Klarblå söndag

Det blev en liten vända iallafall! Städningen avklarades på förmiddagen och vädret höll i sig och jag hade tydligen varit tillräckligt snäll för att få permission för att ta en liten tur.

Precis när jag gjorde mig klar för att åka iväg så ringde en av de andra delägarna på kärran och berättade att han var ute på fältet och hade fixat lite småsaker på den. Han tog sig en liten vända under tiden jag var på väg ut och sen anslöt jag för en liten till tur med honom. Han är FFK-flygare så vi tog en vända på lågan. Himla kul att se talltopparna swisha förbi någon meter under hjulen, helt klart annan fartupplevelse. På väg tillbaks gjorde han en bedömningslandning. Lärde mig som vanligt en hel del av honom. Kul att flyga med någon som verkar ha det i blodet.

image160
Flygförare Larsson landar rw 29

På marken så pratade vi lite kring flygningar till våren, ska bli himla skoj.

Iallafall... jag satte mig i vänstersits och taxade genom det våta upp till banänden för bana 29. Precis innan jag skulle sticka iväg så sprakade det till på frekvensen och en cherokee var på väg in för landning, första gången som det varit lite trafik på frekvensen när jag varit där.

Startade och gick norrut, ropade på uppsalatornet men det var stängt. Anslöt strax över bankorset för en bas på bana 24 som jag trodde skulle vara lite torrare än 21, vilket var en korrekt bedömning, man skulle fortfarande behövt ha pontoner för tjugoettan. Stabil approach och fick till en riktigt hyffsad landning. Taxade in och när jag parkerat så vinkade Elisabet och PC till mig. In i klubbstugan en snabb vända och sen så skulle jag vara lufttaxi hem för PC:s räkning (ni har inte hört det från mig, men han var nog i fel postnummerområde föregående natt).

Vi startade från bana 24 och jag ville prova att köra kortfältsstart, spaken i magen. Upp kom vi. Vi tog den långa vägen runt ESSA CTR, så Uppsala-Almunge-Rimbo-Täby-Rotebro-Stäket och sen fick vi klarering in i kontrollzonen upp vattenvägen Sigtuna-Vassunda.

image161
Lite turbullent och studsigt var det.




image162
Sigtuna enligt fotograf Reithe


På det hela taget en himla trevlig flygning i enormt fint väder. Kan man leva på några dagar.

Kommentarer
Postat av: PC

Tack för en trevlig avslutning på helgen!

2008-01-20 @ 18:02:00
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: F

Fungerar eftersändningen av post däruppe, appr "fel postnummerområde"...eller räcker det med att sända bärvåg? ;)

2008-01-22 @ 14:19:48
URL: http://lae.blogg.se
Postat av: Bosse

.....flygposten tycks i alla fall fungera. ;-)

2008-01-23 @ 12:47:59
URL: http://snubbelfot.wordpress.com/
Postat av: Linn

Observera att det aldrig är tillåtet att underskrida 500 fot AGL -- även med lågflygbehörighet -- om man inte är ute på en officiellt sanktionerad flygning som kräver det, t ex en flygning i FFK:s regi...

2008-01-28 @ 21:46:03
URL: http://linn.blogg.se/
Postat av: Pellevilja

Keep up these useful pieces.

2009-11-26 @ 09:44:27
URL: http://pellevilja.myblog.es

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0