot eller lägre". Fick göra ett varv i väntläge öster om 01R/19L för att släppa in en kärra (Finnair enl PC som har total koll och minne som en liten ponny) innan vi fick "Klart mot Vassunda". Passerade söder om tornet och jag tycker mig se att flygledaren vinkade. Väldigt lugnt på Arlanda vid den här tiden... Bra timing verkar det som. Vid utpassering vid Vassunda ,så tackade jag för gästfriheten (och lovar härmed skicka en dammsugare till den  flygledare som var i tjänst) och vi anslöt varvet för Vasslanda. Bättre landning denna gång.

Vi körde hemåt Sigtuna och drog sen på farbror Blå för en debriefing-pilsner. Mer såna här flygningar! :)

Hugin och Munin, ständigt övervakande ESSA CTR.
 

Lite för mörk bild, men fältet ligger precis hitom minsta holmen
Bilder by PC

Kommentarer
Postat av: PC

Som alltid en trevlig tur och Arlanda var en fin bonus !

2007-08-08 @ 14:19:30
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: F

Verkar varit en sådandär härlig sommarsväng som man minns länge :)
Måste fråga: Hur många kärror är baserade på Vasslanda?

2007-08-08 @ 23:58:36
URL: http://lae.blogg.se
Postat av: Anonym

Jo, det var en fin kväll som man lär komma ihåg sent i höst när FZFG lägger sig som ett lock över mälardalen.
Nu ska vi se, på Vassunda står de här kärrorna om jag inte missminner mig;
SE-ESD, C172
SE-KPX, Maule M5
SE-FCH, Piper PA28-140
SE-XCS, Brügger Colibri
LY-ABT, AN-2
LY-HCT, MI-2
LY-???, MI-2
Tidigare stod SE-FIA på fältet, men den har blivit såld. En N-reggad kärra stod vinterparkerad senast också. Finns just nu två hangarer lediga för villiga bushflygare.

2007-08-09 @ 09:30:12
URL: http://tupplur.blogg.se
Postat av: F

Just det, ja .. Billy sålde FIA'n, vet du vart den hamnade? Den Novemberreggade kärran - var det en Maule? N90AG som numera finns i Antwerpen?

Postat av: tuppluren

Reggen låter välbekant, så det var nog den.

2007-08-09 @ 15:06:28
Postat av: F

Mer att klicka på... ;)

2007-08-10 @ 21:48:00
Postat av: F

Oj, såg att länken inte ville hänga med förra gången. New try...
http://www.planecheck.com?ent=da&id=7358

2007-08-14 @ 23:27:04
Postat av: anders

LY-XCA om man vill lyxa till det lite. Jag har tagit kort på HCT som har en porrig mattsvart målning och helt ny inredning också.

2007-08-15 @ 07:13:38
Postat av: Olemona

Wow super site! Thanks :) I have you bookmarked now.

2008-09-08 @ 11:47:26
URL: http://olemona.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0