Två tunga gubbar och en liten cessna

Vädret blev så pass bra på morgonen att jag åkte ut till Sundbro. Hade planerat för en EK-nav, men planet stod i Västerås där lite service utförts, så det blev lite smått omöjligt.

Vår plan blev då att jag, en annan elev, vår lärare Lasse och Henke, en annan lärare, skulle flyga dit och plocka upp IBX och sen dela upp oss på DK hem och därefter skulle jag få köra EK-passet vi tänkt oss. Men precis när vi hade planerat, vikt och balansräknat klart, fått i lite bränsle, matat katt och druckit kaffe (och snackat lagom mycket rövarhistorier (varför är flyglärare så duktiga på det (har de kardborreband i byxorna så de sitter lagom limmade i fåtöljerna?))) så fick vi höra att det var OVC003 och snö på ESOW trots att meterolog sagt att det skulle vara flygbart dit. Lärdom. Lita aldrig på meterologer!  


Omgruppering... min flyglärare tog elev nr 2 ut på lite nödlandningsövningar, och jag fick förmånen att flyga med Henke. Vi baxade in oss i en liten C150, SE-KUZ och så blev det att ligga i varvet och träna bedömningslandningar. Det blev en riktigt bra övning, dels fick man en annan approach till approacher; exempelvis föreslog Henke annat motorvarv på inledningen från medvind och annat sätt att sätta klaffarna än jag lärt mig tidigare.  Dels så fick man lite kritik, tips och tricks från nya ögon vilket kändes bra. Så jag tyckte det var en kalaslektion. Vi gjorde några vanliga och några bedömningslandningar. Fick även landa på bana 32 i full sidvind (ok, det blåste inte lika mycket som sist jag var i Gävle, men ändå). 32 är en kort bana (435m) med har träd och ett ökänt dike i norra ändan. Att inte åka till Hässlö var nog rätt beslut, då molnbasen dundrade ner lägre och lägre. På det hela taget gick det bra och jag kände mig lite mer kompis med KUZ än sist.


Grattis till Jocke förresten, han fick flyga EK idag. Han var lika chockad som jag var när jag fick flyga solo första gången. Så ytterligare tårta på gång. Sabbar beach2007 totalt . Tror på 2008 istället.

Imorgon hoppas jag på EK-nav igen, det är skönt att vara solo!

Kommentarer
Postat av: PC

Det är farligt med beachplaner när man tar flyglektioner. Kolla levervärderna också, snart blir det "champis";-)

2007-02-16 @ 16:06:55
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Linn

Vad kul att du gillar henke! hälsa från mig. vi var kursare på TFHS. han var bra på rövarhistorier redan innan vi hade tagit PPL :-D

2007-03-23 @ 12:55:33
URL: http://linn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0