Lika som bär?

Godmorgon, sitter och bloggar av mig efter att ha förberett dagens stora händelse, nämligen EK-långnav. Igår så bidde det flyga av! Två kortare pass. Övade bedömningslandningar i två olika  C172. Intressant upplevelse. Lika men ändå helt olika... tänk er filmen Twins

Eftersom det var kanonväder så åkte jag ut till Sundbro lite tidigare än jag tänkt . När jag kom dit så träffade jag Börje (som jag flög fjällnaven med) som skulle flyga ett pass med IYD innan jag. Jag hade lite flyt då IBX kom in lite tidigare än bokat, så jag och flygläraren kom på att det skulle vara intressant att prova på skillnaderna mellan två olika individer. Så vi tankade upp och lade oss i varvet och körde bedömningar för hela åkslanten. Jag var som vanligt (när jag är lite ringrostig), lite väl lätt på roder-foten (vissa flyglärare kallar det för polio) när jag gjorde första varvet.

Det var nära på vindstilla, vilket var fenomenalt för att få konsistens på bedömningarna och mycket bra utifrån jämförelse. Något annat som var bra att de blev väldigt lätta. Min första kom jag in lite högt på, men 40 grader klaff gör ju att man kommer ner snabbt som sjutton ändå, och min inställning "hellre högt än lågt" verkar gå hem.

Sättningarna gick riktigt bra genomgående. Inte några ballonger att tala om, som jag fick sist jag var ut.
Efter en halvtimme så var IYD och Börje på backen igen, så vi gjorde ett sista varv under tiden som han tankade upp den åt mig (vilken service va?!).

Ner på marken och efter kort vätskepaus (det är *varmt* i en cessna när solen ligger på), så startade jag upp IYD och gick upp i varvet igen. Nu så kom det två väldigt intressanta bedömningar där jag först flög planet precis som jag flygit IBX (dvs, jag lade mina bedömningsben på samma ställe, samma fart och samma höjd som tidigare). Vilken skillnad det var. Det kändes som att jag kunde glidflyga dubbelt så långt i jämförelse, vilket då självfallet fick till följd att jag låg *tokhögt* på final.  IYD har "bara" 30 grader klaff , vilket jag märkte gör stor skillnad. Så jag avbröt och gick runt. Andra gången så svängde jag in på bas lika tidigt som första gången, men förlängde den (rejält tyckte jag), men det var ändå inte tillräckligt, så jag var fortfarande lite högt, men en liten S-kurva i stil med rymdskytteln, gjorde att jag blödde av tillräckligt med höjd. Flöt ut , stallvarnaren tjöt men planet flög, flög och flög. Just ja... den har ju lägre stallfart än vad de andra cessnorna har. Fick till en mjuk sättning  och drog på igen.

Denna gång så förlängde jag medvinden lite mer och då så blev det mycket bättre, var iofs lite slarvig på final så jag satte den lite snett och flygläraren morrade till. Men mina efterföljande varv blev riktigt, riktigt bra. På sista varvet så låg jag lite högt på final, varpå läraren demonstrerade hur man luftbromsar med dörrarna. Det går det också!

Debriefade och jag fick instruktioner för planeringen för dagens flygning som för rutten ESKC-ESSX-ESSD-ESSK-ESKC. Levelfika redan packat och klart.  


Just ja... när vi bytte flygplan, så ringde flygläraren till ett stycke luftisinspektör... så nu är uppflygning bokad (jisses)


image55

Återkommer med rapport från dagens övning. 

Kommentarer
Postat av: PC

Jag håller tummarna. Datumet skriver jag inte ut ännu ;-)
Ser fram emot en tur till EFMA!

2007-06-05 @ 22:16:50
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: anders

Hehe... tack för din konfidentialitet. Jag och Elisabeth ser fram emot en mumsig EK-tårta ;-p

2007-06-05 @ 22:34:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0