Vandringen är målet.

image81
 

image80

Ord överflödiga?

Jag är en person som brukar få prestationsångest på tentor och liknande (uppkörningar någon?) och självfallet hade jag det för uppflygningen idag.

Hade tagit mig ledigt hela dagen för att ha lite tid för förberedelser och det var ett klokt beslut, när jag läste Notam på morgonen, så upptäckte jag till min förvåning att Johannisberg skulle vara stängt pga dragsteråkning. Strax därefter ringde flygläraren med samma information. Lösningen blev Hässlö, eller Stockholm-Västerås flygplats som den heter (slår vad om att snart så kommer vi att få Stockholm-Borlänge och Stockholm-Jönköping också). Inget problem. Lite landningsavgift bara. Kul att landa på ny flygplats. På uppflygning. Jaja.
Jag ändrade min färdplan och tog det lugnt därefter innan jag rullade iväg upp till Sundbro (satt och försökte göra ett överslag på hur många gånger jag åkt den vägen sen 16 september).

Väl där ute fick jag göra ett   terminologiprov på engelska som flygskolan hade glömt att vi skulle gjort. Löjligt lätt. Strax därefter kom inspektören in och under tiden han åt lunch så kollade jag planet vi skulle ha utifrån om vi behövde tanka eller ej.

Gick in och fick lite genomgång om hur det skulle gå till. Därefter direkt ut till planet, hade räknat med att vi skulle gå genom min planering osv men icke. Daglig tillsyn, kolla olja igen. Checklista. Nogrannt som sjutton ;-p
Startade och taxade ut till väntplats. Noggrann motorkörning. Därefter så släppte nervositeten.

Ropade upp Uppsalatornet och fick klarering ut på 1000 fot minus. Startade och lämnade ut mot Västerås. Fick arbeta frenetiskt med höjdhållning för det var rejäl turbullens i luften, värsta jag vart med om hittills. Tyckte jag åkte iväg lite väl mycket och kommenterade det, fick ett lugnande "du är långt inom marginalerna och det är lite skumpigt så det här är inte något problem". När vi kom fram till Västerås så fick vi vänta utanför kontrollzon pga fallskärmshoppare på ESOW (ovanlighet). Jag lade mig i en oval med kyrkorna som rundningspunkter. Sen fick vi vänta. Och vänta. Och vänta. Till slut utbrast inspektörn; "Ja. Svängar i planflykt behöver vi inte kontrollera om du kan sen iallafall." Fick göra mina lågfartsövningar vilka gick riktigt bra. Började slappna av lite därefter. Fick äntligen klart för direkt anslutning till bana 19 och jag påbörjade plané för att ansluta direkt på en bas. Det var en del sidvind så jag kände mig för på början av finalen och lyckades få till en bra vinkel på planet så jag låg mitt över centerlinje. Strax innan sättning så gled jag lite åt vänster men lyckades arbeta tillbaks och fick till en grym sättning mitt på linjen, drog på och lättade. Hm. Det börjar ju gå bra det här tänkte jag. Steg rakt ut och lämnade österut över Ängsö. Fick gå mot LNA och nu började höjdhållningen bli lite bättre. Halvvägs upptäckte jag ett plan i motsatt riktining på samma höjd. Fort gick det. SK-60 som brände förbi och precis tvärs oss så viftade han på vingarna. Hur coolt är det inte med jet. Får bli härnäst. Vet redan vad jag vill ha.

Passerade över LNA och fick ordern att gå mot Uppsala. Ropade upp tornet och fick klarering in. Vi skulle gå norröver för lite airworks, men jag tog lite mod till mig och frågade Uppsala om vi kunde stiga till 2000 för inne i kontrollzonen istället. Några sekunder senare fick jag klarering att stiga. Jag frågade om det var ok att ligga över Ärna för att inte behöva väja för inkommande segelstrutarna, vilket tornet medgav. Så över Ärna så gjorde jag lite skarpa svängar som gick sådär, men inom marginalerna och sen några stallar. Gick vidare till Sundbro för bedömning från 2000 som gick riktigt bra och därefter en från 1000 som jag låg lite högt på, men tog tidigt ut full klaff och fick höra kommentaren "ah, riktigt bra tänkt, trodde du skulle skjuta över där, men det här reder ju du ut".  Därefter så rullade jag ut på banan. "Hoppsan, jag var nog lite otydlig där, vi skulle göra två studsar sen skulle du få göra en fullstop.... meeen... du har redan klarat dig, så taxa tillbaks till klubbhuset.... ja förresten... se bara till att inte krocka med något".

Glädjevolt.

In i klubbstugan för pappersexercis och därefter stolt innehavare av papplapp med orden "Temporary License, valid until 28/9". Efter gratulationer, ut till bilen och väl hemma så hade fröken redan ordnat med kyld skumpa (visste hon något jag inte visste).

På hela taget ganska nöjd med flygningen, tyckte min höjdhållning var bedrövlig, men nu så börjar nästa fas. Har varit fantastiskt skoj, utvecklande och slitigt, men väl värt varenda krona. Jätteskoj att få träffa så mycket roligt folk, framförallt mina teorikurskompisar.

Kommentarer
Postat av: Gerth

Fantastiskt roligt att det gick vägen! Stort grattis. Räknade ut att jag har väl ca 100 dagar kvar till min lapp...
Det verkade som om repetitionerna inför provet var värre än själva provet. Var det så?

2007-06-28 @ 19:15:39
URL: http://lindbergh.blogg.se
Postat av: anders

Jo, det var helt klart så. Kändes som marginalerna på repetitionen var stramare satta.

2007-06-28 @ 19:26:37
Postat av: PC

Grattis grattis grattis!
I morgon åker vi till EFMA om vädret håller i sig :-)

2007-06-28 @ 19:51:29
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Jonas

Grattis igen! Kul att läsa om din uppflygning fast jag
måste erkänna att jag säkert blev lika nervös som du måste ha varit när jag läste.
Oj, det känns lite avlägset fortfarande, med tanke på resterande moduler och minst 15h flygning till, men jag hopppas det sker innan slutet av augusti.

2007-06-28 @ 20:25:13
Postat av: anders

Tack tack! Hoppas det går bra med *nedsläppet* Jonas. När är det dags?

2007-06-28 @ 20:44:42
Postat av: Per Reithe

Den gamle ankan noterer at nu har: Another wild goose got his wings. Heads up for beginners on the loose.

2007-06-28 @ 20:52:00
Postat av: anders

Tack tack! Den här gåsen är snart väck me pusta i flaksehytte. Sprattlevann och pangelyse bjuds det nog på så småningom också här uppe på höjden.

2007-06-28 @ 20:55:57
Postat av: wettan

Stort grattis, läste om dig på flygfyren och var tvungen att läsa din blogg.
fick du nq till certet också ??

2007-06-28 @ 21:49:28
Postat av: Jonas

På söndag är det beräknad nedkomst. Undrar om man vågar ta sig iväg till sundbro eller bör man kanske sitta o rulla tummarna vid dörren tills det är dags att besöka BB?

2007-06-28 @ 23:27:59
Postat av: anders

wettan: Tack! Tänkte ta nq till hösten. vi dras med fåniga startrestriktioner på kvällarna på Sundbro så sommarhalvåret är det svårt att få till nq-skolning.
Jonas: Hon lär nog bli två veckor sen, så boka du flygning på söndag också ;-p

2007-06-29 @ 05:56:33
Postat av: F

Jättegrattis med ryggdunk & bakspark!! :)
Vad ska det första målet bli för en tripp med färskt PPL?

2007-06-29 @ 06:44:49
URL: http://lae.blogg.se
Postat av: Feffe

Stort grattis !!!!!
Jag längtar till jag är i samma läge som du, men det är nog ca 1 år kvar.
I och för sig så tror jag att resan fram dit blir väldigt rolig också.
En fråga...
Vad tyckte du var bäst och sämst under din utbildning?

2007-06-29 @ 07:38:28
URL: http://feffeflygare.blogspot.com/
Postat av: anders

Det blir en liten vända till Mariehamn med http://pcreithe.wordpress.com tror jag om vädret kan hålla i sig. Sen så hägrar arvikafestivalen. Har bokat boende på flygfältet i arvika, när man är 30+ så behöver man inte bo i tält längre.
Feffe: Mycket som varit bra, på teorin så var det teorigruppen som var bäst, vi hade väldigt skoj tillsammans. Bäst under utbildningen... min flyglärare som alltid haft tid att flyga. Sämst. Flygfältet när det inte är flygbart pga för mjuk bana (http://www.cafepress.com/sundbro)
och det hemska vädret i höstas som gjorde att jag inte kunde flyga på sex veckor. Roligaste lektionen var definitivt spinn och onormala flyglägen.

2007-06-29 @ 10:05:05
Postat av: Peo

Congrats. Lite dålig timing kanske bara. Har hört rykten om att uppflygningsavgiften ska sänkas med 1000 pix vid månadsskiftet. Procentuellt sett på hela kostnaden blir det ju inte så mycket, men man får ganska många goda kalla pilsner för 1000 pix =)
Hursomhelst. Ut och flyg nu. 50 timmar distans behövs innan du kan ta ett IR ;-)

2007-06-29 @ 12:53:16
URL: http://marklund.wordpress.com
Postat av: Andreas

Gratulerar! Verkligen!

2007-07-02 @ 03:12:57
Postat av: Bentley Cars

Great .Now i can say thank you!

2010-10-11 @ 08:19:30
URL: http://bentley-cars.blog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0