Mariehamn tower, terve. Åland part I (ESKC-EFMA)

Vilket kalasväder! Som att flyga i schmör!

Plockade upp PC och Ben mitt mellan morgon och förmiddag och körde upp till Sundbro. Tog befälet när vi var där och lät pojkarna rangera ut flygplan samtidigt som jag gjorde driftsfärdplan, kontrollerade och skrev ut väder samt gick genom flygdagbok.

Putta flygplan (hmm... är det Waldo/Wally?!)

Vi lastade in våra saker i planet, gjorde daglig tillsyn (dvs, en trippel daglig tillsyn) och jag körde därefter genom checklista och startade upp. Vi delade som vanligt lite på arbetsfördelningen; jag skötte flygning och PC tog radio. Klarering av Uppsalatornet mot ERK enligt färdplan, så efter start steg jag mot 3500 fot, styrde sydöst mot NDB-fyren. Vi blev överlämnade när vi lämnade uppsalasektorn till Stockholm control som behöll oss på frekvensen till det var dags att gå ut över ålandshav. Inte ett moln på himlen och ett riktigt härligt flygväder. Lustigt att det alltid är så när inte Josefin är med. Stockholm ctrl gav oss Mariahamnstornet och efter upprop så fick vi klarering, "anmäla på bas bana

03", 35nm från flygplatsen, inte speciellt mycket annan trafik med andra ord.


Över vattnet



Påbörjade en mjuk plané och fick sikte på banan 10 nm ut ungefär. Svängde upp och anslöt på bas. På väg ner så var det lite skumpigt, och jag fick hålla upp rejält vi fick in vinden från sidan. Fick en klart godkänd final och helt ok landning. Taxade in till parkering och därefter upp i tornet för att betala. Med vår vanliga tur så var inte taxfreen öppen, så vi tog en taxi in till Mariehamn, tog en snabb lunch och mätta så studsade vi in på Alko för att åtminstone få lite klirr med oss i bagaget hem.




Bas bana 03


Final bana 03


Centerlinje




Almost there


Ladies and gentlemen, welcome to Mariehamn international, please remain seated with your seatbelts fastened.


SEIYD, taxi to stand 14



Vem har nycklarna?



Dude, where's the bus to the terminal?


Tornet, 40euro fattigare



Kaffe


Förstaklasspassageren fick även annan dryck.


For part II see the Bunny blogg.

Kommentarer
Postat av: Ben

Underbart!
Det är sånna små lyckade resor som man förmodligen
aldrig glömmer.

Tack för sällskapet och en mkt lyckad flygtur grabbar! Uppskattas!

/Ben, aka "froggy"? :)

2007-11-19 @ 20:43:08
URL: http://ben.kraal.se
Postat av: Johanna

ahh.. ar helt galet flygsugen nu. Varst av allt ar att skolsektorn for vad jag tror ar melbournes flygskola ligger precis ovanfor dar jag bor.. vilket betyder att jag ser sma cessnor flyga over dagarna i anda. suck. Vad hade jag inte gjort for att fa ta en svang.

2007-11-22 @ 11:23:57
URL: http://beeergman.blogg.se
Postat av: Bosse

Trevlig reseberättelse. Fick nu mer insperation till min planerade Ålandsflygning nästa år.

2007-11-23 @ 12:11:58
URL: http://snubbelfot.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0