Flygbart...

...underbart.

image45


Ser ut som vi haft lite tur i väderlotteriet. Ocklusionsfronten verkar röra sig ganska långsamt. Rapport följer....



Jajemensan, det höll. Det blev flyga av. Dagens stora behållning var att se PC få flyga EK i IYD! Grattis. Hans landningar på bana 03 var riktigt fina. Jag passade på att fota lite under tiden  han flög första passet. Hoppas bilderna blev bra, de lär nog komma upp på PCs blogg så småningom. 


Under tiden jag väntade så kollade jag väder och TAF-ar och konstaterade att molnlagret kanske skulle hålla sig på BKN045 (skiljer sig lite från kartan ovan). Men när jag väl lättade så fick jag ny molnbas från Uppsalatornet. 1500 fot. Så min idé om att ta mig upp och öva lite mer branta svängar och gungor osv, fick jag snabbt lägga ner. Istället så gick jag upp till Tierp. Låg på 1000 fot hela vägen dit. IYD är en pigg kärra, så jag höll närmare 115 kts IAS och med ungefär 10 knop i ryggen så var jag där ganska snabbt. In över fältet för att dubbelkolla att inga motorcykelidioter hade tagit sig in och sedan anslöt jag medvinden för bana 16. Hastigheterna i varvet kändes bra och mina tre utflytningar/studsar jag gjorde där uppe var inte så pjåkiga. Gjorde en approach som jag medvetet tänkte avbryta för att känna lite mer på hur IYD betedde sig. Lite mer motor gör väldigt mycket när man drar på för att gå runt. Lämnade söderut. Under hela tiden jag låg i varvet där så tränade polisen bredvid (det är något som gör att man fortfarande tycker att det är kul att titta på blåljusblinkande polisbilar). De hade parkerat bilarna och stod och fikade och vinkade glatt åt mig när jag flög hemåt.

image46
Flygkadetten i sin flygapparat


På väg hem så tränade jag på höjdhållning och lite instrumentskanning.  Anslöt till varvet Sundbro bana 03 men hade lite hög fart på final så jag avbröt ,gick runt och landningen därefter var jag nöjd med. Fika. PC skulle inte flyga passet direkt efter så efter lite kaffe och kanelbulle och flygplanstankning så lade jag mig i varvet vid Sundbro.


Det ville sig inte riktigt för mig. Hög fart på final inledningsvis och sen fick jag inte till utflygningarna alls som jag brukar. Utan det blev lite skuttande och några ballonger. Fick förklarat för mig vid efterbriefing av Henrik att IYD har betydligt lägre stallfart än vad de andra 172:orna har, så det kan förklara saken. Jobbigt när flygplanet bara vill flyga vidare och piloten vill landa. Nåväl är ganska nöjd ändå, det mesta av handgreppen sitter där de ska. Ska nog inte analysera sönder dagen allt för mycket. Kul var det iallafall. Huvudsaken. Nu. Dags för semester. Höres om två veckor!

Kommentarer
Postat av: PC

Det går i vågor! Du kan bara jämför mitt förra pass med dagens... Undrar om det var samma aviatör!?

Njut riktigt mycket av Thailand!

2007-05-11 @ 23:16:04
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Johanna

Haha, ja den gröna raden är fin. Men ännu finare var känslan som följde uppflygningen i fredags ;)

2007-05-13 @ 18:55:58
URL: http://beeergman.blogg.com
Postat av: Albertklara

God bless you

2009-07-17 @ 09:37:18
URL: http://albertklara.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0